Uit 75 jaar VVP: debiteurenponskaarten...
En u dacht dat u veel tijd en geld kwijt bent aan administreren... Uit de VVP van 1 november 1968: "Op uitnodiging van de I.B.M. Nederland B.V. namen wij deel aan een studiedag in het laboratorium in Uithoorn, waar vier inleiders ons op de hoogte brachten van de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van de computer en meer speciaal van de toepassingen daarvan in het verzekeringsbedrijf.
"Via een I.B.M. servicebureau kunnen assurantietussenpersonen hun administratie automatiseren zonder een computer aan te schaffen. Daartoe is een computerprogramma ontwikkeld dat uit vier onderdelen bestaat, waardoor het mogelijk is de werkzaamheden in fasen uit te besteden. De onderdelen zijn:
- Prolongatie e.d. (debiteurennota met desgewenst acceptgirokaart, kwitantie looplijst, maatschappijlijst). Opgave aan I.B.M. van bestand en mutaties geschiedt op een werkblad met uitgebreide gegevens per post. De computer kan van tijd tot tijd moederkaarten maken en verder b.v. zelfklevende adresstroken voor een bepaald deel van de portefeuille en portefeuilleoverzichten per branche;
- Debiteurenadministratie. Bij de prolongatie-nota's worden debiteurenponskaarten verstrekt. Maandelijks wordt een debiteurenoverzicht gegeven met een kaart van het saldo per debiteur en een saldilijst;
- Crediteurenadministratie. De computer kent reeds de gegevens van prolongatie en debiteuren. De overige boekingen in het verkeer tussen kantoor en maatschappij zijn op te geven op speciale formulieren;
- Grootboekadministratie. Na 1, 2 en 3 zijn er nog wat boekingen van kosten, afschrijvingen en bijzondere posten nodig en de computer vervaardigt ook de grootboekrekeningen.
"Voor een indicatie van de kosten per verzekerde per jaar gaf men ons de volgende cijfers: bij 3.000 posten 2,20 gulden, bij 5.000 posten 1,95 gulden, bij 12.000 posten 1,80 gulden en bij 24.000 posten 1,60 gulden."
Het stukje gaat overigens ook over verzekeraars, die hun administratie wel al op magneetbanden hadden gezet maar de informatie nog niet gericht naar boven konden halen. Dat terwijl "de directe toegankelijkheid tot een bepaald nummer (zonder dat men de hele magneetband tot daar behoeft af te klossen) een veel snellere verwerking van mutaties mogelijk maakt". Nieuwe vormen van massageheugen maakten het sinds pakweg 1965 mogelijk informatie snel te vinden, maar de meeste verzekeraars zaten in '68 nog in de fase daarvoor.
I.B.M. bood levensverzekeraars wel al de mogelijkheid informatie gericht te zoeken in de I.B.M.-360, waarop haar Advanced Life Information System ALIS kon draaien.
Reactie toevoegen
Meer over
De volgende nieuwsbrief verschijnt 2 januari 2019. Per 1 januari 2019 gaat VVP zelfstandig verder. Het VVP-team heeft er ongelooflijk veel zin. Ook de komende jaren...
Als VVP-team zijn we ongelooflijk blij en dankbaar dat ons 75-jarig jubileum niet ongemerkt voorbij is gegaan. Dankzij de support van een groot aantal bedrijven...
De verleiding is groot om, in het laatste artikel in de reeks vvp 75 jaar, het verleden te laten voor wat het is en een blik in de toekomst te werpen. Maar ja,...
Een diepe buiging uit dankbaarheid
Als VVP-team zijn we ongelooflijk blij en dankbaar dat ons 75-jarig jubileum niet ongemerkt voorbij is gegaan. Dankzij de support van een groot aantal bedrijven...
Willem Vreeswijk neemt VVP over van Vakbladen.com
Hoofdredacteur Willem Vreeswijk neemt per 1 januari a.s. vakblad VVP en aanverwante uitgaven over van uitgeverij Vakbladen.com te Den Haag. Hij gaat VVP zelfstandig...
Uit 75 jaar VVP: adequate honorering
De provisie stond ook in 1971 onder druk. Maar, betoogde NVA-voorzitter Rijk Kamerbeek voorafgaand aan de Algemene Ledenvergadering van de Adfiz-voorloper, zonder...
Uit 75 jaar VVP: invoering verplicht eigen risico
Uit de VVP van 21 mei 1954: "Met ingang van 1 juli aanstaande zullen alle autopremies door een belangrijk deel van de autoverzekeringsmaatschappijen (in casu de...
Uit 75 jaar VVP: een buitendienstervaring
Een ingezonden brief uit de VVP van 21 mei 1954: "Dat men als buitendienstman op alle slakken geen zout kan leggen en maar weer vergeven en vergeten moet, is algemeen...
Uit 75 jaar VVP: omwenteling door Independer?
De eerste volledig onafhankelijke financiële dienstverlener in Nederland. Zo omschreef Independer zich bij de lancering in februari 2000. Al spittend in het...
Woekerpolisaffaire lag al op de loer
Het verwijt aan de levensverzekeraars in de woekerpolisaffaire is, dat ze veel te hoge kosten rekenden in hun beleggingsverzekeringen. Wat daar ook van waar is,...