Valse claims bij reisverzekeringen verdubbeld

Ray ban zonnebril

Het aantal valse claims bij reisverzekeringen is verdubbeld, aldus het Verbond van Verzekeraars donderdagochtend in het AD.

"Jongeren tussen 25 en 35 jaar dienden in de eerste helft van dit jaar dubbel zoveel valse claims in als vorig jaar. Ze vervalsen buitenlandse bonnetjes en claimen soms koffers vol spullen die helemaal niet gestolen zijn. Volgens het Verbond van Verzekeraars is de stijging nooit zo groot geweest. Niet alleen jongeren tillen de reisverzekering. Wel is de stijging onder hen het grootst. Om de groeiende fraude een halt toe te roepen, gaan verzekeraars claims extra streng controleren. Het aantal onderzoeken naar verdachte vorderingen is de afgelopen maanden met 14 procent gestegen."


Zogenaamd gestolen

"Bij reisverzekeringen zie je heel veel vormen van fraude’', verklaart directeur van het Verbond van Verzekeraars Leo de Boer in de krant. "Vooral jongeren willen via een valse claim iets van hun vakantie ‘terugverdienen.'’ Zo worden telefoons, geld en dure zonnebrillen zogenaamd gestolen, constateert het AD.

 

Ray Ban

"De Ray Ban-zonnebril is het gesprek van de dag in verzekeringsland. Er worden meer Ray Ban-zonnebrillen geclaimd, dan gemaakt", aldus De Boer in het AD.
 

Reactie toevoegen

 

Reacties

- 28 juli 2017

Ach, het maakt niet zo veel uit toch? Wie neemt hem en zijn Verbond nu nog serieus dan? Dat doen wij al jaren niet meer. Edwin Herdink zei een aantal maanden geleden nog: Ik denk niet dat we het Verbond nog als een serieuze gesprekspartner kunnen beschouwen. Het is wél kwalijk dat het Verbond, dat het al decennia met de waarheid niet zo nauw neemt, in alle maatschappelijke lagen een dikke vinger in de pap heeft. Zelfs tot in het ministerie aan toe, een zeer gevaarlijke ontwikkeling!

Eric Horssius - 27 juli 2017

Leo de Boer maakt van een slechte grap (Erik Fischer van het Verbond in 2005) een feit. Het wachten is op de eerste advocaat van een verzekeraar die een gedupeerde aanpakt voor fraude en voor de rechtbank stelt dat: "onderzoek van het Verbond leert dat er meer Ray Ban's worden gestolen dat geproduceerd". Een mooi staaltje verzekeraars rhetoriek, maar ook een onwaarhied. Uit een bericht van 16 juli 2014 op forbes.co kan men de conclusie trekken dat er in 2013 34.000.000 Ray Ban's zijn verkocht. Leo de Boer wil doen geloven dat er meerd claims per jaar zijn ingediiend bij -naar ik aanneem- wereldwijd opererende verzekeraars. Niet te lang in de zon zitten Leo! Bovendien: stoppen met onzin verspreiden over fraude.

DNB-president over lage rente: "Verzekeraars moeten nog eens kritisch kijken naar de producten die ze aanbieden"

DNB-president over lage rente: "Verzekeraars moeten nog eens kritisch kijken naar de producten die ze aanbieden"

DNB-President Klaas Knot was vrijdag, samen met de nieuwe divisiedirecteur toezicht verzekeraars Petra Hielkema, te gast bij het Verbondsbestuur voor een informele...

Phishing verschuift naar SMS en WhatsApp

Phishing verschuift naar SMS en WhatsApp

Banken rapporteren de afgelopen maanden opvallend veel meldingen van klanten over phishing via mobiele berichtendiensten zoals SMS, WhatsApp en Messenger. Dat blijkt...

Geeke Feiter-van Heuvelen directeur bij Verbond

Geeke Feiter-van Heuvelen directeur bij Verbond

Het bestuur van het Verbond van Verzekeraars benoemt per 1 januari 2020 ir. G. (Geeke) Feiter-van Heuvelen tot directeur. Zij maakt hiermee deel uit van de directie,...

Fraudeopsporing succesvoller dan ooit

Fraudeopsporing succesvoller dan ooit

“Fraudeopsporing is topprioriteit. Wij accepteren niet dat onze klanten onnodig extra premie betalen door verzekeringsfraude”, aldus Richard Weurding,...

"In sommige gevallen leek de verzekering meer een soort pinautomaat geworden"

"In sommige gevallen leek de verzekering meer een soort pinautomaat geworden"

"Het voorbeeld met de afvalverwerkingsbedrijven laat zien dat risico’s door middel van bewustwording, preventie en risicomanagement vaak snel weer in een verzekerbare...

"Digitaliseringsstrategie op aantal vlakken gemiste kans"

"Digitaliseringsstrategie op aantal vlakken gemiste kans"

Het Verbond noemt de Digitaliseringsstrategie van het kabinet op een aantal vlakken een gemiste kans. Directeur Leo de Boer: "De strategie is ambitieus. Tegelijkertijd...

Verbond en Nibe-SVV ontwikkelen samen opleidingsprogramma's

Verbond en Nibe-SVV ontwikkelen samen opleidingsprogramma's

Het Verbond van Verzekeraars en Nibe-SVV Opleidingen formaliseren hun samenwerking op het gebied van opleidingsprogramma’s voor verzekeraars. Partijen gaan...

Lennoc sluit zich als eerste Insurtech aan bij Verbond

Lennoc sluit zich als eerste Insurtech aan bij Verbond

Midglas Glasverzekeraar en Lennoc zijn lid geworden van het Verbond van Verzekeraars. Lennoc is daarmee de eerste Insurtech die lid is geworden van het Verbond...

Midglas en Squarelife aspirant-lid Verbond

Midglas en Squarelife aspirant-lid Verbond

Het Verbondsbestuur heeft aan twee verzekeraars het aspirant-lidmaatschap toegekend. Het gaat om Midglas N.V. Glasassurantie Maatschappij en Squarelife Lebensversicherungs...

Adfiz en Verbond: verwerkersovereenkomsten niet nodig

Adfiz en Verbond: verwerkersovereenkomsten niet nodig

Verzekeraars en intermediair moeten van alles doen om zich voor te bereiden op de Algemene Verordening Gegevensbescherming (Avg), maar ze hoeven onderling geen verwerkingsovereenkomsten...