"stel minimum-kwaliteitseis aan hersteladvies"

Bart Combée

De Consumentenbond vraagt de minister van Financiën om een minimum-kwaliteit af te dwingen van het 'hersteladvies' dat verzekeraars consumenten met een lopende woekerpolis moeten bieden.

Bart Combée, directeur Consumentenbond, aan de vooravond van Algemeen Overleg in de Tweede Kamer over de woekerpolissen: "Nu zijn verzekeraars niet verplicht hun klanten een compleet en onafhankelijk financieel advies te bieden dat voldoet aan de wettelijke eisen. Wij willen dat verzekeraars die verplichting wel wordt opgelegd. Als de geschiedenis van de woekerpolisaffaire iets leert, dan is het dat gedupeerden meer steun van de politiek nodig hebben. Verzekeraars komen uit zichzelf niet in beweging en consumenten zijn niet bij machte om dat bij de rechter af te dwingen. De politiek kan verzekeraars wèl bewegen gedupeerden rechtvaardig te behandelen.

"Het is de hoogste tijd dat de politiek de druk opschroeft. Bijvoorbeeld door verzekeraars te bewegen om hun gedupeerde klanten redelijk te compenseren. We vragen minister van Financiën Dijsselbloem om een onafhankelijke commissie in te stellen, die daarvoor een aanbeveling doet. Verzekeraars weigeren vaak nog steeds om hun klanten redelijk tegemoet te komen. Economen en juristen schatten dat aan gedupeerden miljarden euro's tekort is gedaan. Maar ook de politiek laat gedupeerden aan hun lot over. Opeenvolgende ministers van Financiën hebben met steun van de Tweede Kamer beloofd om te helpen. Deze belofte is niet ingelost. Er zijn mensen die beweren dat de woekerpolisaffaire niet op te lossen is. Wij zijn er van overtuigd dat er met genoeg politieke wil veel mogelijk is. Wij hebben onze bevindingen en aanbevelingen in een uitgebreide brief aan minister Dijsselbloem gestuurd."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Jeffrey Leichel - 15 april 2015

@Paul, ik zie dat anders. Het intermediair heeft simpelweg wel de omslag gemaakt naar meer klantgericht denken.

Jeffrey Leichel - 14 april 2015

Mooi om te zien hoe in de nieuwe advieswereld de visies van consumentenorganisaties en brancheorganisaties steeds dichter bij elkaar komen te liggen. Dat is ook naar de politiek toe een belangrijk signaal in de oplossing van adviesproblemen.

Paul van Brederode - 14 april 2015

@Jeffrey. Dat komt omdat de consumentenbond nu ook een gewone tussenpersoon is geworden die provisie krijgt. Dat geven ze dan wel weer terug aan de klanten maar dat kan ook omdat ze met een abonnementensysteem werken. Daarin waren ze de adviesbranche dus wel vóór.

Paul van Brederode - 14 april 2015

Eigenlijk best wel slecht dat de Consumentenbond het dossier hersteladvies verwart met de woekerpolisaffaire. Dat zijn twee volledig gescheiden zaken. Ik hoop dat de minister en de politiek signaleren dat dit appel niet juist is geformuleerd. De woekerpolisaffaire is dat verzekeraars niet hebben gepresteerd volgens hun offertes, dat ze achteraf te hoge kosten in rekening hebben gebracht of overall een verkeerde voorstelling van zaken gegeven om de klant tot afsluiten te bewegen. De woekerpolisaffaire kan alleen door de verzekeraars zelf worden opgelost omdat die de leverancier zijn. Het dossier hersteladvies is de constatering dat de klant het doelkapitaal door allerlei ontwikkelingen het doelkapitaal mogelijk niet haalt. Dat kan een probleem zijn bij hypotheken maar ook bij lijfrente- en pensioenpolissen. Het dossier hersteladvies beleggingsverzekeringen kan op polisniveau mogelijk door de verzekeraar worden opgelost. Op klantniveau is de financieel adviseur de aangewezen persoon, omdat die een totaalbeeld heeft van de situatie. Overigens, als het de verzekeraars echt menens is om de woekerpolisaffaire op te lossen, dan betekent dat dat ze o.a. terugbetalen wat ze teveel hebben berekend aan kosten én hun verantwoording nemen door de risicopremies (leeftijdsafhankelijk en) marktconform te maken. Het gevolg kan zijn dat hersteladvies dan niet eens meer nodig is omdat de doelkapitalen dan gewoon wél worden behaald.

Peter Veldhuizen - 14 april 2015

Goed voorbeeld doet volgen. Wie van de Staatsverzekeraars neemt de voorzet. De overheid stopt de kop gewoon in het zand. Als er 1 schaap over de dam is, volgen er meer. Zo simpel kan het zijn. De politiek houdt van werk houden voor zich zelf. Als de ingezetene van Nederland echt mogen stemmen, dan kan zo 50% van de 225 kamerleden naar huis. De kamers halveren , zou ook een goede zet zijn voor de besluitvaardigheid en enorm veel kosten besparen.

Consumentenbond: grote verschillen tussen inzittendenpolissen

Consumentenbond: grote verschillen tussen inzittendenpolissen

Meerdere aanbieders van een schadeverzekering inzittenden (SVI) dekken een whiplash en psychische klachten niet zonder bewijs of doktersverklaring. Ook zijn huisdieren...

Consumentenbond pleit voor transparantie kapitaalverzekeringen

Consumentenbond pleit voor transparantie kapitaalverzekeringen

Sandra Molenaar, algemeen directeur van de Consumentenbond, zal op 27 januari in de Tweede Kamer pleiten voor meer transparantie bij kapitaalverzekeringen. Zij leidt...

ING sluit akkoord met Consumentenbond over compensatie te hoge rentes

ING sluit akkoord met Consumentenbond over compensatie te hoge rentes

Klanten van ING die in het verleden te veel rente betaalden over hun consumptief krediet, krijgen het te veel betaalde geld terug. De Consumentenbond en ING zijn...

Verbond: schadevrije jaren autoverzekering worden overdraagbaar

Verbond: schadevrije jaren autoverzekering worden overdraagbaar

Schadevrije jaren kunnen per 1 januari na overlijden worden overgedragen aan de achtergebleven partner en verdeeld worden onder ex-partners na een scheiding. Ook...

Adfiz in gesprek met Consumentenbond over onderzoek serviceabonnementen

Adfiz in gesprek met Consumentenbond over onderzoek serviceabonnementen

Adfiz gaat het gesprek aan met de Consumentenbond, die stelt dat serviceabonnementen van hypotheekadviseurs vaak gebakken lucht zijn. Adfiz: "De Consumentenbond...

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

Adviseur Visser reageert op artikel Consumentengids 'Betalen voor gebakken lucht'

In De Consumentengids nummer 11 van november 2021 staat een artikel met als titel Betalen voor gebakken lucht. Het artikel gaat over Serviceabonnementen die bij...

Heeft de klant ‘recht’ op gratis wettelijke nazorg?

Heeft de klant ‘recht’ op gratis wettelijke nazorg?

In De Consumentengids nummer 11 van november 2021 staat op pagina 51 t/m 53 een artikel genaamd: Betalen voor gebakken lucht. Het artikel gaat over Serviceabonnementen...

"Hypotheekadviseurs verkopen veelal gebakken lucht met abonnementen"

"Hypotheekadviseurs verkopen veelal gebakken lucht met abonnementen"

De serviceabonnementen die veel hypotheekadviseurs bij het afsluiten van een hypotheek verkopen, stellen niets voor. Dat stellen de Consumentenbond en Ikbenfrits...

Consumentenbond roept reisaanbieders op verzekeringsinformatie op orde te brengen

Consumentenbond roept reisaanbieders op verzekeringsinformatie op orde te brengen

Verschillende reisaanbieders adviseren reisverzekeringen die reizen naar oranje gebieden niet dekken. Dat stelt de Consumentenbond. De bond: “Zo blijkt...

Honderden euro’s verschil in notaristarieven schenken op papier

Honderden euro’s verschil in notaristarieven schenken op papier

De tarieven die notarissen hanteren voor het opstellen van een overeenkomst voor schenken op papier lopen flink uiteen. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond....