Veel mensen blijven denken dat hypotheekadvies gratis is

Huis Te Koop (jan 2012) 2

Nog steeds weet ruim een kwart van de sluiters (28 procent) niet goed hoe de hypotheekadviseur wordt beloond. Dat blijkt uit de jongste consumentenmonitor van de AFM, die laat zien dat de meeste hypotheken weer tot stand komen via de zelfstandig adviseur.

De monitor: "In totaal denkt 14 procent nog steeds dat het advies gratis is, 7 procent denkt dat de adviseur een provisie ontvangt en 7 procent weet het niet." Bij het directe kanaal is de hypotheeksluiter relatief vaker van mening dat het advies gratis is (27 procent) of is verwerkt in de totale kosten van de hypotheek (34 procent).

Ruim twee van de vijf hypotheekadviseurs (43 procent) wordt beloond op basis van een van tevoren afgesproken bedrag (fixed fee). Bij de zelfstandig adviseurs (67 procent) is dat hoger. Bij hypotheekketens wordt relatief vaker op uurbasis beloond (18 procent).

Vier op de tien hypotheeksluiters weet niet wat men heeft betaald voor het advies en afsluiten. De hypotheeksluiters die weten wat zij hebben betaald voor het advies en afsluiten, noemen gemiddeld een bedrag van 1.897 euro (was 1.428 euro). De stijging van het gemiddelde bedrag voor het advies en afsluiten komt ook door het grotere aandeel doorstromers ten opzichte van de vorige meting. Doorstromers betalen gemiddeld een hoger bedrag (2.377 euro), terwijl oversluiters gemiddeld een lager bedrag betalen (1.685 euro). Starters betalen gemiddeld 1.759 euro.

Omdat het bancaire kanaal licht daalt en de zelfstandig adviseur een stijgende lijn laat zien voor het afsluiten van de hypotheek, is de zelfstandig adviseur nu weer het meest gebruikte kanaal. Degenen met een hoog vermogen maken vaker gebruik van het bancaire kanaal (48 procent). Drie op vijf (60 procent) van de hypotheken wordt via een intermediair (zelfstandig adviseur of hypotheekketen) afgesloten en 36 procent wordt direct (via bank of verzekeraar) afgesloten. Een zeer kleine minderheid (2 procent) sluit zonder advies een hypotheek af (execution only, kennis- en ervaringstoets ingevuld). Dit is vergelijkbaar met de voorgaande metingen.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Ruud Verweij - 11 februari 2016

Het onderzoek van de AFM verbaast mij niet. De consument vind financiën regelen saai. Dat verklaart de onwetendheid met betrekking tot de kosten. Kijk maar naar de woekerpolis. Er zijn er meer dan 7 miljoen verkocht. Als er 500.000 gedupeerden zich hebben aangemeld bij een claimstichting dan is dat veel. Als het over fincanciën gaat, dan steekt de consument meestal zijn kop in het zand. Echter, de doelgroep die mondiger is, zelf op zoek gaat naar informatie, en zelf bijvoorbeeld zijn hypotheek online wil afsluiten zal alleen maar groeien. Nu spreekt de AFM nog van 2%, maar ik verwacht dat execution only straks een aardig marktaandeel zal vergaren. Niets voor niets dat er steeds meer partijen zoals https://www.executiononlyhypotheek.com bij komen die tegen zeer lage tarieven gaan concurreren met de gevestigde orde. Als je als ATP je nu online gaat oriënteren, dan heb je de boot gemist. Ruud Hypotheek Online

Meer onderscheid maken

Meer onderscheid maken

Hypotheekadviseurs zullen meer onderscheid moeten maken in het eigenlijke advies, het bemiddelingstraject voor het aanvragen en regelen van de hypotheek tot aan...

Execution only hypotheek nauwelijks voordeliger

Execution only hypotheek nauwelijks voordeliger

Een consument die zonder hulp van een adviseur een hypotheek wil afsluiten is nauwelijks voordeliger uit dan een consument die hiervoor wel een hypotheekadvsieur...

Passend hypotheekadvies niet per se het goedkoopste

Passend hypotheekadvies niet per se het goedkoopste

Een passend advies leidt niet per definitie tot de goedkoopst mogelijke hypotheekconstructie. Dit komt naar voren in een recente uitspraak van de Geschillencommissie...

Passend hypotheekadvies niet per definitie goedkoopste

Passend hypotheekadvies niet per definitie goedkoopste

 Passend advies hoeft niet per se in te houden de goedkoopste hypotheekconstructie, oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid)....

Consumentenbond: "hypotheekadvies moet beter"

Consumentenbond: "hypotheekadvies moet beter"

Een steekproef van de Consumentenbond met mysteryshoppers laat zien dat "hypotheekadviestrajecten gebreken vertonen. Met name de onduidelijkheid over het aantal...

Tarief hypotheekadvies licht omhoog

Tarief hypotheekadvies licht omhoog

Consumenten betalen voor hypotheekadvies momenteel gemiddeld 2.237 euro. Dit blijkt uit het SEH Lenteonderzoek, waaraan 425 Erkend adviseurs in de aanloop naar het...

"Maak hypotheekadvies onderdeel financieel plan"

"Maak hypotheekadvies onderdeel financieel plan"

“De rol van financieel adviseurs in Nederland zou moeten zijn om consumenten te helpen hun doelkapitaal op lange termijn te halen. Hypotheekadvies én...

Moneywise focust zich op online hypotheekadvies

Moneywise focust zich op online hypotheekadvies

"We hebben heel hard gewerkt aan de online hypotheek advies module. Naar verwachting kun je eind januari bij ons je eigen hypotheek samenstellen. En zodra je...

Kwart klanten bijBouwe ziet af van hypotheekadvies

Kwart klanten bijBouwe ziet af van hypotheekadvies

Bijna een kwart (24,6 procent) van de klanten van bijBouwe ziet af van een hypotheekadvies en sluit zelf een hypotheek af. Dit constateert de online hypotheekverstrekker...

Franchiseformule finzie uit startblokken

Franchiseformule finzie uit startblokken

Niet 'Julia' maar 'Finzie' is de naam van de nieuwe franchiseformule van Romeo Financiële Diensten. Doel is consumenten beter en voordeliger te bedienen vanuit...