Stv: "Meer ruimte creëren op verzekeringskaart"

Document gesprek kantoor via Pixabay

Aanvankelijk, na de onderzoeksdag, voldeden 23 van de 100 getoetste verzekeraars aan de Gedragscode Informatieverstrekking. De Stichting toetsing verzekeraars (Stv): "We constateerden vooral een issue bij de toetspunten over informatie bij premiestijging, wat de klant kan doen als hij het niet eens is met een afwijzing en het geven van een evenwichtig en transparant beeld van de kenmerken van de verzekeringen in alle uitingen."

Aan het einde van het onderzoek voldeden 86 van de 100 getoetste verzekeraars aan de Gedragscode Informatieverstrekking.

Stv geeft als aanbevelingen onder meer meer: "De verzekeringskaart biedt beperkte ruimte voor tekst. Nu laten verzekeraars daarom soms belangrijke informatie weg omdat die niet past in de ruimte die het veld op de verzekeringskaart biedt. Geef verzekeraars meer ruimte om de verzekeringskaart waar gewenst met wat meer tekst te kunnen vullen.

"Bepaalde teksten in veel polisvoorwaarden zijn standaard en opgesteld door het Verbond van Verzekeraars. Het gaat dan om verplichte clausules (bijvoorbeeld Terrorisme) en de advies polisteksten (zoals molest, atoomkerncentrales en teksten die destijds in het kader van nieuw verzekeringsrecht zijn geadviseerd). Deze teksten voldoen niet allemaal aan de moderne schrijfwijzers van verzekeraars. Pas deze teksten aan de actuele schrijfstijl aan."

Claimbehandeling

Aanvankelijk, na de onderzoeksdag, voldoet 48 procent van de 98 getoetste verzekeraars aan de Gedragscode Claimbehandeling. Stv: "We constateerden vooral een issue bij de toetspunten wat de klant kan doen als hij niet eens is met een afwijzing van de claim, het vermelden van de reactietermijn voor de claimbehandeling en zich daaraan houden."

Aan het einde van het onderzoek voldeed 96 procent van de getoetste verzekeraars aan de Gedragscode Claimbehandeling.

Aanvankelijk, na de onderzoeksdag, voldeed 37 (37 procent) van de getoetste verzekeraars aan de gedragscode. Stv: "Verzekeraars die niet volledig voldoen aan een kerncode hebben een herstelmogelijkheid, waarbij ze binnen een bepaalde periode kunnen aantonen de geconstateerde tekortkomingen te hebben opgelost. We constateerden vooral bevindingen bij het toetspunt over het tijdig reageren op een klacht en op het wijzen op de mogelijkheid van het indienen van een klacht bij het Kifid."

Aan het einde van de onderzoeksperiode voldeden 100 van de 101 (99 procent) getoetste verzekeraars aan de Gedragscode Klachtbehandeling.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Verlenging Keurmerk NKL voor drie onderdelen Sedgwick

Verlenging Keurmerk NKL voor drie onderdelen Sedgwick

De Letselschade Raad heeft het Nationale Keurmerk Letselschade (NKL) opnieuw toegekend aan Sedgwick Nederland, Sedgwick TPA en Sedgwick Werk & Welzijn. De toekenning...

Naar een effectievere toetsing van de zelfregulering

Naar een effectievere toetsing van de zelfregulering

De toetsing van de zelfregulering van verzekeraars wordt efficiënter en meer risicogestuurd. Binnen de huidige toetsing krijgt een verzekeraar een onvoldoende...

Stv gaat audits uitvoeren voor NKL

Stv gaat audits uitvoeren voor NKL

De Letselschade Raad en Stv hebben op 5 juni een overeenkomst getekend, zodat Stv nu ook audits kan uitvoeren voor organisaties die het Nationaal Keurmerk Letselschade...

VvAA haalt niveau 2 van de Gouden Oor Erkenning

VvAA haalt niveau 2 van de Gouden Oor Erkenning

VvAA heeft de Gouden Oor Erkenning niveau 2 uitgereikt gekregen. VvAA heeft nu drie jaar de Gouden Oor Erkenning voor de onderdelen Verzekeringen, Legal en Ledenservice....

Carla Muters nieuw lid Raad van Toezicht Stv

Carla Muters nieuw lid Raad van Toezicht Stv

Carla Muters is per 1 januari lid geworden van de Raad van Toezicht van Stichting toetsing verzekeraars (Stv). Muters is voorzitter van de Raad van Bestuur van Nationale...

Stv start onderzoek Kerncode Klachtbehandeling

Stv start onderzoek Kerncode Klachtbehandeling

"We hebben onlangs de informatie voor het onderzoek naar de gedragscode Klachtbehandeling naar alle coördinatoren gestuurd. In het informatiedocument en het...

Wendy de Ruiter-Lörx nieuw bestuurslid Stv

Wendy de Ruiter-Lörx nieuw bestuurslid Stv

Wendy de Ruiter-Lörx is per 14 oktober bestuurslid van Stichting toetsing verzekeraars (Stv). De Ruiter-Lörx maakte tot april 2020 deel uit van de Raad...

Rechtsbijstandverzekeraars getoetst op Kwaliteitscode Rechtsbijstand

Rechtsbijstandverzekeraars getoetst op Kwaliteitscode Rechtsbijstand

Dertien rechtsbijstandverzekeraars en -uitvoerders zijn vorig jaar op verzoek van het Verbond van Verzekeraars getoetst op de naleving van de Kwaliteitscode Rechtsbijstand...

Klanttevredenheid klachtafhandeling zelden onderzocht

Klanttevredenheid klachtafhandeling zelden onderzocht

"Wij zijn nog niet vaak tegengekomen dat keurmerkhouders klanttevredenheid over de klachtafhandeling onderzoeken." Dat schrijft de Stichting toetsing verzekeraars...

Marco Loos in bestuur Stv

Marco Loos in bestuur Stv

Professor doctor Marco Loos (48) is per 1 juli 2018 benoemd tot bestuurslid van de Stichting toetsing verzekeraars (Stv). Loos neemt het bestuurslidmaatschap over...