Verbond vernieuwt Privacy-dossier

Logo Verbond van Verzekeraars

Het Verbond van Verzekeraars heeft een vernieuwd Privacy-dossier gelanceerd op de Europese Dag van de Privacy (woensdag).

Om de bewustwording bij verzekeraars te vergroten en hen te ondersteunen bij het naleven van privacyregels, is het Privacy-dossier geheel vernieuwd. In het dossier staat wat het Verbond doet, welke wettelijke bepalingen gelden en welke instanties toezien op de naleving. Het dossier is ook interessant voor mensen die willen weten hoe verzekeraars met privacy omgaan. Consumenten kunnen terecht op de website vanAtotZekerheid.nl.

Verzekeraars verzamelen en gebruiken persoonsgegevens van klanten en relaties. Dat doen ze in het acceptatieproces, gedurende de looptijd van een verzekering en bij de afhandeling van een claim. Vaak zijn dit algemene gegevens (zoals naam, adres en telefoonnummer), maar soms hebben verzekeraars meer gegevens nodig, zoals over iemands ziekteverleden. Wie een claim indient of medische gegevens op een aanvraagformulier invult, moet er van op aan kunnen dat verzekeraars zorgvuldig met dit soort persoonsgegevens omgaan. Het Verbond vindt privacy daarom een belangrijk thema.

Reactie toevoegen

 
Hoekstra: AP moet oordelen over gebruik klantgegevens

Hoekstra: AP moet oordelen over gebruik klantgegevens

Het is aan de AP als toezichthouder om te oordelen over de rechtmatigheid van het voorgenomen gebruik van klantgegevens in individuele gevallen, zoals nu door ING....

Meer grip op delen gegevens uit overheidsbestanden door burgers aan derden?

Meer grip op delen gegevens uit overheidsbestanden door burgers aan derden?

Het kabinet onderzoekt of er meer (juridische) kaders moeten komen bij de verstrekking van gegevens uit overheidsbestanden door burgers aan derden. Dit schrijft...

Gevolgen no-deal Brexit voor uitwisselen persoonsgegevens

Gevolgen no-deal Brexit voor uitwisselen persoonsgegevens

(Adfiz in VVP 02-2019) Voorjaar 2018 is de AVG van kracht geworden. Om adviseurs te helpen met de Europese regels voor de bescherming van persoonsgegevens heeft...

Consumentenbond blij met optreden tegen cookiewalls

Consumentenbond blij met optreden tegen cookiewalls

De Consumentenbond is blij dat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gaat optreden tegen cookiewalls. Bedrijven mogen bezoekers die hun tracking cookies niet accepteren,...

AVG zit nog niet in genen

AVG zit nog niet in genen

Redmore Group betwijfelt of organisaties de AVG ook werkelijk in hun cultuur hebben verankerd. Matthijs Onder de Linden, Data Protection Officer (DPO) bij Redmore...

"In sommige gevallen leek de verzekering meer een soort pinautomaat geworden"

"In sommige gevallen leek de verzekering meer een soort pinautomaat geworden"

"Het voorbeeld met de afvalverwerkingsbedrijven laat zien dat risico’s door middel van bewustwording, preventie en risicomanagement vaak snel weer in een verzekerbare...

"Digitaliseringsstrategie op aantal vlakken gemiste kans"

"Digitaliseringsstrategie op aantal vlakken gemiste kans"

Het Verbond noemt de Digitaliseringsstrategie van het kabinet op een aantal vlakken een gemiste kans. Directeur Leo de Boer: "De strategie is ambitieus. Tegelijkertijd...

Reageer meteen op datalek

Reageer meteen op datalek

Vanaf 25 mei 2018 gelden er nieuwe regels voor de bescherming van persoonsgegevens. Adfiz geeft in VVP 4 uitleg over hoe je gegevens kunt beveiligen en wat je moet...

Verbond en Nibe-SVV ontwikkelen samen opleidingsprogramma's

Verbond en Nibe-SVV ontwikkelen samen opleidingsprogramma's

Het Verbond van Verzekeraars en Nibe-SVV Opleidingen formaliseren hun samenwerking op het gebied van opleidingsprogramma’s voor verzekeraars. Partijen gaan...

Lennoc sluit zich als eerste Insurtech aan bij Verbond

Lennoc sluit zich als eerste Insurtech aan bij Verbond

Midglas Glasverzekeraar en Lennoc zijn lid geworden van het Verbond van Verzekeraars. Lennoc is daarmee de eerste Insurtech die lid is geworden van het Verbond...