Uit 75 jaar VVP: debiteurenponskaarten...

VVP 75 jaar logo Twitter

En u dacht dat u veel tijd en geld kwijt bent aan administreren... Uit de VVP van 1 november 1968: "Op uitnodiging van de I.B.M. Nederland B.V. namen wij deel aan een studiedag in het laboratorium in Uithoorn, waar vier inleiders ons op de hoogte brachten van de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van de computer en meer speciaal van de toepassingen daarvan in het verzekeringsbedrijf.

"Via een I.B.M. servicebureau kunnen assurantietussenpersonen hun administratie automatiseren zonder een computer aan te schaffen. Daartoe is een computerprogramma ontwikkeld dat uit vier onderdelen bestaat, waardoor het mogelijk is de werkzaamheden in fasen uit te besteden. De onderdelen zijn:

- Prolongatie e.d. (debiteurennota met desgewenst acceptgirokaart, kwitantie looplijst, maatschappijlijst). Opgave aan I.B.M. van bestand en mutaties geschiedt op een werkblad met uitgebreide gegevens per post. De computer kan van tijd tot tijd moederkaarten maken en verder b.v. zelfklevende adresstroken voor een bepaald deel van de portefeuille en portefeuilleoverzichten per branche;

- Debiteurenadministratie. Bij de prolongatie-nota's worden debiteurenponskaarten verstrekt. Maandelijks wordt een debiteurenoverzicht gegeven met een kaart van het saldo per debiteur en een saldilijst;

- Crediteurenadministratie. De computer kent reeds de gegevens van prolongatie en debiteuren. De overige boekingen in het verkeer tussen kantoor en maatschappij zijn op te geven op speciale formulieren;

- Grootboekadministratie. Na 1, 2 en 3 zijn er nog wat boekingen van kosten, afschrijvingen en bijzondere posten nodig en de computer vervaardigt ook de grootboekrekeningen.

"Voor een indicatie van de kosten per verzekerde per jaar gaf men ons de volgende cijfers: bij 3.000 posten 2,20 gulden, bij 5.000 posten 1,95 gulden, bij 12.000 posten 1,80 gulden en bij 24.000 posten 1,60 gulden."

Het stukje gaat overigens ook over verzekeraars, die hun administratie wel al op magneetbanden hadden gezet maar de informatie nog niet gericht naar boven konden halen. Dat terwijl "de directe toegankelijkheid tot een bepaald nummer (zonder dat men de hele magneetband tot daar behoeft af te klossen) een veel snellere verwerking van mutaties mogelijk maakt". Nieuwe vormen van massageheugen maakten het sinds pakweg 1965 mogelijk informatie snel te vinden, maar de meeste verzekeraars zaten in '68 nog in de fase daarvoor.

I.B.M. bood levensverzekeraars wel al de mogelijkheid informatie gericht te zoeken in de I.B.M.-360, waarop haar Advanced Life Information System ALIS kon draaien.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Niet met en niet zonder elkaar

Niet met en niet zonder elkaar

Verzekeraars en adviseurs gaan nogal eens rollend over straat. Terwijl ze toch echt niet zonder elkaar kunnen. In 1970 sprak Nationale-Nederlanden in een toespraak...

Is goede assurantiebezorging zo eenvoudig?

Is goede assurantiebezorging zo eenvoudig?

Wie kent Pro Civibus nog? VVP moest niets hebben van dit kantoor, toen dat in 1950 de markt betrad. Uit de VVP van 17 februari 1950: “In No. 3 maakten wij...

Uit 75 jaar VVP: Lugt Sobbe introduceert Mobiel Assurantie Service Kantoor

Uit 75 jaar VVP: Lugt Sobbe introduceert Mobiel Assurantie Service Kantoor

Lugt Sobbe was altijd goed voor iets nieuws. Uit de VVP van 30 april 1971: "Een nieuwe wijze van acquisitie is deze week van start gegaan. Teneinde het provinciale...

Monument van de verzekeringsgedachte

Monument van de verzekeringsgedachte

Dat waren nog eens teksten...! Uit de VVP van 14 mei 1954: "De buitengevel zal aan de voorzijde worden versierd met beeldhouwwerk in diep-reliëf, voorstellende...

Uit 75 jaar VVP:  vliegongevallenpolis-automaten

Uit 75 jaar VVP: vliegongevallenpolis-automaten

Aircare van nowGo een nieuwe vondst? Nee hoor. Lees dit artikel maar eens uit de VVP van 4 mei 1956: "De vliegongevallenpolis-automaten op Schiphol, welke tot nu...

Uit 75 jaar VVP: cliënt een mens, geen machine

Uit 75 jaar VVP: cliënt een mens, geen machine

Digitalisering van het assurantiekantoor? Verschraling van het aanbod doordat verzekeraars fuseren? Het zijn heus geen dingen speciaal van vandaag. Uit de VVP van...

Uit 75 jaar VVP: bromfiets niet te veronachtzamen risico

Uit 75 jaar VVP: bromfiets niet te veronachtzamen risico

Ooit werd in de aanloop naar 1 mei door verzekeraars hard gevochten om de gunsten van de bromfietsbezitter. Dat terwijl de schadelast verzekeraars al vanaf de opkomst...

Zoveel geld naar tussenpersoon?!

Zoveel geld naar tussenpersoon?!

Geen thema dat de gemoederen in de bedrijfstak zo vaak in beweging heeft gebracht, en nog brengt, als provisie. Dat terwijl er volgens sommigen helemaal geen provisievraagstuk...

Paardenverzekeringsinspecteur mag niet in paarden handelen

Paardenverzekeringsinspecteur mag niet in paarden handelen

Assurantiebezorging, zoals het toen nog heette, was tot de tweede helft van de jaren '50 nauwelijks wettelijk geregeld in Nederland. Uit de VVP van 22 september...

Uit 75 jaar VVP: Haagse ooievaar contra zes reuzen

Uit 75 jaar VVP: Haagse ooievaar contra zes reuzen

Nu weten we niet hoe snel we er van af moeten komen: aardgas. In de jaren zestig werd Nederland juist massaal op aardgas aangesloten. En dat ging wel eens mis. Uit...