Verzuim kost bank helft advieskosten

Kifid logo 350

SNS Bank moet een klant een gedeelte van de advieskosten vergoeden. Dat oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening in Uitspraak 2018-268. Consument had advies ingewonnen bij de bank voor het oversluiten van haar hypothecaire geldlening. Die lening liep bij haar ex-partner, met wie zij in vechtscheiding lag. De bank wist van deze situatie, maar heeft de klant niet medegedeeld dat zij de medewerking van haar ex-partner nodig zou hebben in het oversluitingstraject. Door de vrouw hier niet op te wijzen heeft de bank haar zorgplicht geschonden en dient zij de kosten te vergoeden die de consument vanwege deze fout gemaakt heeft (420 euro). Tevens oordeelt de Commissie dat een deel van de advieskosten dienen te worden gerestitueerd (500 euro van 1.000 euro).

De Commissie merkt op dat het afhankelijk is van de omstandigheden van het geval of op de bank een verplichting rust te waarschuwen voor de gevolgen van een niet meewerkende houding van de ex-partner, in casu tevens verstrekker van de over te sluiten hypothecaire lening, of dat het tot de risicosfeer van consument behoort. De Commissie stelt vast dat de bank tijdens het adviestraject heeft opgemerkt dat de ex-partner stukken met betrekking tot de hypothecaire lening niet verstrekte. Naar het oordeel van de Commissie was voor de bank op dat moment voorzienbaar dat haar ex-partner ook later in het omzettingstraject mogelijk geen medewerking zou verlenen bestaande uit het weigeren een aflosnota te verstrekken "In dergelijke omstandigheden, wanneer de Bank weet dan wel behoort te weten wat de gevolgen zijn van het uitblijven van medewerking, dient zij Consument daarover in ieder geval te informeren, dan wel Consument te adviseren met de notaris contact op te nemen om zich daaromtrent verder te laten adviseren."

Reactie toevoegen

 
Vordering afgewezen na cirkelzaagongeluk

Vordering afgewezen na cirkelzaagongeluk

Een consument is op 17 juni 2015 arbeidsongeschikt geraakt door een cirkelzaagongeluk. Hij vordert dat zijn financieel adviseur de schade van zeven mille voor zijn...

Van je collega's moet je het hebben...

Van je collega's moet je het hebben...

Een collegiale dienst is geen overeenkomst van dienstverlening, oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-184. De...

Bij contra proferentem-regel moet sprake zijn van een uitleg die redelijk is

Bij contra proferentem-regel moet sprake zijn van een uitleg die redelijk is

Bij toepassing van de contra proferentem-regel moet sprake zijn van een uitleg van een verzekerde die redelijk is. In het geval dat de Geschillencommissie Financiële...

Verzekeraar is informatie kwijt over oude polissen

Verzekeraar is informatie kwijt over oude polissen

De verzekeraar krijgt gelijk van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-187. Maar de commissie gaat niet in op het feit...

Vijftien bier... of niet?

Vijftien bier... of niet?

Een verklaring van horen zeggen over overmatig alcoholgebruik is niet genoeg om de klant zijn uitkering te weigeren. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële...

Verzekeraar mag alleen daadwerkelijk gemaakte onderzoekskosten in rekening brengen

Verzekeraar mag alleen daadwerkelijk gemaakte onderzoekskosten in rekening brengen

Een verzekeraar mag alleen daadwerkelijk gemaakte onderzoekskosten in rekening brengen, oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in...

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: leg advies goed vast

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: leg advies goed vast

De Hypotheker moet een klant 1.800 euro vergoeden, omdat zij volgens de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) niet (geheel) heeft gehandeld...

Zwart kleed geen alternatief voor rolhoes of hoedenplank

Zwart kleed geen alternatief voor rolhoes of hoedenplank

Scootmobiel achter in de auto niet weggestopt onder rolhoes of hoedenplank? Helaas, dan geen uitkering bij diefstal van bagage uit de auto. "Hoewel Consument heeft...

Verzekeraar hoeft premie niet te matigen

Verzekeraar hoeft premie niet te matigen

De premieopslag die verzekeraar – naar aanleiding van de medische keuring – heeft berekend is niet gebaseerd op de huidige gezondheidstoestand van consument,...

Informatievoorziening hoeft niet digitaal

Informatievoorziening hoeft niet digitaal

Een geldverstrekker mag zijn klant per brief blijven informeren over wijzigingen in de maandlasten, ook al wil die klant de informatie digitaal ontvangen. Dat stelt...