Uitlaat...

Uitlaat motor

Bouten te hard aandraaien aan een motorrijtuig van een vriend kan iemand duur komen te staan. Dat blijkt uit Uitspraak 2017-803 van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid).

Consument heeft een nieuwe uitlaat en luchtfilter gemonteerd aan de motor van een vriend. Hij heeft de bouten van een beugel van het luchtfilter te strak aangedraaid, waardoor er een scheurtje in het gasklephuis en beugel is ontstaan. Ohra heeft de claim op de AVP van de consument (860,49 euro) afgewezen onder verwijzing naar de voorwaarden waarin opzicht van een motorrijtuig is uitgesloten van de dekking.

Ohra: "U heeft als vriendendienst uw vriend geholpen bij de montage van de uitlaat en het luchtfilter. Op dit moment had u de motor onder uw opzicht. U was immers met de motor bezig (in bewerking)."

De commissie geeft Ohra gelijk: "Bij het monteren van een nieuwe uitlaat en luchtfilter komen dusdanig veel handelingen kijken, dat er naar het oordeel van de Commissie geen sprake is van een zodanig incidentele en kortstondige handeling dat geen beroep mag worden gedaan op de opzichtclausule. Het begrip bewerking moet worden gekwalificeerd als ‘werk aan iets verrichten om het voor een zeker doel geschikt te maken’. Consument verricht werk aan de motor (het vervangen van de uitlaat en luchtfilter) met als aannemelijk doel om deze weer goed te laten functioneren. De Commissie is dan ook van oordeel dat er wel degelijk sprake is van bewerking aan de motor van een ander. Vordering van Consument wordt afgewezen."

Reactie toevoegen

 
Verhoging risico-opslag van 0,2 naar 0,8 procent niet onredelijk

Verhoging risico-opslag van 0,2 naar 0,8 procent niet onredelijk

De verhoging van de risico-opslag op recreatiewoningen van 0,2 naar 0,8 procent door '(quasi) monopolist' Rabobank is niet onredelijk of onbillijk, oordeelt de Geschillencommissie...

Aanvaarding overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk

Aanvaarding overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk

Aanvaarding van een overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk plaats te vinden. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening in Uitspraak 2018-121. De...

Claimen binnen drie jaar

Claimen binnen drie jaar

Conform artikel 7:942 van het Burgerlijk Wetboek (BW) verjaart een rechtsvordering tegen een verzekeraar tot het doen van een uitkering door verloop van drie jaren...

Consument moet zelf polisblad controleren

Consument moet zelf polisblad controleren

De consument heeft de plicht om zelf het verstrekte polisblad te bestuderen en op juistheid te controleren. Die stelling betrekt de Geschillencommissie Financiële...

Geschillencommissie wijst claim van miljoen af

Geschillencommissie wijst claim van miljoen af

Een consument eist 1 miljoen euro vergoeding, de schade die hij zegt te hebben geleden wegens vermeend tekortschieten van zijn rechtsbijstanduitvoerder (SRK in opdracht...

Teleurgestelde verwachtingen...

Teleurgestelde verwachtingen...

Een kwestie van teleurgestelde verwachtingen. Van schending van de zorgplicht door de hypotheekadviseur is geen sprake. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële...

Ommekomst...

Ommekomst...

London General nam te makkelijk aan dat een klant niet meer volledig arbeidsongeschikt was. Daarom moet de verzekeraar alsnog uitkeren van de Geschillencommissie...

Brommer geen rondvliegend voorwerp

Brommer geen rondvliegend voorwerp

Leren van Kifid-uitspraken SCHADE. Uit VVP 1 De geparkeerde bromfiets van de consument waait omver en raakt beschadigd. De polisvoorwaarden van zijn verzekering...

NNul op het rekest...

NNul op het rekest...

Verzekeraars hoeven de consument gedurende de looptijd van de verzekering niet te informeren over de prijsstelling van nieuwe vergelijkbare producten. De Geschillencommissie...

Zorgplicht vraagt actieve en voortdurende bemoeienis van adviseur

Zorgplicht vraagt actieve en voortdurende bemoeienis van adviseur

In het kader van de zorgplicht mag een consument van de verzekeringsadviseur gedurende de looptijd van de verzekering een actieve en voortdurende bemoeienis verwachten....