Unigarant: "25% provisie niet langer verantwoord"

Unigarant logo 2016

"Er is een steeds groter deel van de premie nodig om de schades te kunnen betalen. Naast de kostenbesparingen die wij in onze eigen organisatie doorvoeren, is het hierom ook niet meer verantwoord om blijvend een kwart van de premie aan provisie uit te keren." Aldus reageert Unigarant tegenover VVP op het maandag door CFD uitgegeven bericht 'Unigarant zet service intermediair op het spel'.

 

Unigarant: "Het is juist dat wij de provisie gaan aanpassen van het verzekeringsproduct Woonpakket Plus. De provisie wordt aangepast van 25 naar 20 procent. Unigarant doet deze aanpassing in twee stappen binnen de termijn van twee jaar.

"Hiermee wordt de verlaging zorgvuldig doorgevoerd. De beloning die het intermediair ontvangt, komt daarmee in lijn met de vergoeding die Unigarant biedt bij de meeste andere verzekeringsproducten.

"De beloning blijft marktconform. 

"In de markt zijn de laatste jaren verschillende premiemaatregelen genomen als gevolg van de

aanhoudende stijgende schadelast, onder andere door stormschades. Daardoor blijft de absolute beloning van de intermediairs op niveau.

"Er is een steeds groter deel van de premie nodig om de schades te kunnen betalen.

Naast de kostenbesparingen die wij in onze eigen organisatie doorvoeren, is het hierom ook niet meer verantwoord om blijvend een kwart van de premie aan provisie uit te keren."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Arnoud Wennekus - 5 oktober 2016

...Maatschappij is aan het voorsorteren voor provisieloos en dan (w)elk kanaal dan ook bedienen...net wat haar uitkomt.

rien@assupport.nl - 5 oktober 2016

oeps, vergeten te melden dat mijn reactie voor Leo de Boer bedoeld was.

Albert van der Poll - 5 oktober 2016

Als adviseur heb je het meeste werk - en bewijs je voor een deel je toegevoegde waarde- door het behandelen van de schade, dit is een behoorlijk tijdrovend onderdeel. Bij meer schade is er dan ook meer werk. Om de toegenomen schadelast te noemen als motivatie voor provisieverlaging vind ik dan vreemd. Als je dan wat nuttigs wilt doen, zet dan een eigen risico op de polis en geef daarvoor een fatsoenlijke premiekorting. Al die kleine schades van 100-150 euro aan telefoons, kijk eens hoeveel werk en hoeveel behandelkosten je er aan hebt, hoeveel procent van je schades zijn dit soort kleine dingen? Neem ik nu een eigen risico dan krijg ik zó weinig premiekorting dat ik meer dan tien jaar geen schade moet hebben om dat aantrekkelijk te maken. Mij lijkt dit een aantrekkelijk -voordelig- voorstel voor de grote groep consumenten die niet claimt bij een telefoonschermpje, een schroeivlek en dat soort zaken. Ik kan het tot nu toe nergens vinden. Voor intermediairs én verzekeraars veel tijd en kosten besparend. Is dit niet een beter idee dan het inkomen van je zakenpartner éénzijdig met 20% verlagen?

rien@assupport.nl - 5 oktober 2016

'De provisie verlagen vergroot de toegang tot de schadepolis'. Dus hoe lager je de provisie maakt, hoe beter dat voor de consument is? En bij 0% provisie is de consument dan dus het allerbeste af? Maar hoe zie jij dat dan? Geef je de provisie dan aan de consument terug in de vorm van een premieverlaging? Hoe helpt dat Unigarant dan aan een betere verhouding premie/schade? Of laat je die lagere provisie terugvloeien in de winstpot van de verzekeraar? Hoe help je daar de consument dan mee? Misschien een iets te zware avond gehad? Of is hier sprake van het creatieve rekenwerk waar verzekeraars (in de tijd van de woekerpolis) altijd zo sterk in waren

Roelof Radstaake - 4 oktober 2016

Ik bedoelde natuurlijk Willem. Die uitspraak van Leo is volslagen onzin.

Jack van Marle - 4 oktober 2016

\Wat mij betreft 'vrijheid, blijheid'! Want welke financieel adviseur wil nog afhankelijk zijn van dit soort zwalkende partijen? Gaat helemaal nergens over.

Roelof Radstaake - 4 oktober 2016

En iedereen maar roepen dat de provisie helemaal los staat van de voor schadelast bestemde premie. De provisie is gewoon de beloning van de adviseur en deze gelden worden niet gereserveerd voor de schadelast. Toch? Want de adviseur is toch niet in dienst van de maatschappij maar onafhankelijk en de klant betaalt de beloning van de adviseur via zijn verzekeringspremie? Welnu, deze ballon is nu doorgeprikt. De adviseur is gewoon in dienst van verzekeraar en wordt door verzekeraar betaald. Er is kennelijk geen sprake van onafhankelijk. Gaat het slecht met de schadelast, dan wordt de adviseur gewoon lager betaald. Bijzonder.....

Roelof Radstaake - 4 oktober 2016

@Leo. Ik bedoelde het ook sarcastisch. Want het zou dan toch in de lijn der verwachtingen liggen dat als de schadelast meevalt, je dan ook meer provisie zou moeten krijgen. Ik wil daarmee eigenlijk zeggen dat ik het een volkomen kulredenering vind. De provisie mag m.i. geen bedrag zijn dat onder invloed staat van die premie, die bestemd is voor de schadelast. Je hebt premie, en die moet 100% bestemd zijn voor de schadelast, en je hebt daar bovenop de provisie, 20, 22.5, 25% whatever, die niets te maken heeft met de schadelast. Gaat het slecht met de schadelast dan moet je simpelweg de premie verhogen. Zo hoort het spel gespeeld te worden. Zoals het nu uitgelegd wordt is het volkomen willekeur. Als Unigarant morgen zegt dat de provisie 5% wordt komen ze er ook mee weg. Want het gaat gewoon steeds slechter met verzekeraars in het algemeen.

"Hypotheekadviseurs omzeilen massaal provisieverbod"

"Hypotheekadviseurs omzeilen massaal provisieverbod"

“Adviseren over duurzaamheid is goed, maar het mag niet zo zijn dat het adviseurskantoor een verkoopkanaal is voor commerciële aanbieders van panelen...

Verzekeren.com vervangt provisie door vaste servicevergoeding

Verzekeren.com vervangt provisie door vaste servicevergoeding

Verzekeren.com, intermediair voor allrisk autoverzekeringen, verruilt de provisie voor een vaste servicevergoeding die voor alle klanten gelijk is, onafhankelijk...

Unigarant: meer omzet via serviceproviders voor adviseurs

Unigarant: meer omzet via serviceproviders voor adviseurs

Financieel adviseurs droegen in 2019 opnieuw meer omzet aan bij Unigarant via serviceproviders. Unigarant in het jaarverslag: “Door een terugtrekkende beweging...

"Veroorzaakt fles wijn nou echt een belangenconflict?"

"Veroorzaakt fles wijn nou echt een belangenconflict?"

"Als we de brief van de AFM tot op de letter volgen, zou een beleggingsonderneming niet eens meer een goedkoop flesje wijn mogen aannemen." Aldus Nina Peters van...

Fles wijn niet toegestaan onder MiFID II

Fles wijn niet toegestaan onder MiFID II

De AFM wijst er nog eens nadrukkelijk op dat beleggingsondernemingen onder MiFID II ook geen kleine relatiegeschenken meer mogen aannemen. De toezichthouder in zijn...

Ook Adfiz tegen aantasten eerbiedigende werking

Ook Adfiz tegen aantasten eerbiedigende werking

Ook Adfiz is faliekant tegen morrelen aan de eerbiedigende werking voor provisie bij contracten gesloten voor invoering van het provisieverbod in 2013. Adfiz-directeur...

"Consument onwetend over schadeprovisie"

"Consument onwetend over schadeprovisie"

"Twee derde van de consumenten die hun schadeverzekeringen af hebben gesloten via een tussenpersoon, weet niet of ze provisie betalen via de verzekeringspremie en...

Minister kijkt naar eerbiedigende werking doorlopende provisie

Minister kijkt naar eerbiedigende werking doorlopende provisie

Volgens CFD wil Financiën morrelen aan de eerbiedigende werking op doorlopende provisie. CFD-voorzitter Edwin Herdink; "Ik heb het drie keer moeten lezen om...

"Wereld helaas niet veranderd na het provisieverbod"

"Wereld helaas niet veranderd na het provisieverbod"

Is in essentie de wereld veranderd na het provisieverbod? In een blog voor het New FInancial Forum zegt adviseur Maurice van den Hemel van Gewoon Lekker Leven teleurgesteld...

Consumentenbond blij met onderzoek naar openheid provisie

Consumentenbond blij met onderzoek naar openheid provisie

De Consumentenbond is blij dat minister Hoekstra (Financiën) gaat onderzoeken of het wenselijk is om bemiddelaars van schadeverzekeringen te verplichten hun...