Uit 75 jaar VVP: KNAC-autopolis

KNAC logo

De KNAC bestond op 3 juli 120 jaar. De Nederlandsche Automobiel Club NAC (later KNAC, nadat het predikaat Koninklijk was verkregen) bezorgde zijn leden al snel voordelige verzekeringstarieven. Heel lang werd hierbij samengewerkt met de Zürich, die een speciaal autotarief voerde voor KNAC-leden (het zogenoemde oranje tarief).

De speciale KNAC-autopolis werd eind jaren zestig gelanceerd, met als risicodrager de Vehicle and General Insurance Company. De polis voorzag in een veel forser dan toen gebruikelijk klimmende no claim-regeling, die liep van 25 procent korting na één jaar schadevrij rijden, 40 procent na twee jaar, 50 procent na drie jaar, 60 procent na vier jaar. De premie was bovendien nadrukkelijk afgestemd op de leeftijdsgroep 35 tot 64 jaar. Jongeren tot 24 jaar en ouderen vanaf 75 jaar betaalde een opslag van 25 procent op de basispremie, de leeftijdscategorieën 25-34 jaar en 65-74 jaar een opslag van vijf procent.

De Zürich reageerde door haar oranje tarief open te gooien voor alle automobilisten, op voorwaarde dat ze lid waren of werden van een autoclub (maar dus niet langer per se de KNAC).

De Zürich in de VVP van 1 november 1968: “De KNAC had ons reeds in het verleden herhaalde malen medegedeeld dat zij haar revenuen wil vergroten door op te treden in de verzekeringssector, waardoor zij enerzijds het ledental wil trachten op te voeren, anderzijds inkomsten wil genieten door op te treden als assurantietussenpersoon. Aan dit laatste konden wij uiteraard onze medewerking niet verlenen.

“Wij hebben ons beraden, mede in het belang van onze tussenpersonen en verzekerden, welke gedragslijn wij zouden moeten volgen, omdat bij de nieuwe gang van zaken rekening moet worden gehouden met de mogelijkheid van oversluitingen naar de Vehicle and General, met de daaraan verbonden uitschakeling van de normale tussenpersoon.

“Voor bestaande verzekeringen wordt ook bij wijziging of uitbreiding het oranje tarief toegepast. Ij stellen echter niet meer de eis dat de verzekerde lid van de KNAC is.

“Voor nieuwe verzekeringen geven wij u gaarne de mogelijkheid gebruik te maken van ons oranje tarief, waarvoor wij bij deze gelegenheid de geldigheid uitbreiden tot verzekerden die lid zijn van een Nederlandse autoclub of dit bij het aangaan van de verzekering worden. Dit is vanzelfsprekend een geheel open tarief, waarop iedere tussenpersoon op de normale provisiebasis bij ons kan onderbrengen.”

De KNAC-autopolis was er niet minder succesvol om.

De KNAC vierde het 120-jarig bestaan met een revival van de rit Parijs-Amsterdam. Aan de revival namen 80 historische auto’s deel, met als oudste een Amédée Bollée uit 1899.

De oorspronkelijke rit, in 1898, vormde de aanleiding voor de oprichting van de Nederlandsche Automobiel Club. Zo kon de organiserende Automobile Club de France assistentie worden verleend.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Is goede assurantiebezorging zo eenvoudig?

Is goede assurantiebezorging zo eenvoudig?

Wie kent Pro Civibus nog? VVP moest niets hebben van dit kantoor, toen dat in 1950 de markt betrad. Uit de VVP van 17 februari 1950: “In No. 3 maakten wij...

Uit 75 jaar VVP: Lugt Sobbe introduceert Mobiel Assurantie Service Kantoor

Uit 75 jaar VVP: Lugt Sobbe introduceert Mobiel Assurantie Service Kantoor

Lugt Sobbe was altijd goed voor iets nieuws. Uit de VVP van 30 april 1971: "Een nieuwe wijze van acquisitie is deze week van start gegaan. Teneinde het provinciale...

Monument van de verzekeringsgedachte

Monument van de verzekeringsgedachte

Dat waren nog eens teksten...! Uit de VVP van 14 mei 1954: "De buitengevel zal aan de voorzijde worden versierd met beeldhouwwerk in diep-reliëf, voorstellende...

Uit 75 jaar VVP:  vliegongevallenpolis-automaten

Uit 75 jaar VVP: vliegongevallenpolis-automaten

Aircare van nowGo een nieuwe vondst? Nee hoor. Lees dit artikel maar eens uit de VVP van 4 mei 1956: "De vliegongevallenpolis-automaten op Schiphol, welke tot nu...

Uit 75 jaar VVP: debiteurenponskaarten...

Uit 75 jaar VVP: debiteurenponskaarten...

En u dacht dat u veel tijd en geld kwijt bent aan administreren... Uit de VVP van 1 november 1968: "Op uitnodiging van de I.B.M. Nederland B.V. namen wij deel aan...

Uit 75 jaar VVP: cliënt een mens, geen machine

Uit 75 jaar VVP: cliënt een mens, geen machine

Digitalisering van het assurantiekantoor? Verschraling van het aanbod doordat verzekeraars fuseren? Het zijn heus geen dingen speciaal van vandaag. Uit de VVP van...

Uit 75 jaar VVP: bromfiets niet te veronachtzamen risico

Uit 75 jaar VVP: bromfiets niet te veronachtzamen risico

Ooit werd in de aanloop naar 1 mei door verzekeraars hard gevochten om de gunsten van de bromfietsbezitter. Dat terwijl de schadelast verzekeraars al vanaf de opkomst...

Zoveel geld naar tussenpersoon?!

Zoveel geld naar tussenpersoon?!

Geen thema dat de gemoederen in de bedrijfstak zo vaak in beweging heeft gebracht, en nog brengt, als provisie. Dat terwijl er volgens sommigen helemaal geen provisievraagstuk...

Paardenverzekeringsinspecteur mag niet in paarden handelen

Paardenverzekeringsinspecteur mag niet in paarden handelen

Assurantiebezorging, zoals het toen nog heette, was tot de tweede helft van de jaren '50 nauwelijks wettelijk geregeld in Nederland. Uit de VVP van 22 september...

Uit 75 jaar VVP: Haagse ooievaar contra zes reuzen

Uit 75 jaar VVP: Haagse ooievaar contra zes reuzen

Nu weten we niet hoe snel we er van af moeten komen: aardgas. In de jaren zestig werd Nederland juist massaal op aardgas aangesloten. En dat ging wel eens mis. Uit...