Uit 75 jaar VVP: futurologische scenario's rond autobezit en -gebruik

VVP 75 jaar

Dat er grenzen zitten aan de groei, had in 1972 niet alleen de Club van Rome in de gaten.

Uit de VVP van 3 november 1972: "Drs. G. Hupkes, adjunct-directeur van de Stichting Centrum voor Vervoersplannen, heeft als vrucht van een intern research-project van dit bureau een rapport gemaakt met als titel 'Futurologische Scenario's rond Autobezit en -gebruik. Een samenvatting van de belangrijkste conclusies laten wij hieronder volgen.

"In het rapport is geconcludeerd dat er verschuivingen in het denken rond de auto optreden. Dit houdt in dat er, naast de op grote schaal gevoelde waardering voor de positieve kanten van het verschijnsel auto, aandacht is ontstaan voor de negatieve aspecten daarvan. Verwacht wordt dat naarmate de motorisering toeneemt, deze laatste aspecten en de gevoeligheid ervoor, zullen groeien.

"Waarschijnlijk resulteert dit in actie op de volgende punten:

- veiliger en geruisarme auto's met  'schone' benzinemotoren en automatische besturing op autosnelwegen;

- accijnsheffingen ter vermindering van het verbruik van een aantal grond- en brandstoffen i.v.m. de grenzen van de wereldvoorraden daarvan."

En dit was dus nog vóór de oliecrises van 1973 en 1979... 

Hupkes had er wel een goede kijk op. Denk aan de introductie van de katalysator. En die automatische besturing op snelwegen komt ook steeds dichter bij. Sterker, er wordt hard gewerkt aan zelfrijdende auto's. 

Minder effectief zijn accijnsheffingen gebleken; mensen laten zich niet uit de auto jagen en er worden nog steeds enorme aantallen auto's geproduceerd. 

In het rapport bedroeg de autodichtheid in Nederland 230 per 1.000 personen. In 2017 telde het CBS 481 auto's per 1.000 inwoners.

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Niet met en niet zonder elkaar

Niet met en niet zonder elkaar

Verzekeraars en adviseurs gaan nogal eens rollend over straat. Terwijl ze toch echt niet zonder elkaar kunnen. In 1970 sprak Nationale-Nederlanden in een toespraak...

Is goede assurantiebezorging zo eenvoudig?

Is goede assurantiebezorging zo eenvoudig?

Wie kent Pro Civibus nog? VVP moest niets hebben van dit kantoor, toen dat in 1950 de markt betrad. Uit de VVP van 17 februari 1950: “In No. 3 maakten wij...

Uit 75 jaar VVP: Lugt Sobbe introduceert Mobiel Assurantie Service Kantoor

Uit 75 jaar VVP: Lugt Sobbe introduceert Mobiel Assurantie Service Kantoor

Lugt Sobbe was altijd goed voor iets nieuws. Uit de VVP van 30 april 1971: "Een nieuwe wijze van acquisitie is deze week van start gegaan. Teneinde het provinciale...

Monument van de verzekeringsgedachte

Monument van de verzekeringsgedachte

Dat waren nog eens teksten...! Uit de VVP van 14 mei 1954: "De buitengevel zal aan de voorzijde worden versierd met beeldhouwwerk in diep-reliëf, voorstellende...

Uit 75 jaar VVP:  vliegongevallenpolis-automaten

Uit 75 jaar VVP: vliegongevallenpolis-automaten

Aircare van nowGo een nieuwe vondst? Nee hoor. Lees dit artikel maar eens uit de VVP van 4 mei 1956: "De vliegongevallenpolis-automaten op Schiphol, welke tot nu...

Uit 75 jaar VVP: debiteurenponskaarten...

Uit 75 jaar VVP: debiteurenponskaarten...

En u dacht dat u veel tijd en geld kwijt bent aan administreren... Uit de VVP van 1 november 1968: "Op uitnodiging van de I.B.M. Nederland B.V. namen wij deel aan...

Uit 75 jaar VVP: cliënt een mens, geen machine

Uit 75 jaar VVP: cliënt een mens, geen machine

Digitalisering van het assurantiekantoor? Verschraling van het aanbod doordat verzekeraars fuseren? Het zijn heus geen dingen speciaal van vandaag. Uit de VVP van...

Uit 75 jaar VVP: bromfiets niet te veronachtzamen risico

Uit 75 jaar VVP: bromfiets niet te veronachtzamen risico

Ooit werd in de aanloop naar 1 mei door verzekeraars hard gevochten om de gunsten van de bromfietsbezitter. Dat terwijl de schadelast verzekeraars al vanaf de opkomst...

Zoveel geld naar tussenpersoon?!

Zoveel geld naar tussenpersoon?!

Geen thema dat de gemoederen in de bedrijfstak zo vaak in beweging heeft gebracht, en nog brengt, als provisie. Dat terwijl er volgens sommigen helemaal geen provisievraagstuk...

Paardenverzekeringsinspecteur mag niet in paarden handelen

Paardenverzekeringsinspecteur mag niet in paarden handelen

Assurantiebezorging, zoals het toen nog heette, was tot de tweede helft van de jaren '50 nauwelijks wettelijk geregeld in Nederland. Uit de VVP van 22 september...