Uit 75 jaar VVP: altijd al discussie over (on)verzekerbaarheid
Ook vroeger dreigde onverzekerbaarheid, zoals in 1954 bij internationaal opererende Nederlandse expeditiebedrijven. Ook toen woedde hier discussie over. VVP-medewerker Jac. Vos nodigde verzekeraars uit "iets te doen, waaraan men wellicht weinig of niets kan verdienen". Dat leidde tot een felle tegenreactie van een lezer (Louis Cohen uit Amsterdam) in de VVP van 14 mei 1954: "Ik acht het nodig, vooral in het huidige tijdvak van dalende premies in de grote branches en stijgende lasten, dat de maatschappijen verdienen, zulks in het belang van al hun verzekerden.
"De onderhavige risico's dienen aan redelijke eisen te voldoen en zulks niet alleen t.b.v. de verzekering. Onder redelijke eisen versta ik: goede financiële standing van het bedrijf, prima materiaal, chauffeurs met verantwoordelijkheidsbesef en werkgevers die van deze chauffeurs niet meer eisen dan geëist mag worden.
"Ik maak mij sterk dat voor deze risico's dekking gevonden kan worden, en wel bij prima maatschappijen. Dat men daarentegen dekking weigert voor risico's met een twijfelachtig schadeverleden kan men geen assuradeur verwijten. Ook mag men zich afvragen of bedrijven die aan hetgeen ik als 'redelijke eisen' omschreven heb niet voldoen, zich op de duur in het economische leven kunnen handhaven.
"Het is dus allerminst zo, dat het verzekeringsbedrijf het internationale expeditiebedrijf met auto's stillegt, doch wel dat voor dekking onaanvaardbare expeditiebedrijven niet de verzekeringsmaatschappijen mogen stuk maken, waarvan alle bedrijven de weerslag zouden ondervinden.
"Het risico op zich zelf is niet zo buitenissig dat voor de dekking ervan poolvorming gepreconiseerd (opgehemeld, red.) moet worden. Eerder lijkt mij de mogelijkheid gegeven dat de makelaar meer dan één maatschappij betrekt op een risico, dat zulks wenselijk maakt.
"Zou het 'gevaar' dusdanige omvang aannemen, dat het in de particuliere sfeer niet meer verzekerbaar geacht kan worden, dan lijkt mij een herverzekering bij de Staat - op de wijze als bij de Credietverzekering geschiedt - de gegeven oplossing, doch ook van de Staat mag noch verwacht noch geëist worden dat hij andere dan gezonde risico's dekt."
Reactie toevoegen
Meer over
(Uit VVP 06-2018, door redactie) De provisie eruit en een verrichtingentarief. Daarvoor pleitte de Wiardi Beckman stichting in 1971. Zo ver kwam het niet, maar provisie...
Ook vroeger vond men dat financieel adviseurs zich meer moeten laten zien bij het publiek. Frans Baneke, zelf financieel adviseur (Baneke Assurantiën, Amsterdam),...
Het regelmatige premieverval bij de autoverzekering in een (eier)dop... Piet van Steensel, directeur Assurantieconcern Stad Rotterdam Anno 1720 in de VVP...
Uit 75 jaar VVP: feestelijke opening van het Verzekeringsgebouw
Koningin Máxima opende woensdag het verbouwde kantoor van het 40-jarige Verbond, in 1969 deed prins Bernard hetzelfde met het toenmalige kantoor van de gezamenlijke...
De provisie eruit en een verrichtingentarief. Daarvoor pleitte de Wiardi Beckman stichting in 1971. Zo ver kwam het niet, maar provisie blijft de gemoederen verhitten. CFD...
VVP bestaat 75 jaar en daar zijn we trots op. We willen deze mijlpaal op een bijzondere manier luister bijzetten. We geven geen verjaardagsfeestje, maar willen...
Uit 75 jaar VVP: de betekenis van de assurantietussenpersoon
In 1970 vroeg VVP mensen uit de branche naar de betekenis van de tussenpersoon. Piet van Steensel, bestuurder van Stad Rotterdam (nu ASR) reageerde in de VVP van...
Het stak VVP behoorlijk dat het verzekeringsbedrijf niet aan het woord kwam in het 31 augustus 1948 uitgegeven lijvige boek bij het gouden jubileum van koningin...
Achmea alleen al was 116 miljoen euro kwijt aan de stormen van afgelopen januari. In 1972 ging het ook flink te keer. Uit de VVP van 1 december 1972: "Maandag 13...
VVP bestaat 75 jaar en daar zijn we trots op. We willen deze mijlpaal op een bijzondere manier luister bijzetten. We geven geen verjaardagsfeestje, maar willen...