Veel mensen blijven denken dat hypotheekadvies gratis is

Huis Te Koop (jan 2012) 2

Nog steeds weet ruim een kwart van de sluiters (28 procent) niet goed hoe de hypotheekadviseur wordt beloond. Dat blijkt uit de jongste consumentenmonitor van de AFM, die laat zien dat de meeste hypotheken weer tot stand komen via de zelfstandig adviseur.

De monitor: "In totaal denkt 14 procent nog steeds dat het advies gratis is, 7 procent denkt dat de adviseur een provisie ontvangt en 7 procent weet het niet." Bij het directe kanaal is de hypotheeksluiter relatief vaker van mening dat het advies gratis is (27 procent) of is verwerkt in de totale kosten van de hypotheek (34 procent).

Ruim twee van de vijf hypotheekadviseurs (43 procent) wordt beloond op basis van een van tevoren afgesproken bedrag (fixed fee). Bij de zelfstandig adviseurs (67 procent) is dat hoger. Bij hypotheekketens wordt relatief vaker op uurbasis beloond (18 procent).

Vier op de tien hypotheeksluiters weet niet wat men heeft betaald voor het advies en afsluiten. De hypotheeksluiters die weten wat zij hebben betaald voor het advies en afsluiten, noemen gemiddeld een bedrag van 1.897 euro (was 1.428 euro). De stijging van het gemiddelde bedrag voor het advies en afsluiten komt ook door het grotere aandeel doorstromers ten opzichte van de vorige meting. Doorstromers betalen gemiddeld een hoger bedrag (2.377 euro), terwijl oversluiters gemiddeld een lager bedrag betalen (1.685 euro). Starters betalen gemiddeld 1.759 euro.

Omdat het bancaire kanaal licht daalt en de zelfstandig adviseur een stijgende lijn laat zien voor het afsluiten van de hypotheek, is de zelfstandig adviseur nu weer het meest gebruikte kanaal. Degenen met een hoog vermogen maken vaker gebruik van het bancaire kanaal (48 procent). Drie op vijf (60 procent) van de hypotheken wordt via een intermediair (zelfstandig adviseur of hypotheekketen) afgesloten en 36 procent wordt direct (via bank of verzekeraar) afgesloten. Een zeer kleine minderheid (2 procent) sluit zonder advies een hypotheek af (execution only, kennis- en ervaringstoets ingevuld). Dit is vergelijkbaar met de voorgaande metingen.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Ruud Verweij - 11 februari 2016

Het onderzoek van de AFM verbaast mij niet. De consument vind financiën regelen saai. Dat verklaart de onwetendheid met betrekking tot de kosten. Kijk maar naar de woekerpolis. Er zijn er meer dan 7 miljoen verkocht. Als er 500.000 gedupeerden zich hebben aangemeld bij een claimstichting dan is dat veel. Als het over fincanciën gaat, dan steekt de consument meestal zijn kop in het zand. Echter, de doelgroep die mondiger is, zelf op zoek gaat naar informatie, en zelf bijvoorbeeld zijn hypotheek online wil afsluiten zal alleen maar groeien. Nu spreekt de AFM nog van 2%, maar ik verwacht dat execution only straks een aardig marktaandeel zal vergaren. Niets voor niets dat er steeds meer partijen zoals https://www.executiononlyhypotheek.com bij komen die tegen zeer lage tarieven gaan concurreren met de gevestigde orde. Als je als ATP je nu online gaat oriënteren, dan heb je de boot gemist. Ruud Hypotheek Online

Hypotheekadvies en online sluiten hypotheek in één dvd te veel van het goede

Hypotheekadvies en online sluiten hypotheek in één dvd te veel van het goede

ABN Amro stopt hypotheekadvies en als consument zelf sluiten van de hypotheek in één dienstverleningsdocument. Dat is verwarrend. Het dvd van ABN Amro...

Vvd mist \'gratis\' advies

Vvd mist \'gratis\' advies

VVD-Kamerlid Aukje de Vries verwonderde zich er woensdag over dat tegenwoordig de teller gelijk begint te lopen als ze hypotheekadvies wil. Dit tijdens het event...

Consumentenbond kritisch op EyeOpen

Consumentenbond kritisch op EyeOpen

De Consumentenbond toont zich in de nieuwste Geldgids kritisch op het goedkope hypotheekadvies via internet van EyeOpen. Volgens de bond komt het EyeOpen-programma...

"blok-hypotheek: business voor hypotheekadviseurs"

"blok-hypotheek: business voor hypotheekadviseurs"

In een artikel in het themanummer Hypotheken van VVP dat vandaag verschijnt stelt Lidy Groenewoud, senior onderzoeker Bancaire producten bij MoneyView, dat de zogenoemde...

Klant verwacht mensgerichte hypotheekadviseur

Klant verwacht mensgerichte hypotheekadviseur

Klanten verwachten een actieve en klantvriendelijke benadering voor de kosten die zij betalen voor een hypotheekadvies. Ook verwachten ze meer inleving in hun situatie....

"hypotheekadvies banken van lagere kwaliteit"

"hypotheekadvies banken van lagere kwaliteit"

Consumenten betalen bij grote banken minder voor hypotheekadvies, maar de kwaliteit van het advies is ook lager dan bij hypotheekketens en intermediairs. Dit blijkt...

Ing gaat klant met betalingsproblemen proactief benaderen

Ing gaat klant met betalingsproblemen proactief benaderen

ING gaat 20.000 huizenbezitters van wie de bank vermoedt dat ze in financiële problemen komen, proactief benaderen. De bank wil voorkomen dat mensen achterop...

"loktarief hypotheekadvies Rabobank misleidend"

"loktarief hypotheekadvies Rabobank misleidend"

"Het 'no cure no pay'-tarief voor hypotheekadvies van de Rabobank is misleidend, want gratis bestaat niet", aldus Adfiz in een reactie op de nieuwe tarieven...

Drie hypotheek-adviezen voor de prijs van één

Drie hypotheek-adviezen voor de prijs van één

Via Hypotheek-aanvragen.nl kunnen consumenten bij drie onafhankelijke bedrijven hypotheekadvies inwinnen voor de prijs van één. Dit 'nieuwe verdienmodel...

Rabobank prijsvechter in \'hypotheekadvies\'

Rabobank prijsvechter in \'hypotheekadvies\'

Rabobank gaat een tarief voor hypotheekadvies hanteren van 1.750 euro. Dit is veel lager dan de tarieven van ABN Amro en ING (2.100 euro). Klanten van Rabobank die...