"stel minimum-kwaliteitseis aan hersteladvies"

Bart Combée

De Consumentenbond vraagt de minister van Financiën om een minimum-kwaliteit af te dwingen van het 'hersteladvies' dat verzekeraars consumenten met een lopende woekerpolis moeten bieden.

Bart Combée, directeur Consumentenbond, aan de vooravond van Algemeen Overleg in de Tweede Kamer over de woekerpolissen: "Nu zijn verzekeraars niet verplicht hun klanten een compleet en onafhankelijk financieel advies te bieden dat voldoet aan de wettelijke eisen. Wij willen dat verzekeraars die verplichting wel wordt opgelegd. Als de geschiedenis van de woekerpolisaffaire iets leert, dan is het dat gedupeerden meer steun van de politiek nodig hebben. Verzekeraars komen uit zichzelf niet in beweging en consumenten zijn niet bij machte om dat bij de rechter af te dwingen. De politiek kan verzekeraars wèl bewegen gedupeerden rechtvaardig te behandelen.

"Het is de hoogste tijd dat de politiek de druk opschroeft. Bijvoorbeeld door verzekeraars te bewegen om hun gedupeerde klanten redelijk te compenseren. We vragen minister van Financiën Dijsselbloem om een onafhankelijke commissie in te stellen, die daarvoor een aanbeveling doet. Verzekeraars weigeren vaak nog steeds om hun klanten redelijk tegemoet te komen. Economen en juristen schatten dat aan gedupeerden miljarden euro's tekort is gedaan. Maar ook de politiek laat gedupeerden aan hun lot over. Opeenvolgende ministers van Financiën hebben met steun van de Tweede Kamer beloofd om te helpen. Deze belofte is niet ingelost. Er zijn mensen die beweren dat de woekerpolisaffaire niet op te lossen is. Wij zijn er van overtuigd dat er met genoeg politieke wil veel mogelijk is. Wij hebben onze bevindingen en aanbevelingen in een uitgebreide brief aan minister Dijsselbloem gestuurd."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Jeffrey Leichel - 15 april 2015

@Paul, ik zie dat anders. Het intermediair heeft simpelweg wel de omslag gemaakt naar meer klantgericht denken.

Jeffrey Leichel - 14 april 2015

Mooi om te zien hoe in de nieuwe advieswereld de visies van consumentenorganisaties en brancheorganisaties steeds dichter bij elkaar komen te liggen. Dat is ook naar de politiek toe een belangrijk signaal in de oplossing van adviesproblemen.

Paul van Brederode - 14 april 2015

@Jeffrey. Dat komt omdat de consumentenbond nu ook een gewone tussenpersoon is geworden die provisie krijgt. Dat geven ze dan wel weer terug aan de klanten maar dat kan ook omdat ze met een abonnementensysteem werken. Daarin waren ze de adviesbranche dus wel vóór.

Paul van Brederode - 14 april 2015

Eigenlijk best wel slecht dat de Consumentenbond het dossier hersteladvies verwart met de woekerpolisaffaire. Dat zijn twee volledig gescheiden zaken. Ik hoop dat de minister en de politiek signaleren dat dit appel niet juist is geformuleerd. De woekerpolisaffaire is dat verzekeraars niet hebben gepresteerd volgens hun offertes, dat ze achteraf te hoge kosten in rekening hebben gebracht of overall een verkeerde voorstelling van zaken gegeven om de klant tot afsluiten te bewegen. De woekerpolisaffaire kan alleen door de verzekeraars zelf worden opgelost omdat die de leverancier zijn. Het dossier hersteladvies is de constatering dat de klant het doelkapitaal door allerlei ontwikkelingen het doelkapitaal mogelijk niet haalt. Dat kan een probleem zijn bij hypotheken maar ook bij lijfrente- en pensioenpolissen. Het dossier hersteladvies beleggingsverzekeringen kan op polisniveau mogelijk door de verzekeraar worden opgelost. Op klantniveau is de financieel adviseur de aangewezen persoon, omdat die een totaalbeeld heeft van de situatie. Overigens, als het de verzekeraars echt menens is om de woekerpolisaffaire op te lossen, dan betekent dat dat ze o.a. terugbetalen wat ze teveel hebben berekend aan kosten én hun verantwoording nemen door de risicopremies (leeftijdsafhankelijk en) marktconform te maken. Het gevolg kan zijn dat hersteladvies dan niet eens meer nodig is omdat de doelkapitalen dan gewoon wél worden behaald.

Peter Veldhuizen - 14 april 2015

Goed voorbeeld doet volgen. Wie van de Staatsverzekeraars neemt de voorzet. De overheid stopt de kop gewoon in het zand. Als er 1 schaap over de dam is, volgen er meer. Zo simpel kan het zijn. De politiek houdt van werk houden voor zich zelf. Als de ingezetene van Nederland echt mogen stemmen, dan kan zo 50% van de 225 kamerleden naar huis. De kamers halveren , zou ook een goede zet zijn voor de besluitvaardigheid en enorm veel kosten besparen.

Akkoord compensatieregeling om te hoge rentes ABN Amro

Akkoord compensatieregeling om te hoge rentes ABN Amro

De Consumentenbond en ABN Amro zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor klanten van de bank die in het verleden te veel rente betaalden over hun...

Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald

Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald

Alle consumenten met een woekerpolis van Allianz die zich hebben aangesloten bij de claimactie van de Consumentenbond, zijn uitbetaald. Meer dan 99 procent van de...

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Het Verbond van Verzekeraars bestrijdt de conclusie van de Consumentenbond dat de autoverzekeringspremies onnodig blijven stijgen. Het Verbond: "Volgens de Consumentenbond...

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

De kloof tussen wat autoverzekeraars opstrijken aan premies en wat zij uitkeren aan schadevergoeding aan klanten wordt steeds groter. Dat concludeert de Consumentenbond...

Consumentenbond pleit voor oprichten Pensioenautoriteit

Consumentenbond pleit voor oprichten Pensioenautoriteit

De Consumentenbond pleit voor de oprichting van een Pensioenautoriteit waar consumenten terechtkunnen met al hun vragen en klachten over hun pensioen. Sandra Molenaar,...

Consumentenbond teleurgesteld in ABN Amro

Consumentenbond teleurgesteld in ABN Amro

De Consumentenbond is teleurgesteld en maakt zich zorgen over een glijdende schaal nu ABN Amro bij haar plan blijft om per 1 juli kosten in rekening te brengen voor...

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

De Consumentenbond en Allianz zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor een groep consumenten met woekerpolissen. Het gaat om beleggingsverzekering...

"Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over schadevergoeding"

"Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over schadevergoeding"

Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over hun schadevergoedingen, stelt de Consumentenbond in de jongste Consumentengids. Marlies Feytens, onderzoeker bij de...

"Zorgverzekeraars moeten klanten beter informeren over contractering"

"Zorgverzekeraars moeten klanten beter informeren over contractering"

Zorgverzekeraars geven hun klanten nog steeds onvoldoende informatie over de afspraken die zij maken met zorgverleners, meent de Consumentenbond. Ook zijn ze niet...

Consumentenbond onderzoekt misstanden kredietmarkt

Consumentenbond onderzoekt misstanden kredietmarkt

De Consumentenbond start een onderzoek naar misstanden in de kredietmarkt en gaat gedupeerden helpen om te veel betaalde rente terug te krijgen. De bond: "De kredietverstrekker...