Verhoging risico-opslag van 0,2 naar 0,8 procent niet onredelijk

Euro's via Pixabay 2018

De verhoging van de risico-opslag op recreatiewoningen van 0,2 naar 0,8 procent door '(quasi) monopolist' Rabobank is niet onredelijk of onbillijk, oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening in Uitspraak 2018-127.

De uitspraak leest: "Vast is komen te staan dat de verhoging van de risico-opslag op de recreatiewoning van 0,2 naar 0,8 procent voor Consument economisch nadelige gevolgen heeft. Zij wordt door deze verhoging immers met een verhoging van kosten geconfronteerd bij de door haar gewenste rentemiddeling. De Bank heeft daartegen aangevoerd dat zij in 2016 de door haar gehanteerde risico-opslagen heeft herijkt in verband met marktontwikkelingen. Zij heeft toen besloten een verdere verfijning in de tarieven per risicogroep aan te brengen, rekening houdend met de gebleken risico’s per risicogroep. Daarbij is de Bank gebleken zij bij het uitwinnen van recreatiewoningen een groter risico loopt dan bij hypotheken gevestigd op ‘gewone’ woonhuizen, omdat recreatiewoningen over het algemeen minder courant zijn.

"De Commissie acht deze door de Bank aangevoerde redenen niet onredelijk. De bewering dat de Bank (quasi) monopolist is in Nederland op het gebied van het verstrekken van hypothecaire leningen met als onderpand recreatiewoningen, doet aan het bovenstaande niet af. Het is de Bank immers niet aan te rekenen dat andere financiers hebben besloten om zich uit de markt terug te trekken (Vgl. GC uitspraken 2017-492 en 2017-552). Aangezien de verhoging van de risico-opslag in de onderhavige omstandigheden de Commissie niet onredelijk voorkomt kan de stelling van Consument dat zij haar hypothecaire lening in de gegeven omstandigheden niet kan oversluiten Consument niet baten."

 

 

Reactie toevoegen

 
Aanvaarding overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk

Aanvaarding overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk

Aanvaarding van een overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk plaats te vinden. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening in Uitspraak 2018-121. De...

Claimen binnen drie jaar

Claimen binnen drie jaar

Conform artikel 7:942 van het Burgerlijk Wetboek (BW) verjaart een rechtsvordering tegen een verzekeraar tot het doen van een uitkering door verloop van drie jaren...

Consument moet zelf polisblad controleren

Consument moet zelf polisblad controleren

De consument heeft de plicht om zelf het verstrekte polisblad te bestuderen en op juistheid te controleren. Die stelling betrekt de Geschillencommissie Financiële...

Geschillencommissie wijst claim van miljoen af

Geschillencommissie wijst claim van miljoen af

Een consument eist 1 miljoen euro vergoeding, de schade die hij zegt te hebben geleden wegens vermeend tekortschieten van zijn rechtsbijstanduitvoerder (SRK in opdracht...

Teleurgestelde verwachtingen...

Teleurgestelde verwachtingen...

Een kwestie van teleurgestelde verwachtingen. Van schending van de zorgplicht door de hypotheekadviseur is geen sprake. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële...

Ommekomst...

Ommekomst...

London General nam te makkelijk aan dat een klant niet meer volledig arbeidsongeschikt was. Daarom moet de verzekeraar alsnog uitkeren van de Geschillencommissie...

Brommer geen rondvliegend voorwerp

Brommer geen rondvliegend voorwerp

Leren van Kifid-uitspraken SCHADE. Uit VVP 1 De geparkeerde bromfiets van de consument waait omver en raakt beschadigd. De polisvoorwaarden van zijn verzekering...

NNul op het rekest...

NNul op het rekest...

Verzekeraars hoeven de consument gedurende de looptijd van de verzekering niet te informeren over de prijsstelling van nieuwe vergelijkbare producten. De Geschillencommissie...

Zorgplicht vraagt actieve en voortdurende bemoeienis van adviseur

Zorgplicht vraagt actieve en voortdurende bemoeienis van adviseur

In het kader van de zorgplicht mag een consument van de verzekeringsadviseur gedurende de looptijd van de verzekering een actieve en voortdurende bemoeienis verwachten....

Bank hoeft echtelieden niet te informeren over elkaars vermogenspositie

Bank hoeft echtelieden niet te informeren over elkaars vermogenspositie

Het is aan de echtelieden onderling om elkaar desgevraagd te informeren over hun vermogenspositie. De bank is hierbij geen partij. Dat stelt de Geschillencommissie...