Verzekeraar hoeft premie niet te matigen

Kifid (logo)

De premieopslag die verzekeraar – naar aanleiding van de medische keuring – heeft berekend is niet gebaseerd op de huidige gezondheidstoestand van consument, doch op diens risico op overlijden van tijdens de looptijd van de verzekering. Daarom hoeft de verzekeraar van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) niet te matigen. Zelfs al kwam een betere uitslag uit een andere keuring die de klant had op dezelfde dag als de medische keuring op last van de verzekeraar.

De commissie volgt dus de verzekeraar (ABN Amro Leven), die in zijn verweer stelde: "Het doel van de keuring voor het werk is om vast te stellen of de gekeurde in staat is zijn werk goed en veilig uit te voeren. Het doel van de keuring voor de overlijdensrisicoverzekering is om een inschatting te maken van het risico op overlijden tijdens de looptijd en de daaraan gekoppelde kans voor Verzekeraar om een uitkering te moeten doen. Gelet op deze verschillende doelstellingen kunnen beide keuringsresultaten niet met elkaar vergeleken worden."

Naar aanleiding van de door consument ingevulde gezondheidsverklaring heeft (de medisch adviseur van) de verzekeraar consument verzocht een medische keuring te ondergaan. Deze keuring heeft op 7 juni 2017 plaatsgevonden. Diezelfde dag heeft de consument ook voor zijn werk een medische keuring (Offshore keuring Emergency Response Team) ondergaan. Hierin is hij geschikt bevonden voor zijn werkzaamheden voor een periode van twee jaar.

De consument vorderde matiging van de orv-premie.

Uitspraak 2018-171.

 

Reactie toevoegen

 
Aanvaarding overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk

Aanvaarding overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk

Aanvaarding van een overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk plaats te vinden. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening in Uitspraak 2018-121. De...

Claimen binnen drie jaar

Claimen binnen drie jaar

Conform artikel 7:942 van het Burgerlijk Wetboek (BW) verjaart een rechtsvordering tegen een verzekeraar tot het doen van een uitkering door verloop van drie jaren...

Consument moet zelf polisblad controleren

Consument moet zelf polisblad controleren

De consument heeft de plicht om zelf het verstrekte polisblad te bestuderen en op juistheid te controleren. Die stelling betrekt de Geschillencommissie Financiële...

Geschillencommissie wijst claim van miljoen af

Geschillencommissie wijst claim van miljoen af

Een consument eist 1 miljoen euro vergoeding, de schade die hij zegt te hebben geleden wegens vermeend tekortschieten van zijn rechtsbijstanduitvoerder (SRK in opdracht...

Teleurgestelde verwachtingen...

Teleurgestelde verwachtingen...

Een kwestie van teleurgestelde verwachtingen. Van schending van de zorgplicht door de hypotheekadviseur is geen sprake. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële...

Ommekomst...

Ommekomst...

London General nam te makkelijk aan dat een klant niet meer volledig arbeidsongeschikt was. Daarom moet de verzekeraar alsnog uitkeren van de Geschillencommissie...

Brommer geen rondvliegend voorwerp

Brommer geen rondvliegend voorwerp

Leren van Kifid-uitspraken SCHADE. Uit VVP 1 De geparkeerde bromfiets van de consument waait omver en raakt beschadigd. De polisvoorwaarden van zijn verzekering...

NNul op het rekest...

NNul op het rekest...

Verzekeraars hoeven de consument gedurende de looptijd van de verzekering niet te informeren over de prijsstelling van nieuwe vergelijkbare producten. De Geschillencommissie...

Zorgplicht vraagt actieve en voortdurende bemoeienis van adviseur

Zorgplicht vraagt actieve en voortdurende bemoeienis van adviseur

In het kader van de zorgplicht mag een consument van de verzekeringsadviseur gedurende de looptijd van de verzekering een actieve en voortdurende bemoeienis verwachten....

Bank hoeft echtelieden niet te informeren over elkaars vermogenspositie

Bank hoeft echtelieden niet te informeren over elkaars vermogenspositie

Het is aan de echtelieden onderling om elkaar desgevraagd te informeren over hun vermogenspositie. De bank is hierbij geen partij. Dat stelt de Geschillencommissie...