Uit 75 jaar VVP: debiteurenponskaarten...

VVP 75 jaar logo Twitter

En u dacht dat u veel tijd en geld kwijt bent aan administreren... Uit de VVP van 1 november 1968: "Op uitnodiging van de I.B.M. Nederland B.V. namen wij deel aan een studiedag in het laboratorium in Uithoorn, waar vier inleiders ons op de hoogte brachten van de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van de computer en meer speciaal van de toepassingen daarvan in het verzekeringsbedrijf.

"Via een I.B.M. servicebureau kunnen assurantietussenpersonen hun administratie automatiseren zonder een computer aan te schaffen. Daartoe is een computerprogramma ontwikkeld dat uit vier onderdelen bestaat, waardoor het mogelijk is de werkzaamheden in fasen uit te besteden. De onderdelen zijn:

- Prolongatie e.d. (debiteurennota met desgewenst acceptgirokaart, kwitantie looplijst, maatschappijlijst). Opgave aan I.B.M. van bestand en mutaties geschiedt op een werkblad met uitgebreide gegevens per post. De computer kan van tijd tot tijd moederkaarten maken en verder b.v. zelfklevende adresstroken voor een bepaald deel van de portefeuille en portefeuilleoverzichten per branche;

- Debiteurenadministratie. Bij de prolongatie-nota's worden debiteurenponskaarten verstrekt. Maandelijks wordt een debiteurenoverzicht gegeven met een kaart van het saldo per debiteur en een saldilijst;

- Crediteurenadministratie. De computer kent reeds de gegevens van prolongatie en debiteuren. De overige boekingen in het verkeer tussen kantoor en maatschappij zijn op te geven op speciale formulieren;

- Grootboekadministratie. Na 1, 2 en 3 zijn er nog wat boekingen van kosten, afschrijvingen en bijzondere posten nodig en de computer vervaardigt ook de grootboekrekeningen.

"Voor een indicatie van de kosten per verzekerde per jaar gaf men ons de volgende cijfers: bij 3.000 posten 2,20 gulden, bij 5.000 posten 1,95 gulden, bij 12.000 posten 1,80 gulden en bij 24.000 posten 1,60 gulden."

Het stukje gaat overigens ook over verzekeraars, die hun administratie wel al op magneetbanden hadden gezet maar de informatie nog niet gericht naar boven konden halen. Dat terwijl "de directe toegankelijkheid tot een bepaald nummer (zonder dat men de hele magneetband tot daar behoeft af te klossen) een veel snellere verwerking van mutaties mogelijk maakt". Nieuwe vormen van massageheugen maakten het sinds pakweg 1965 mogelijk informatie snel te vinden, maar de meeste verzekeraars zaten in '68 nog in de fase daarvoor.

I.B.M. bood levensverzekeraars wel al de mogelijkheid informatie gericht te zoeken in de I.B.M.-360, waarop haar Advanced Life Information System ALIS kon draaien.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Provisie is geen gif(t)

Provisie is geen gif(t)

(Uit VVP 06-2018, door redactie) De provisie eruit en een verrichtingentarief. Daarvoor pleitte de Wiardi Beckman stichting in 1971. Zo ver kwam het niet, maar provisie...

Uit 75 jaar VVP: voorlichting

Uit 75 jaar VVP: voorlichting

Ook vroeger vond men dat financieel adviseurs zich meer moeten laten zien bij het publiek. Frans Baneke, zelf financieel adviseur (Baneke Assurantiën, Amsterdam),...

Uit 75 jaar VVP: eiervrouwtje

Uit 75 jaar VVP: eiervrouwtje

Het regelmatige premieverval bij de autoverzekering in een (eier)dop...  Piet van Steensel, directeur Assurantieconcern Stad Rotterdam Anno 1720 in de VVP...

Uit 75 jaar VVP: feestelijke opening van het Verzekeringsgebouw

Uit 75 jaar VVP: feestelijke opening van het Verzekeringsgebouw

Koningin Máxima opende woensdag het verbouwde kantoor van het 40-jarige Verbond, in 1969 deed prins Bernard hetzelfde met het toenmalige kantoor van de gezamenlijke...

Provisie is geen gif(t)

Provisie is geen gif(t)

De provisie eruit en een verrichtingentarief. Daarvoor pleitte de Wiardi Beckman stichting in 1971. Zo ver kwam het niet, maar provisie blijft de gemoederen verhitten. CFD...

VVP is jarig en doneert

VVP is jarig en doneert

VVP bestaat 75 jaar en daar zijn we trots op. We willen deze mijlpaal op een bijzondere manier luister bijzetten. We geven geen verjaardagsfeestje, maar willen...

Uit 75 jaar VVP: de betekenis van de assurantietussenpersoon

Uit 75 jaar VVP: de betekenis van de assurantietussenpersoon

In 1970 vroeg VVP mensen uit de branche naar de betekenis van de tussenpersoon. Piet van Steensel, bestuurder van Stad Rotterdam (nu ASR) reageerde in de VVP van...

Uit 75 jaar VVP: Assepoester

Uit 75 jaar VVP: Assepoester

Het stak VVP behoorlijk dat het verzekeringsbedrijf niet aan het woord kwam in het 31 augustus 1948 uitgegeven lijvige boek bij het gouden jubileum van koningin...

Uit 75 jaar VVP: stormramp

Uit 75 jaar VVP: stormramp

Achmea alleen al was 116 miljoen euro kwijt aan de stormen van afgelopen januari. In 1972 ging het ook flink te keer. Uit de VVP van 1 december 1972: "Maandag 13...

VVP is jarig en doneert

VVP is jarig en doneert

VVP bestaat 75 jaar en daar zijn we trots op. We willen deze mijlpaal op een bijzondere manier luister bijzetten. We geven geen verjaardagsfeestje, maar willen...