Uit 75 jaar VVP: altijd al discussie over (on)verzekerbaarheid

VVP 75 jaar logo Twitter

Ook vroeger dreigde onverzekerbaarheid, zoals in 1954 bij internationaal opererende Nederlandse expeditiebedrijven. Ook toen woedde hier discussie over. VVP-medewerker Jac. Vos nodigde verzekeraars uit "iets te doen, waaraan men wellicht weinig of niets kan verdienen". Dat leidde tot een felle tegenreactie van een lezer (Louis Cohen uit Amsterdam) in de VVP van 14 mei 1954: "Ik acht het nodig, vooral in het huidige tijdvak van dalende premies in de grote branches en stijgende lasten, dat de maatschappijen verdienen, zulks in het belang van al hun verzekerden.

"De onderhavige risico's dienen aan redelijke eisen te voldoen en zulks niet alleen t.b.v. de verzekering. Onder redelijke eisen versta ik: goede financiële standing van het bedrijf, prima materiaal, chauffeurs met verantwoordelijkheidsbesef en werkgevers die van deze chauffeurs niet meer eisen dan geëist mag worden.

"Ik maak mij sterk dat voor deze risico's dekking gevonden kan worden, en wel bij prima maatschappijen. Dat men daarentegen dekking weigert voor risico's met een twijfelachtig schadeverleden kan men geen assuradeur verwijten. Ook mag men zich afvragen of bedrijven die aan hetgeen ik als 'redelijke eisen' omschreven heb niet voldoen, zich op de duur in het economische leven kunnen handhaven.

"Het is dus allerminst zo, dat het verzekeringsbedrijf het internationale expeditiebedrijf met auto's stillegt, doch wel dat voor dekking onaanvaardbare expeditiebedrijven niet de verzekeringsmaatschappijen mogen stuk maken, waarvan alle bedrijven de weerslag zouden ondervinden.

"Het risico op zich zelf is niet zo buitenissig dat voor de dekking ervan poolvorming gepreconiseerd (opgehemeld, red.) moet worden. Eerder lijkt mij de mogelijkheid gegeven dat de makelaar meer dan één maatschappij betrekt op een risico, dat zulks wenselijk maakt.

"Zou het 'gevaar' dusdanige omvang aannemen, dat het in de particuliere sfeer niet meer verzekerbaar geacht kan worden, dan lijkt mij een herverzekering bij de Staat - op de wijze als bij de Credietverzekering geschiedt - de gegeven oplossing, doch ook van de Staat mag noch verwacht noch geëist worden dat hij andere dan gezonde risico's dekt."

Reactie toevoegen

 
Meer over
Is goede assurantiebezorging zo eenvoudig?

Is goede assurantiebezorging zo eenvoudig?

Wie kent Pro Civibus nog? VVP moest niets hebben van dit kantoor, toen dat in 1950 de markt betrad. Uit de VVP van 17 februari 1950: “In No. 3 maakten wij...

Uit 75 jaar VVP: Lugt Sobbe introduceert Mobiel Assurantie Service Kantoor

Uit 75 jaar VVP: Lugt Sobbe introduceert Mobiel Assurantie Service Kantoor

Lugt Sobbe was altijd goed voor iets nieuws. Uit de VVP van 30 april 1971: "Een nieuwe wijze van acquisitie is deze week van start gegaan. Teneinde het provinciale...

Monument van de verzekeringsgedachte

Monument van de verzekeringsgedachte

Dat waren nog eens teksten...! Uit de VVP van 14 mei 1954: "De buitengevel zal aan de voorzijde worden versierd met beeldhouwwerk in diep-reliëf, voorstellende...

Uit 75 jaar VVP:  vliegongevallenpolis-automaten

Uit 75 jaar VVP: vliegongevallenpolis-automaten

Aircare van nowGo een nieuwe vondst? Nee hoor. Lees dit artikel maar eens uit de VVP van 4 mei 1956: "De vliegongevallenpolis-automaten op Schiphol, welke tot nu...

Uit 75 jaar VVP: debiteurenponskaarten...

Uit 75 jaar VVP: debiteurenponskaarten...

En u dacht dat u veel tijd en geld kwijt bent aan administreren... Uit de VVP van 1 november 1968: "Op uitnodiging van de I.B.M. Nederland B.V. namen wij deel aan...

Uit 75 jaar VVP: cliënt een mens, geen machine

Uit 75 jaar VVP: cliënt een mens, geen machine

Digitalisering van het assurantiekantoor? Verschraling van het aanbod doordat verzekeraars fuseren? Het zijn heus geen dingen speciaal van vandaag. Uit de VVP van...

Uit 75 jaar VVP: bromfiets niet te veronachtzamen risico

Uit 75 jaar VVP: bromfiets niet te veronachtzamen risico

Ooit werd in de aanloop naar 1 mei door verzekeraars hard gevochten om de gunsten van de bromfietsbezitter. Dat terwijl de schadelast verzekeraars al vanaf de opkomst...

Zoveel geld naar tussenpersoon?!

Zoveel geld naar tussenpersoon?!

Geen thema dat de gemoederen in de bedrijfstak zo vaak in beweging heeft gebracht, en nog brengt, als provisie. Dat terwijl er volgens sommigen helemaal geen provisievraagstuk...

Paardenverzekeringsinspecteur mag niet in paarden handelen

Paardenverzekeringsinspecteur mag niet in paarden handelen

Assurantiebezorging, zoals het toen nog heette, was tot de tweede helft van de jaren '50 nauwelijks wettelijk geregeld in Nederland. Uit de VVP van 22 september...

Uit 75 jaar VVP: Haagse ooievaar contra zes reuzen

Uit 75 jaar VVP: Haagse ooievaar contra zes reuzen

Nu weten we niet hoe snel we er van af moeten komen: aardgas. In de jaren zestig werd Nederland juist massaal op aardgas aangesloten. En dat ging wel eens mis. Uit...