Verzuim kost bank helft advieskosten

Kifid logo 350

SNS Bank moet een klant een gedeelte van de advieskosten vergoeden. Dat oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening in Uitspraak 2018-268. Consument had advies ingewonnen bij de bank voor het oversluiten van haar hypothecaire geldlening. Die lening liep bij haar ex-partner, met wie zij in vechtscheiding lag. De bank wist van deze situatie, maar heeft de klant niet medegedeeld dat zij de medewerking van haar ex-partner nodig zou hebben in het oversluitingstraject. Door de vrouw hier niet op te wijzen heeft de bank haar zorgplicht geschonden en dient zij de kosten te vergoeden die de consument vanwege deze fout gemaakt heeft (420 euro). Tevens oordeelt de Commissie dat een deel van de advieskosten dienen te worden gerestitueerd (500 euro van 1.000 euro).

De Commissie merkt op dat het afhankelijk is van de omstandigheden van het geval of op de bank een verplichting rust te waarschuwen voor de gevolgen van een niet meewerkende houding van de ex-partner, in casu tevens verstrekker van de over te sluiten hypothecaire lening, of dat het tot de risicosfeer van consument behoort. De Commissie stelt vast dat de bank tijdens het adviestraject heeft opgemerkt dat de ex-partner stukken met betrekking tot de hypothecaire lening niet verstrekte. Naar het oordeel van de Commissie was voor de bank op dat moment voorzienbaar dat haar ex-partner ook later in het omzettingstraject mogelijk geen medewerking zou verlenen bestaande uit het weigeren een aflosnota te verstrekken "In dergelijke omstandigheden, wanneer de Bank weet dan wel behoort te weten wat de gevolgen zijn van het uitblijven van medewerking, dient zij Consument daarover in ieder geval te informeren, dan wel Consument te adviseren met de notaris contact op te nemen om zich daaromtrent verder te laten adviseren."

Reactie toevoegen

 
Aanvaarding overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk

Aanvaarding overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk

Aanvaarding van een overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk plaats te vinden. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening in Uitspraak 2018-121. De...

Claimen binnen drie jaar

Claimen binnen drie jaar

Conform artikel 7:942 van het Burgerlijk Wetboek (BW) verjaart een rechtsvordering tegen een verzekeraar tot het doen van een uitkering door verloop van drie jaren...

Consument moet zelf polisblad controleren

Consument moet zelf polisblad controleren

De consument heeft de plicht om zelf het verstrekte polisblad te bestuderen en op juistheid te controleren. Die stelling betrekt de Geschillencommissie Financiële...

Geschillencommissie wijst claim van miljoen af

Geschillencommissie wijst claim van miljoen af

Een consument eist 1 miljoen euro vergoeding, de schade die hij zegt te hebben geleden wegens vermeend tekortschieten van zijn rechtsbijstanduitvoerder (SRK in opdracht...

Teleurgestelde verwachtingen...

Teleurgestelde verwachtingen...

Een kwestie van teleurgestelde verwachtingen. Van schending van de zorgplicht door de hypotheekadviseur is geen sprake. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële...

Ommekomst...

Ommekomst...

London General nam te makkelijk aan dat een klant niet meer volledig arbeidsongeschikt was. Daarom moet de verzekeraar alsnog uitkeren van de Geschillencommissie...

Brommer geen rondvliegend voorwerp

Brommer geen rondvliegend voorwerp

Leren van Kifid-uitspraken SCHADE. Uit VVP 1 De geparkeerde bromfiets van de consument waait omver en raakt beschadigd. De polisvoorwaarden van zijn verzekering...

NNul op het rekest...

NNul op het rekest...

Verzekeraars hoeven de consument gedurende de looptijd van de verzekering niet te informeren over de prijsstelling van nieuwe vergelijkbare producten. De Geschillencommissie...

Zorgplicht vraagt actieve en voortdurende bemoeienis van adviseur

Zorgplicht vraagt actieve en voortdurende bemoeienis van adviseur

In het kader van de zorgplicht mag een consument van de verzekeringsadviseur gedurende de looptijd van de verzekering een actieve en voortdurende bemoeienis verwachten....

Bank hoeft echtelieden niet te informeren over elkaars vermogenspositie

Bank hoeft echtelieden niet te informeren over elkaars vermogenspositie

Het is aan de echtelieden onderling om elkaar desgevraagd te informeren over hun vermogenspositie. De bank is hierbij geen partij. Dat stelt de Geschillencommissie...