Uit 75 jaar VVP: debiteurenponskaarten...

VVP 75 jaar logo Twitter

En u dacht dat u veel tijd en geld kwijt bent aan administreren... Uit de VVP van 1 november 1968: "Op uitnodiging van de I.B.M. Nederland B.V. namen wij deel aan een studiedag in het laboratorium in Uithoorn, waar vier inleiders ons op de hoogte brachten van de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van de computer en meer speciaal van de toepassingen daarvan in het verzekeringsbedrijf.

"Via een I.B.M. servicebureau kunnen assurantietussenpersonen hun administratie automatiseren zonder een computer aan te schaffen. Daartoe is een computerprogramma ontwikkeld dat uit vier onderdelen bestaat, waardoor het mogelijk is de werkzaamheden in fasen uit te besteden. De onderdelen zijn:

- Prolongatie e.d. (debiteurennota met desgewenst acceptgirokaart, kwitantie looplijst, maatschappijlijst). Opgave aan I.B.M. van bestand en mutaties geschiedt op een werkblad met uitgebreide gegevens per post. De computer kan van tijd tot tijd moederkaarten maken en verder b.v. zelfklevende adresstroken voor een bepaald deel van de portefeuille en portefeuilleoverzichten per branche;

- Debiteurenadministratie. Bij de prolongatie-nota's worden debiteurenponskaarten verstrekt. Maandelijks wordt een debiteurenoverzicht gegeven met een kaart van het saldo per debiteur en een saldilijst;

- Crediteurenadministratie. De computer kent reeds de gegevens van prolongatie en debiteuren. De overige boekingen in het verkeer tussen kantoor en maatschappij zijn op te geven op speciale formulieren;

- Grootboekadministratie. Na 1, 2 en 3 zijn er nog wat boekingen van kosten, afschrijvingen en bijzondere posten nodig en de computer vervaardigt ook de grootboekrekeningen.

"Voor een indicatie van de kosten per verzekerde per jaar gaf men ons de volgende cijfers: bij 3.000 posten 2,20 gulden, bij 5.000 posten 1,95 gulden, bij 12.000 posten 1,80 gulden en bij 24.000 posten 1,60 gulden."

Het stukje gaat overigens ook over verzekeraars, die hun administratie wel al op magneetbanden hadden gezet maar de informatie nog niet gericht naar boven konden halen. Dat terwijl "de directe toegankelijkheid tot een bepaald nummer (zonder dat men de hele magneetband tot daar behoeft af te klossen) een veel snellere verwerking van mutaties mogelijk maakt". Nieuwe vormen van massageheugen maakten het sinds pakweg 1965 mogelijk informatie snel te vinden, maar de meeste verzekeraars zaten in '68 nog in de fase daarvoor.

I.B.M. bood levensverzekeraars wel al de mogelijkheid informatie gericht te zoeken in de I.B.M.-360, waarop haar Advanced Life Information System ALIS kon draaien.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Uit 75 jaar VVP: premie omhoog, provisie omlaag?

Uit 75 jaar VVP: premie omhoog, provisie omlaag?

Als de premie omhoog gaat, kan de provisie toch omlaag. Die gedachte leefde vroeger ook al, blijkt uit het verslag van de algemene ledenvergadering van de NVA in...

Uit 75 jaar VVP: De Kieviet uit haar as herrezen

Uit 75 jaar VVP: De Kieviet uit haar as herrezen

Michael Mackaaij zorgt komende woensdag vast voor vuurwerk als spreker op de HVC-lunchbijeenkomst in Auberge De Kieviet in Wassenaar. In de jaren vijftig ging het...

Uit 75 jaar VVP: lezing verzekeringsbedrijf voor Rotterdamse schooljeugd

Uit 75 jaar VVP: lezing verzekeringsbedrijf voor Rotterdamse schooljeugd

Maandag start de Week van het Geld. Maar ook vroeger stonden branchegenoten voor de klas. In dit geval zelfs een VVP-redacteur! Uit de VVP van 9 juli 1948: "Dinsdag...

Uit 75 jaar VVP: buitenshoks

Uit 75 jaar VVP: buitenshoks

Met deze redenering komt een verzekeraar nu niet meer weg, toch? Een verzekeringscase uit de jaren vijftig die was voorgelegd aan een forum: "Iemand is verzekerd...

Uit 75 jaar VVP: mejuffrouw A.M. Houttuin

Uit 75 jaar VVP: mejuffrouw A.M. Houttuin

Op Internationale Vrouwendag een eerbetoon aan een van de eerste vrouwen in een topfunctie in het verzekeringsbedrijf. Daarvan zijn er ook nu nog veel te weinig....

Uit 75 jaar VVP: emigrantenverzekering

Uit 75 jaar VVP: emigrantenverzekering

Aardige documentaireserie bij MAX momenteel over emigranten. Er waren destijds speciale verzekeringen voor de landverhuizers. Uit de VVP van 3 december 1954: "Naast...

Uit 75 jaar VVP: 50 jaar 'De Hoop'

Uit 75 jaar VVP: 50 jaar 'De Hoop'

De Hoop is een van de kennispartners van het VVP Event Bijzondere Risico's. De maatschappij bestaat al lang. Uit de VVP van 2 september 1955: "Op 7 september 1955...

Uit 75 jaar VVP:  'brillanten platina ring' verzekerd of niet?

Uit 75 jaar VVP: 'brillanten platina ring' verzekerd of niet?

Van zes 'brillanten ringen' was er één verzekerd. Een ring werd gestolen of raakte vermist. Was dat nou de verzekerde ring of niet? Daarover ging deze...

Uit 75 jaar VVP: brandverzekeringsbelasting te Amersfoort ingevoerd

Uit 75 jaar VVP: brandverzekeringsbelasting te Amersfoort ingevoerd

Wij klagen over 21 procent assurantiebelasting, maar sommige gemeenten konden er vroeger ook wat van. Wat te denken van een brandverzekeringsbelasting van 50 procent...

Uit 75 jaar VVP: een nieuw gevaar voor assuradeuren

Uit 75 jaar VVP: een nieuw gevaar voor assuradeuren

Altijd lekker met deze kou, een kruik. De elektrische kruik die na de Tweede Wereldoorlog opkwam, vond echter geen genade in de ogen van La Gro's Assurantiekantoor.  La...