Uit 75 jaar VVP: KNAC-autopolis

KNAC logo

De KNAC bestond op 3 juli 120 jaar. De Nederlandsche Automobiel Club NAC (later KNAC, nadat het predikaat Koninklijk was verkregen) bezorgde zijn leden al snel voordelige verzekeringstarieven. Heel lang werd hierbij samengewerkt met de Zürich, die een speciaal autotarief voerde voor KNAC-leden (het zogenoemde oranje tarief).

De speciale KNAC-autopolis werd eind jaren zestig gelanceerd, met als risicodrager de Vehicle and General Insurance Company. De polis voorzag in een veel forser dan toen gebruikelijk klimmende no claim-regeling, die liep van 25 procent korting na één jaar schadevrij rijden, 40 procent na twee jaar, 50 procent na drie jaar, 60 procent na vier jaar. De premie was bovendien nadrukkelijk afgestemd op de leeftijdsgroep 35 tot 64 jaar. Jongeren tot 24 jaar en ouderen vanaf 75 jaar betaalde een opslag van 25 procent op de basispremie, de leeftijdscategorieën 25-34 jaar en 65-74 jaar een opslag van vijf procent.

De Zürich reageerde door haar oranje tarief open te gooien voor alle automobilisten, op voorwaarde dat ze lid waren of werden van een autoclub (maar dus niet langer per se de KNAC).

De Zürich in de VVP van 1 november 1968: “De KNAC had ons reeds in het verleden herhaalde malen medegedeeld dat zij haar revenuen wil vergroten door op te treden in de verzekeringssector, waardoor zij enerzijds het ledental wil trachten op te voeren, anderzijds inkomsten wil genieten door op te treden als assurantietussenpersoon. Aan dit laatste konden wij uiteraard onze medewerking niet verlenen.

“Wij hebben ons beraden, mede in het belang van onze tussenpersonen en verzekerden, welke gedragslijn wij zouden moeten volgen, omdat bij de nieuwe gang van zaken rekening moet worden gehouden met de mogelijkheid van oversluitingen naar de Vehicle and General, met de daaraan verbonden uitschakeling van de normale tussenpersoon.

“Voor bestaande verzekeringen wordt ook bij wijziging of uitbreiding het oranje tarief toegepast. Ij stellen echter niet meer de eis dat de verzekerde lid van de KNAC is.

“Voor nieuwe verzekeringen geven wij u gaarne de mogelijkheid gebruik te maken van ons oranje tarief, waarvoor wij bij deze gelegenheid de geldigheid uitbreiden tot verzekerden die lid zijn van een Nederlandse autoclub of dit bij het aangaan van de verzekering worden. Dit is vanzelfsprekend een geheel open tarief, waarop iedere tussenpersoon op de normale provisiebasis bij ons kan onderbrengen.”

De KNAC-autopolis was er niet minder succesvol om.

De KNAC vierde het 120-jarig bestaan met een revival van de rit Parijs-Amsterdam. Aan de revival namen 80 historische auto’s deel, met als oudste een Amédée Bollée uit 1899.

De oorspronkelijke rit, in 1898, vormde de aanleiding voor de oprichting van de Nederlandsche Automobiel Club. Zo kon de organiserende Automobile Club de France assistentie worden verleend.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Provisie is geen gif(t)

Provisie is geen gif(t)

(Uit VVP 06-2018, door redactie) De provisie eruit en een verrichtingentarief. Daarvoor pleitte de Wiardi Beckman stichting in 1971. Zo ver kwam het niet, maar provisie...

Uit 75 jaar VVP: voorlichting

Uit 75 jaar VVP: voorlichting

Ook vroeger vond men dat financieel adviseurs zich meer moeten laten zien bij het publiek. Frans Baneke, zelf financieel adviseur (Baneke Assurantiën, Amsterdam),...

Uit 75 jaar VVP: eiervrouwtje

Uit 75 jaar VVP: eiervrouwtje

Het regelmatige premieverval bij de autoverzekering in een (eier)dop...  Piet van Steensel, directeur Assurantieconcern Stad Rotterdam Anno 1720 in de VVP...

Uit 75 jaar VVP: feestelijke opening van het Verzekeringsgebouw

Uit 75 jaar VVP: feestelijke opening van het Verzekeringsgebouw

Koningin Máxima opende woensdag het verbouwde kantoor van het 40-jarige Verbond, in 1969 deed prins Bernard hetzelfde met het toenmalige kantoor van de gezamenlijke...

Provisie is geen gif(t)

Provisie is geen gif(t)

De provisie eruit en een verrichtingentarief. Daarvoor pleitte de Wiardi Beckman stichting in 1971. Zo ver kwam het niet, maar provisie blijft de gemoederen verhitten. CFD...

VVP is jarig en doneert

VVP is jarig en doneert

VVP bestaat 75 jaar en daar zijn we trots op. We willen deze mijlpaal op een bijzondere manier luister bijzetten. We geven geen verjaardagsfeestje, maar willen...

Uit 75 jaar VVP: de betekenis van de assurantietussenpersoon

Uit 75 jaar VVP: de betekenis van de assurantietussenpersoon

In 1970 vroeg VVP mensen uit de branche naar de betekenis van de tussenpersoon. Piet van Steensel, bestuurder van Stad Rotterdam (nu ASR) reageerde in de VVP van...

Uit 75 jaar VVP: Assepoester

Uit 75 jaar VVP: Assepoester

Het stak VVP behoorlijk dat het verzekeringsbedrijf niet aan het woord kwam in het 31 augustus 1948 uitgegeven lijvige boek bij het gouden jubileum van koningin...

Uit 75 jaar VVP: stormramp

Uit 75 jaar VVP: stormramp

Achmea alleen al was 116 miljoen euro kwijt aan de stormen van afgelopen januari. In 1972 ging het ook flink te keer. Uit de VVP van 1 december 1972: "Maandag 13...

VVP is jarig en doneert

VVP is jarig en doneert

VVP bestaat 75 jaar en daar zijn we trots op. We willen deze mijlpaal op een bijzondere manier luister bijzetten. We geven geen verjaardagsfeestje, maar willen...