Verzekeraar hoeft premie niet te matigen

Kifid (logo)

De premieopslag die verzekeraar – naar aanleiding van de medische keuring – heeft berekend is niet gebaseerd op de huidige gezondheidstoestand van consument, doch op diens risico op overlijden van tijdens de looptijd van de verzekering. Daarom hoeft de verzekeraar van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) niet te matigen. Zelfs al kwam een betere uitslag uit een andere keuring die de klant had op dezelfde dag als de medische keuring op last van de verzekeraar.

De commissie volgt dus de verzekeraar (ABN Amro Leven), die in zijn verweer stelde: "Het doel van de keuring voor het werk is om vast te stellen of de gekeurde in staat is zijn werk goed en veilig uit te voeren. Het doel van de keuring voor de overlijdensrisicoverzekering is om een inschatting te maken van het risico op overlijden tijdens de looptijd en de daaraan gekoppelde kans voor Verzekeraar om een uitkering te moeten doen. Gelet op deze verschillende doelstellingen kunnen beide keuringsresultaten niet met elkaar vergeleken worden."

Naar aanleiding van de door consument ingevulde gezondheidsverklaring heeft (de medisch adviseur van) de verzekeraar consument verzocht een medische keuring te ondergaan. Deze keuring heeft op 7 juni 2017 plaatsgevonden. Diezelfde dag heeft de consument ook voor zijn werk een medische keuring (Offshore keuring Emergency Response Team) ondergaan. Hierin is hij geschikt bevonden voor zijn werkzaamheden voor een periode van twee jaar.

De consument vorderde matiging van de orv-premie.

Uitspraak 2018-171.

 

Reactie toevoegen

 
Schimmel...

Schimmel...

Het enkele feit dat de VvE theoretisch aansprakelijk is op grond van de wet brengt niet automatisch met zich mee dat de verzekeraar gehouden is dekking te verlenen....

Vordering afgewezen na cirkelzaagongeluk

Vordering afgewezen na cirkelzaagongeluk

Een consument is op 17 juni 2015 arbeidsongeschikt geraakt door een cirkelzaagongeluk. Hij vordert dat zijn financieel adviseur de schade van zeven mille voor zijn...

Van je collega's moet je het hebben...

Van je collega's moet je het hebben...

Een collegiale dienst is geen overeenkomst van dienstverlening, oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-184. De...

Bij contra proferentem-regel moet sprake zijn van een uitleg die redelijk is

Bij contra proferentem-regel moet sprake zijn van een uitleg die redelijk is

Bij toepassing van de contra proferentem-regel moet sprake zijn van een uitleg van een verzekerde die redelijk is. In het geval dat de Geschillencommissie Financiële...

Verzekeraar is informatie kwijt over oude polissen

Verzekeraar is informatie kwijt over oude polissen

De verzekeraar krijgt gelijk van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-187. Maar de commissie gaat niet in op het feit...

Vijftien bier... of niet?

Vijftien bier... of niet?

Een verklaring van horen zeggen over overmatig alcoholgebruik is niet genoeg om de klant zijn uitkering te weigeren. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële...

Verzekeraar mag alleen daadwerkelijk gemaakte onderzoekskosten in rekening brengen

Verzekeraar mag alleen daadwerkelijk gemaakte onderzoekskosten in rekening brengen

Een verzekeraar mag alleen daadwerkelijk gemaakte onderzoekskosten in rekening brengen, oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in...

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: leg advies goed vast

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: leg advies goed vast

De Hypotheker moet een klant 1.800 euro vergoeden, omdat zij volgens de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) niet (geheel) heeft gehandeld...

Zwart kleed geen alternatief voor rolhoes of hoedenplank

Zwart kleed geen alternatief voor rolhoes of hoedenplank

Scootmobiel achter in de auto niet weggestopt onder rolhoes of hoedenplank? Helaas, dan geen uitkering bij diefstal van bagage uit de auto. "Hoewel Consument heeft...

Informatievoorziening hoeft niet digitaal

Informatievoorziening hoeft niet digitaal

Een geldverstrekker mag zijn klant per brief blijven informeren over wijzigingen in de maandlasten, ook al wil die klant de informatie digitaal ontvangen. Dat stelt...