Terug naar de kern van je ondernemerschap

Piet Mars

“Wat betekent jouw bedrijf voor de maatschappij? En wat is je meerwaarde voor je medewerkers en klanten? Denk daar eerst goed over na. Ga dan morgen één procent anders doen. Probeer de bakens te verzetten en start met hele simpele dingen. Afspraak is afspraak. Hoe kun je je klanten en medewerkers verrassen? Hoe deel je je succes? Laat je maatschappelijke meerwaarde je leidraad zijn”, aldus oprichter Piet Mars van het succesvolle AFAS. Op de Dag van het Topadvies strooit deze rasondernemer met tips en inzichten om succesvol te zijn én te blijven. 
 

Volgens Mars staat of valt een bedrijf met een moreel kompas. “Mijn uitgangspunt, zolang ik ondernemer ben, is altijd geweest dat je bedrijf maatschappelijke meerwaarde moet hebben voor alle stakeholders, niet alleen de aandeelhouders. Als je je realiseert dat je maatschappelijke waarde vele malen groter is dan je aandeelhouderswaarde, ga je anders zakendoen. Zakendoen met moreel kompas moet vanuit je hart komen gewoon omdat je wilt dat zoveel mogelijk mensen onderdeel zijn van het succes dat je hebt.”

Mars vindt dat er voor bedrijven nog veel winst is te behalen door medewerkers de ruimte te geven en te laten delen in het succes. “Daardoor verandert hun houding, ze worden productiever en hun opstelling naar klanten verandert. Bedrijven minimaliseren allemaal; ze besparen nog op een lekker kopje koffie. Mijn advies: ga nou eens maximaliseren! Zorg dat medewerkers het naar hun zin hebben, geef ze een thuis in hun bedrijf: een mooie werkplek, goede computer, lekkere lunch en heerlijke koffie. Dat heeft veel meer effect. Immers: wie niet kan delen kan ook niet vermenigvuldigen. Gerrit Zalm schafte het kerstpakket af toen het minder ging met de bank. Ik zou zeggen: geef juist een groter kerstpakket!”

 

ETHISCH ONDERNEMEN LEVERT GELD OP

Ethisch ondernemen kun je volgens Mars niet vangen in een opsomming van wat moreel wel of niet toelaatbaar is. “We hebben hier wel een gedragscode, waarin we bijvoorbeeld aangeven hoe we omgaan met het uitnodigen van gasten voor AFAS Live of AZ. Dat is meer om klanten niet in verlegenheid te brengen. Het belangrijkste is echter om als ondernemer het goede voorbeeld te geven. Wat je van je medewerkers verwacht, moet je zelf ook doen. Wil je dat mensen energiezuiniger gaan rijden? Koop dan eerst zelf een elektrische auto.”

Volgens Mars levert ethisch ondernemen juist geld op: “AFAS heeft de allerhoogste arbeidsproductiviteit in Nederland. Waar komt dat nou door? Betalen we zo goed? Ik denk dat het komt door de basishouding van onze medewerkers: doordat zij zich anders opstellen, worden onze klanten ook enthousiaster. Ethisch ondernemen levert alleen winnaars op, kost geen geld en geeft rust."

Hoe kun je nou als bedrijf concreet aan de slag met ethisch zakendoen? Dat begint volgens Mars met nadenken over je maatschappelijke meerwaarde. “Wat betekent jouw bedrijf voor de maatschappij? En wat is je meerwaarde voor je medewerkers en klanten? Denk daar eerst goed over na. Ga dan morgen één procent anders doen. Probeer de bakens te verzetten en start met hele simpele dingen. Afspraak is afspraak. Hoe kun je je klanten en medewerkers verrassen? Hoe deel je je succes? Laat je maatschappelijke meerwaarde je leidraad zijn.”

 

DAG VAN HET TOPADVIES
Over drie weken is het zo ver. Dat vindt de praktijkdag voor het intermediair plaats, met AFAS als gastheer. Een dag boordevol tips van collega-adviesondernemers, experts, puur gericht op het ondernemerschap van het intermediair. Laat je inspireren en schrijf je nu in voor de Dag van het Topadvies.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Dag van het Topadvies: financiële sector klaar voor nieuwe waarden

Dag van het Topadvies: financiële sector klaar voor nieuwe waarden

Als je adviseurs en verzekeraars vraagt welke persoonlijke waarden ze in de verzekeringssector belangrijk vinden, zijn dat hele andere, sterk mensgerichte waarden...

Mensgerichte waarden winnen terrein in financiële sector

Mensgerichte waarden winnen terrein in financiële sector

Als je adviseurs en verzekeraars vraagt welke persoonlijke waarden ze in de verzekeringssector belangrijk vinden, zijn dat hele andere, sterk mensgerichte waarden...

Als de PE-druk eraf is

Als de PE-druk eraf is

 Als de PE-druk eraf is, is het wijs om meer te investeren in nieuw gedrag en klantvaardigheden”, zegt Astrid van de Bovekamp (AVDB Advies), die over...

Praktijkcasus advieswaarde: hoe overtref je de verwachting van je klant

Praktijkcasus advieswaarde: hoe overtref je de verwachting van je klant

“Waarde zit niet in een mooi verhaal, maar in het overtreffen van verwachtingen”, aldus Herman Zondag van AFAS. Hij laat op de Dag van het Topadvies...

Investeren in social media levert adviseur winst op

Investeren in social media levert adviseur winst op

"Social media zijn hot, maar er wordt te weinig mee gedaan. De eerste 2.500 euro die ik investeerde was in een goede Facebook-cursus. Als ik daar één...

Persoonlijk geluk als businessmodel voor adviseurs

Persoonlijk geluk als businessmodel voor adviseurs

De bemiddelaar is dood, leve de geluksadviseur, zo betoogde adviseur Ozewald Wanrooij in VVP 5. Hij ontwikkelde samen met zijn compagnon de Gelukkig Leven Test,...

Bosma: "consolidatieslag intermediairmarkt begonnen"

Bosma: "consolidatieslag intermediairmarkt begonnen"

“Hoogtij overnames in verzekeringsbranche. De consolidatieslag is begonnen”, aldus Edwin Bosma van BHB Dullemond, vakspecialist in intermediaire fusies...

Mackaaij: "klant alleen geïnteresseerd in Herkenbare waarde"

Mackaaij: "klant alleen geïnteresseerd in Herkenbare waarde"

“Provisie, fee of abonnement... De klant is alleen geïnteresseerd in Herkenbare Waarde!", aldus ondernemer Michael Mackaaij van MultiSafe, trendsetter...

Ken je jouw klant goed genoeg om te adviseren

Ken je jouw klant goed genoeg om te adviseren

“Uit alle onderzoeken blijkt dat als je mensen vraagt hoe ze zich gedragen, ze gewenste antwoorden geven en dat dit geen representatief beeld geeft van hoe...

Dag van het topadvies: hoe kom je aan personeel dat past bij je advieskantoor

Dag van het topadvies: hoe kom je aan personeel dat past bij je advieskantoor

“Veel assurantie-ondernemers kijken naar hun personeelsbezetting en zien dat het niet meer past bij wat zij willen. Een veelgehoorde vraag is hoe krijg je...