Uit 75 jaar VVP: futurologische scenario's rond autobezit en -gebruik
Dat er grenzen zitten aan de groei, had in 1972 niet alleen de Club van Rome in de gaten.
Uit de VVP van 3 november 1972: "Drs. G. Hupkes, adjunct-directeur van de Stichting Centrum voor Vervoersplannen, heeft als vrucht van een intern research-project van dit bureau een rapport gemaakt met als titel 'Futurologische Scenario's rond Autobezit en -gebruik. Een samenvatting van de belangrijkste conclusies laten wij hieronder volgen.
"In het rapport is geconcludeerd dat er verschuivingen in het denken rond de auto optreden. Dit houdt in dat er, naast de op grote schaal gevoelde waardering voor de positieve kanten van het verschijnsel auto, aandacht is ontstaan voor de negatieve aspecten daarvan. Verwacht wordt dat naarmate de motorisering toeneemt, deze laatste aspecten en de gevoeligheid ervoor, zullen groeien.
"Waarschijnlijk resulteert dit in actie op de volgende punten:
- veiliger en geruisarme auto's met 'schone' benzinemotoren en automatische besturing op autosnelwegen;
- accijnsheffingen ter vermindering van het verbruik van een aantal grond- en brandstoffen i.v.m. de grenzen van de wereldvoorraden daarvan."
En dit was dus nog vóór de oliecrises van 1973 en 1979...
Hupkes had er wel een goede kijk op. Denk aan de introductie van de katalysator. En die automatische besturing op snelwegen komt ook steeds dichter bij. Sterker, er wordt hard gewerkt aan zelfrijdende auto's.
Minder effectief zijn accijnsheffingen gebleken; mensen laten zich niet uit de auto jagen en er worden nog steeds enorme aantallen auto's geproduceerd.
In het rapport bedroeg de autodichtheid in Nederland 230 per 1.000 personen. In 2017 telde het CBS 481 auto's per 1.000 inwoners.
Reactie toevoegen
Meer over
(Uit VVP 06-2018, door redactie) De provisie eruit en een verrichtingentarief. Daarvoor pleitte de Wiardi Beckman stichting in 1971. Zo ver kwam het niet, maar provisie...
Ook vroeger vond men dat financieel adviseurs zich meer moeten laten zien bij het publiek. Frans Baneke, zelf financieel adviseur (Baneke Assurantiën, Amsterdam),...
Het regelmatige premieverval bij de autoverzekering in een (eier)dop... Piet van Steensel, directeur Assurantieconcern Stad Rotterdam Anno 1720 in de VVP...
Uit 75 jaar VVP: feestelijke opening van het Verzekeringsgebouw
Koningin Máxima opende woensdag het verbouwde kantoor van het 40-jarige Verbond, in 1969 deed prins Bernard hetzelfde met het toenmalige kantoor van de gezamenlijke...
De provisie eruit en een verrichtingentarief. Daarvoor pleitte de Wiardi Beckman stichting in 1971. Zo ver kwam het niet, maar provisie blijft de gemoederen verhitten. CFD...
VVP bestaat 75 jaar en daar zijn we trots op. We willen deze mijlpaal op een bijzondere manier luister bijzetten. We geven geen verjaardagsfeestje, maar willen...
Uit 75 jaar VVP: de betekenis van de assurantietussenpersoon
In 1970 vroeg VVP mensen uit de branche naar de betekenis van de tussenpersoon. Piet van Steensel, bestuurder van Stad Rotterdam (nu ASR) reageerde in de VVP van...
Het stak VVP behoorlijk dat het verzekeringsbedrijf niet aan het woord kwam in het 31 augustus 1948 uitgegeven lijvige boek bij het gouden jubileum van koningin...
Achmea alleen al was 116 miljoen euro kwijt aan de stormen van afgelopen januari. In 1972 ging het ook flink te keer. Uit de VVP van 1 december 1972: "Maandag 13...
VVP bestaat 75 jaar en daar zijn we trots op. We willen deze mijlpaal op een bijzondere manier luister bijzetten. We geven geen verjaardagsfeestje, maar willen...