Stelling van de week: minder afhankelijk van productverkoop

VVP poll ecommerce 2018

De meningen waren afgelopen week redelijk gelijk verdeeld in de wekelijkse VVP-poll die luidde: 'Adviseur verzuimt massaal klant te informeren over premiedaling'. 46 procent was het eens met de stelling en 54 procent oneens.

De stelling was ingegeven door een enquête van 'Kassa' onder klanten en adviseurs waaruit zou blijken dat 78 procent van de consumenten nooit meer wat zijn adviseur hoort na het afsluiten van een financieel product. Bijna de helft van de financieel dienstverleners onderschrijft dit dus.

In VVP 6 publiceerde onderzoeker Fred de Jong een artikel onder de naam Unieke positie van adviseur verzilveren. Uit onderzoek blijkt dat veruit de meeste consumenten behoefte hebben aan één financieel vertrouwenspersoon en dat de adviseur hier het meest geschikt voor is. "Banken en verzekeraars zijn primair geïnteresseerd in het verkopen van producten. Daar is hun verdienmodel ook op ingesteld. Gelukkig is het verdienmodel van de zelfstandig adviseur steeds minder afhankelijk van productverkoop."

De stelling van deze week sluit hierop aan en luidt: 'Mijn verdienmodel als zelfstandig adviseur is steeds minder afhankelijk van productverkoop'

Wij zijn benieuwd naar de uitslag. Een goede week gewenst!

 

 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Ab Marsé - Ouder dag pensioenteam BV 15 oktober 2018

Klanten willen nauwelijks betalen voor advies laat staan voor een onderhoudsabonnement op levensverzekeringen. verzekeraars verlenen vaak geen aansluiting als je geen handel kan brengen mag niet gebeurt nog dagelijks.(kosten baten plaatje) Klanten worden ouder en zieker bij nieuwe aanvraag weet je dus vaak niet of een klant kan besparen. Nieuwe regel AVG en gezondheidsvragen wat de adviseur in feite niet mag weten kan de premie behoorlijk raken. een adviseur kan moeilijk bijhouden welke verzekeraar een nieuw product op de gooit en heeft hij daar dan wel een aansluiting. Dit zijn maar een paar punten waardoor de stelling niet zo makkelijk is als radar wil doen geloven. Nadenken is ook een vak.

Willem van Spronsen - Intermediair 15 oktober 2018

Wat een vreemde capriolen op de maandagmorgen. Gewoon weer de zaak in en eigen gemaakt perspectief trekken ? Zo had de vraag ook wat anders, op een wat andere wijze in hetzelfde genre kunnen worden gesteld, zo van: bent u nu wel of geen productverkoper en loopt u wel of niet graag aan het handje van hoogleraren of academici die je huidige werkwijze graag dood willen schrijven? Het eindresultaat wat wordt geleverd is altijd een product, of meerdere producten, of je nu bemiddelaar bent of adviseur, of beiden. Als bemiddelaar bemiddel je voor een of meerdere verzekeraars en als adviseur ga je naar eigen inzichten wat verder en ben je meestal aangesloten bij een service provider.

Meer over
VVP-poll: 'Adviesmarkt omarmt verduurzamingstools INSVER'

VVP-poll: 'Adviesmarkt omarmt verduurzamingstools INSVER'

Alle leden van de NVGA zijn gedurende een jaar automatisch aangesloten bij INSVER, het kennisplatform over duurzaamheid in de verzekeringsbranche, aldus een bericht...

VVP-poll: het is noodzakelijk dat we de risico's van digitalisering gezamenlijk gaan verkleinen.

VVP-poll: het is noodzakelijk dat we de risico's van digitalisering gezamenlijk gaan verkleinen.

"Daar waar digitalisering en de data die daaruit voortvloeit de belofte in zich hadden dat het zou leiden tot meer transparantie en een beter (over)zicht, lijkt...

VVP-poll: geldverstrekkers hebben afhandeling hypotheekaanvragen dik op orde

VVP-poll: geldverstrekkers hebben afhandeling hypotheekaanvragen dik op orde

Volgens onderzoek van Ingage zijn adviseurs tevreden over de afhandeling van hypotheekaanvragen door geldverstrekkers. We leggen deze week daarom onze lezers graag...

VVP-poll: voor klanten is scheidslijn tussen rechtstreeks of via adviseur sluiten van producten steeds minder duidelijk.

VVP-poll: voor klanten is scheidslijn tussen rechtstreeks of via adviseur sluiten van producten steeds minder duidelijk.

"Voor klanten is de scheidslijn tussen producten die rechtstreeks of via een adviseur afgesloten kunnen worden, steeds minder duidelijk", stelt a.s.r. in een brief...

VVP-poll: provisie blijft zolang de trots op het adviesvak ontbreekt

VVP-poll: provisie blijft zolang de trots op het adviesvak ontbreekt

Afgelopen week waren er veel reacties op het bericht 'Provisie blijft zolang de trots op het adviesvak ontbreekt'.  Het bericht sloeg op een artikel van Bert...

VVP-poll: keerpunt in hypotheekmarkt is dichtbij

VVP-poll: keerpunt in hypotheekmarkt is dichtbij

Er is weer sprake van optimisme in de hypotheekmarkt. Zo liet de Hypotheker weten dat het totale aantal hypotheekaanvragen in februari met 45 procent steeg in vergelijking...

VVP-poll: cyberverzekeringen moeten onderling beter vergelijkbaar worden

VVP-poll: cyberverzekeringen moeten onderling beter vergelijkbaar worden

Het is moeilijk om cyberverzekeringen onderling te vergelijken, onder meer door complexiteit van het risico en de voorwaarden. Het is van belang dat de sector gezamenlijk...

VVP-poll: 'Druk op volmachtbedrijven om kosten te verlagen, is niet meer dan logisch'

VVP-poll: 'Druk op volmachtbedrijven om kosten te verlagen, is niet meer dan logisch'

Dat er bij verzekeraars weer meer maatwerk mogelijk is, wordt door de markt nog niet gezien en ook niet zo ervaren. Maar liefst 89 procent van de bijna 200 stemmers...

VVP-poll: 'Maatwerk bij verzekeraars steeds meer mogelijk'

VVP-poll: 'Maatwerk bij verzekeraars steeds meer mogelijk'

Veel adviseurs klaagden de afgelopen jaren over de verzekerbaarheid in Nederland. Dit omdat verzekeraars steeds meer overgingen naar standaard verzekeringen en maatwerk...

VVP-Poll: wegvallen jubelton heeft merkbaar effect op de markt

VVP-Poll: wegvallen jubelton heeft merkbaar effect op de markt

"Het wegvallen van de jubelton lijkt effect te hebben in de markt. Een ruime meerderheid (70 procent) denkt dat hierdoor minder starters een woning kunnen kopen....