"Verruim nu al recht op premieterugbetaling"

Kifid 2017 (deel logo)

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) geeft verzekeraars ter overweging mee nu al het recht op premieterugbetaling te verruimen. De commissie concludeert in Uitspraak 2018-265 dat "de verzekeraar heeft mogen afzien van een uitkering en de verzekering met terugwerkende kracht heeft mogen beëindigen. Uit de uitspraak blijkt dat er geen sprake was van opzettelijke misleiding van de verzekeraar. Om die reden geeft de Geschillencommissie de verzekeraar in overweging om de betaalde premie aan de consument terug te betalen."

Momenteel is een wetswijziging in voorbereiding om het recht op premieterugbetaling te verruimen wanneer de verzekeringnemer zijn informatieplicht bij het aangaan van de verzekering te goeder trouw heeft geschonden. Het voorstel voor aanpassing van de wet kan rekenen op steun van het Verbond van Verzekeraars. 

In Uitspraak 2018-265 concludeert de Geschillencommissie van dat de woonlastenverzekeraar BNP Paribas Cardif terecht afzag van een uitkering en de verzekering met terugwerkende kracht beëindigde. Omdat de consument te goeder trouw was bij het invullen van de medische verklaring, geeft de Geschillencommissie de verzekeraar dus echter wel in overweging om de betaalde verzekeringspremie terug te betalen aan de consument.

De commissie: "Hoewel de Commissie van oordeel is dat Consument melding had moeten maken van de hydrocefalus en de drain in haar hoofd, kan haar onvoldoende verwijt worden gemaakt dat zij dit niet heeft gedaan. De Commissie acht daartoe van belang dat Consument ongeveer zes jaar voor het sluiten van de verzekeringsovereenkomst van een arts te horen heeft gekregen dat de drain in haar hoofd niet meer functioneerde en dat haar lichaam de functie kennelijk zelfstandig had overgenomen. Consument heeft op basis van die mededeling redelijkerwijs mogen aannemen dat zij genezen was. Daar komt bij dat Consument ten tijde van de aanvraag van de verzekering voor de hydrocefalus niet onder behandeling of controle was van huisarts of specialist. In het licht van dit alles blijft de Commissie van oordeel dat Consument melding had moeten maken van de aandoening, maar acht de Commissie het aannemelijk dat Consument te goeder trouw was bij het niet-mededelen aan Verzekeraar van de hydrocefalus en de aanwezigheid in haar hoofd van een shunt. Zij heeft Verzekeraar de relevante informatie niet onthouden met het opzet Verzekeraar te misleiden."

Reactie toevoegen

 
Bank hoeft fout in berekening boeterente niet voort te zetten

Bank hoeft fout in berekening boeterente niet voort te zetten

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening is van oordeel dat de bank niet gehouden kan worden een gemaakte (en ontdekte) fout in haar berekening van...

Alle kosten voor één partij te kort door de bocht

Alle kosten voor één partij te kort door de bocht

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN SCHADE UIT VVP 03 - 2018 In deze uitspraak gaat het om een schade waarmee vrijwel elk financieel advieskantoor met enige regelmaat...

Verzuim kost bank helft advieskosten

Verzuim kost bank helft advieskosten

SNS Bank moet een klant een gedeelte van de advieskosten vergoeden. Dat oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening in Uitspraak 2018-268. Consument...

Passieve houding kost adviseur bijna 9.000 euro

Passieve houding kost adviseur bijna 9.000 euro

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening laat adviseur Raadsheeren bijna 9.000 euro aan schadevergoeding betalen aan een klant. De Commissie oordeelt...

Verzekeraar mag incassokosten verhalen

Verzekeraar mag incassokosten verhalen

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) is van oordeel dat Aegon in het onderhavige geval in redelijkheid tot het nemen van incassomaatregelen...

Binnen vijf jaar claimen op sommenverzekering

Binnen vijf jaar claimen op sommenverzekering

Op grond van artikel 7:985 Burgerlijk Wetboek (BW) verjaart een rechtsvordering tegen de verzekeraar tot het doen van een uitkering uit hoofde van een sommenverzekering...

Autoverzekering onterecht beëindigd

Autoverzekering onterecht beëindigd

Op basis van de door de verzekeraar gegeven informatie mocht de consument ervan uitgaan dat de autoverzekering onvoorwaardelijk was geaccepteerd door de verzekeraar....

Schending zorgplicht kan Rabo 126 mille kosten

Schending zorgplicht kan Rabo 126 mille kosten

Rabobank zal bidden dat deze cliënt niet vóór 1 augustus 2021 overlijdt... De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) schat...

Aegon niet voor de poes...

Aegon niet voor de poes...

Aegon verhaalt terecht de onderzoekskosten op een vrouw die zich bezondigde aan verzwijging bij het afsluiten van een verzekering voor haar hond. Aldus de Geschillencommissie...

Schimmel...

Schimmel...

Het enkele feit dat de VvE theoretisch aansprakelijk is op grond van de wet brengt niet automatisch met zich mee dat de verzekeraar gehouden is dekking te verlenen....