Toch betalen ondanks no cure no pay

Kifid 2017 (deel logo)

Een klant die de opdracht van overeenkomst met zijn adviseur voortijdig beëindigde, moet toch betalen voor een deel van de door de adviseur reeds verrichte werkzaamheden. Dat de overeenkomst uitging van 'no cure, no pay' doet hier niks aan af. Dat oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-138

Tussen partijen is onenigheid ontstaan over de handgeschreven toevoeging: ‘no cure no pay’ en het doorstrepen van het beding in de overeenkomst dat ziet op voortijdige beëindiging van de opdracht.  Consument heeft de handgeschreven toevoeging ‘no cure no pay’ in samenhang met het doorstrepen van het beding dat ziet op het voortijdig beëindigen van de opdracht dusdanig geïnterpreteerd, dat geen enkele vergoeding verschuldigd is bij het beëindigen van de opdracht door Consument. 

De adviseur stelde dat de passage van de overeenkomst aangaande het voortijdig beëindigen van de opdracht door hem is doorgestreept om aan te geven dat consument niet een bepaald startbedrag verschuldigd was, en de adviseur daarmee niet heeft aangegeven dat wordt afgezien van het in rekening brengen van kosten bij annulering door consument.

De Commissie oordeelt dat "de handgeschreven toevoegingen van de Adviseur te summier zijn en nader hadden moeten worden gespecificeerd. Nu dit is nagelaten, komen de gevolgen hiervan voor rekening en risico van beide partijen nu ook Consument er redelijkerwijs niet van mocht uitgaan dat voor verrichtte werkzaamheden geen kosten in rekening zouden worden gebracht. De Commissie oordeelt derhalve dat het oorspronkelijke factuurbedrag gematigd dient te worden en acht het redelijk als de factuur wordt verlaagd naar 449 eurio. Zij wijst de vordering van Consument derhalve gedeeltelijk toe."

Geen schoonheidsprijs

Tot slot merkt de Commissie op dat de communicatie van de adviseur (Financiële Rekenkamer) "geen schoonheidsprijs verdient en de bewoordingen die door de Adviseur zijn gebruikt tijdens de schriftelijke fase van de procedure afwijken van hetgeen gebruikelijk is bij het indienen van processtukken door een professionele dienstverlener".

 

Reactie toevoegen

 
Aanvaarding overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk

Aanvaarding overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk

Aanvaarding van een overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk plaats te vinden. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening in Uitspraak 2018-121. De...

Claimen binnen drie jaar

Claimen binnen drie jaar

Conform artikel 7:942 van het Burgerlijk Wetboek (BW) verjaart een rechtsvordering tegen een verzekeraar tot het doen van een uitkering door verloop van drie jaren...

Consument moet zelf polisblad controleren

Consument moet zelf polisblad controleren

De consument heeft de plicht om zelf het verstrekte polisblad te bestuderen en op juistheid te controleren. Die stelling betrekt de Geschillencommissie Financiële...

Geschillencommissie wijst claim van miljoen af

Geschillencommissie wijst claim van miljoen af

Een consument eist 1 miljoen euro vergoeding, de schade die hij zegt te hebben geleden wegens vermeend tekortschieten van zijn rechtsbijstanduitvoerder (SRK in opdracht...

Teleurgestelde verwachtingen...

Teleurgestelde verwachtingen...

Een kwestie van teleurgestelde verwachtingen. Van schending van de zorgplicht door de hypotheekadviseur is geen sprake. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële...

Ommekomst...

Ommekomst...

London General nam te makkelijk aan dat een klant niet meer volledig arbeidsongeschikt was. Daarom moet de verzekeraar alsnog uitkeren van de Geschillencommissie...

Brommer geen rondvliegend voorwerp

Brommer geen rondvliegend voorwerp

Leren van Kifid-uitspraken SCHADE. Uit VVP 1 De geparkeerde bromfiets van de consument waait omver en raakt beschadigd. De polisvoorwaarden van zijn verzekering...

NNul op het rekest...

NNul op het rekest...

Verzekeraars hoeven de consument gedurende de looptijd van de verzekering niet te informeren over de prijsstelling van nieuwe vergelijkbare producten. De Geschillencommissie...

Zorgplicht vraagt actieve en voortdurende bemoeienis van adviseur

Zorgplicht vraagt actieve en voortdurende bemoeienis van adviseur

In het kader van de zorgplicht mag een consument van de verzekeringsadviseur gedurende de looptijd van de verzekering een actieve en voortdurende bemoeienis verwachten....

Bank hoeft echtelieden niet te informeren over elkaars vermogenspositie

Bank hoeft echtelieden niet te informeren over elkaars vermogenspositie

Het is aan de echtelieden onderling om elkaar desgevraagd te informeren over hun vermogenspositie. De bank is hierbij geen partij. Dat stelt de Geschillencommissie...