Verhoging risico-opslag van 0,2 naar 0,8 procent niet onredelijk
De verhoging van de risico-opslag op recreatiewoningen van 0,2 naar 0,8 procent door '(quasi) monopolist' Rabobank is niet onredelijk of onbillijk, oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening in Uitspraak 2018-127.
De uitspraak leest: "Vast is komen te staan dat de verhoging van de risico-opslag op de recreatiewoning van 0,2 naar 0,8 procent voor Consument economisch nadelige gevolgen heeft. Zij wordt door deze verhoging immers met een verhoging van kosten geconfronteerd bij de door haar gewenste rentemiddeling. De Bank heeft daartegen aangevoerd dat zij in 2016 de door haar gehanteerde risico-opslagen heeft herijkt in verband met marktontwikkelingen. Zij heeft toen besloten een verdere verfijning in de tarieven per risicogroep aan te brengen, rekening houdend met de gebleken risico’s per risicogroep. Daarbij is de Bank gebleken zij bij het uitwinnen van recreatiewoningen een groter risico loopt dan bij hypotheken gevestigd op ‘gewone’ woonhuizen, omdat recreatiewoningen over het algemeen minder courant zijn.
"De Commissie acht deze door de Bank aangevoerde redenen niet onredelijk. De bewering dat de Bank (quasi) monopolist is in Nederland op het gebied van het verstrekken van hypothecaire leningen met als onderpand recreatiewoningen, doet aan het bovenstaande niet af. Het is de Bank immers niet aan te rekenen dat andere financiers hebben besloten om zich uit de markt terug te trekken (Vgl. GC uitspraken 2017-492 en 2017-552). Aangezien de verhoging van de risico-opslag in de onderhavige omstandigheden de Commissie niet onredelijk voorkomt kan de stelling van Consument dat zij haar hypothecaire lening in de gegeven omstandigheden niet kan oversluiten Consument niet baten."
Reactie toevoegen
Informatievoorziening hoeft niet digitaal
Een geldverstrekker mag zijn klant per brief blijven informeren over wijzigingen in de maandlasten, ook al wil die klant de informatie digitaal ontvangen. Dat stelt...
Losse motoronderdelen geen motorfiets
De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) laat de Europeesche wel de sleutels maar niet de originele onderdelen (vervangen door race-onderdelen)...
Consument alleen consument als hij dienst afneemt
Als iemand geen dienst heeft afgenomen, kan hij ook niet klagen bij Kifid. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-162. De...
Vordering afgewezen in plaats van klacht ongegrond
Anders dan in ons bericht vrijdag stond, wees de Geschillencommissie (Kifid) in Uitspraak 2018-158 de klacht niet af. Zij wees de vordering af, maar verklaarde de...
Loyaliteitskorting duur betaald...
De loyaliteitskorting bij zijn WestlandUtrecht-hypotheek breekt een klant lelijk op. De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) volgt de klant...
Onjuiste offerte leidt niet tot schadeplichtigheid
Het enkele gegeven dat een verzekeraar een verkeerde offerte heeft opgemaakt, leidt op zichzelf niet tot schadeplichtigheid. Aldus de Geschillencommissie Financiële...
Vordering afgewezen ondanks schending zorgplicht door adviseur
De adviseur moet binnen een redelijke termijn bij de verzekeraar informeren naar de status van het dossier van de consument. Aldus de Geschillencommissie Financiële...
Bij overkreditering alleen vordering tot schadevergoeding mogelijk
In geval van overkreditering is alleen een vordering tot vergoeding van de schade mogelijk. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid)...
Claimant heeft medewerkingsplicht
Op de consument rust een medewerkingsplicht als de verzekeraar informatie de medewerking van de consument nodig heeft om de claim te kunnen beoordelen. Daar wijst...
Toch betalen ondanks no cure no pay
Een klant die de opdracht van overeenkomst met zijn adviseur voortijdig beëindigde, moet toch betalen voor een deel van de door de adviseur reeds verrichte...