Visie 2019 Jeannette Veldsink: aantrekkingskracht vergroten

Jeannette Veldsink 640

Vergroten van de aantrekkingskracht van de sector voor klantgerichte, gedreven adviseurs is een van de zaken die aandacht verdienen in 2019, aldus Jeannette Veldsink (Veldsink Adviesgroep) in de reeks Visie 2019 op VVP Online.

Welke verandering zal in 2019 de meeste impact hebben op de adviessector?

"Het is al een aantal jaren gaande maar de arbeidsmarktkrapte neemt nog steeds toe. Daarnaast is de aantrekkingskracht om in onze branche te werken de afgelopen jaren afgenomen. Wij zijn dienstverleners en ons kapitaal zijn onze medewerkers!

"De functies veranderen langzaam en automatisering moet bijdragen aan een efficiënt proces met behoud van je eigen identiteit. Dit vergt andere vaardigheden van onze medewerkers. Verder zijn klantgerichte gedreven adviseurs schaars. Laten we als branche hier meer aandacht aan besteden!"

Welke verandering gun je de adviessector om ook in 2019 de missie (van waarde zijn en blijven voor klanten) waar te maken?

"Ik gun de adviessector dat de actieve provisietransparantie van tafel gaat. Er is geen aantoonbaar probleem, het verdienmodel is tussen de marktpartijen prima vergelijkbaar en niet buitensporig. De nadruk komt dan alleen nog maar op de laagste prijs te liggen, terwijl de kwaliteit van het advies en de zorgplicht daarmee onder druk komen te staan. De drempel voor het krijgen van goed advies zal omhoog gaan en dat geeft problemen op de lange termijn."

Reactie toevoegen

 
Meer over
Visie 2019 Gert-Jan Bunt: focus op de echte toegevoegde waarde

Visie 2019 Gert-Jan Bunt: focus op de echte toegevoegde waarde

Focus op de echte toegevoegde waarde van de adviseur: persoonlijk contact en onafhankelijk advies. Daar gaat het in 2019 om, meent Gert-Jan Bunt (ASR) in de VVP-reeks...

Visie 2019 Bernardo Walta: hoeveel klantcontact heeft u vandaag?

Visie 2019 Bernardo Walta: hoeveel klantcontact heeft u vandaag?

De optimale toepassing van technologie bestaat alleen in combinatie met de kracht van de adviseur: klantcontact. Aldus Bernardo Walta (De Goudse) in de VVP-reeks...

Visie 2019 Ewald Bary: eigen rol weer pakken

Visie 2019 Ewald Bary: eigen rol weer pakken

"Ruimte en keuzes zullen er toe leiden dat de adviessector weer zijn eigen rol kan pakken", meent Ewald Bary (Lindenhaeghe) in de VVP-reeks waarin VVP bedrijfstakgenoten...

Visie 2019 Natasja Naron: adviseren over wat écht belangrijk is

Visie 2019 Natasja Naron: adviseren over wat écht belangrijk is

"Als de adviessector de diepere laag gaat pakken, verwacht ik een grote impact", stelt Natasja Naron (Gabriël Financiële Bescherming) in de VVP-reeks waarin...

Visie 2019 Jeroen Oversteegen: het belang van beheer tijdens de looptijd

Visie 2019 Jeroen Oversteegen: het belang van beheer tijdens de looptijd

"Laat 2019 het jaar zijn waarin de transitie naar beheer door adviseurs nog breder wordt ingezet." Aldus Jeroen Oversteegen (Nationale Hypotheekbond) in de...

Visie 2019 Michael Mackaaij: zelf verantwoordelijkheid nemen voor innovatie

Visie 2019 Michael Mackaaij: zelf verantwoordelijkheid nemen voor innovatie

Advieskantoren moeten zélf de verantwoordelijkheid nemen voor innovatie. "De afgelopen 20 jaar is er een te afwachtende houding geweest van advieskantoren...

Visie 2019 Jurjen Oosterbaan: afrekenen met vervreemding

Visie 2019 Jurjen Oosterbaan: afrekenen met vervreemding

"Meer en betere onderlinge verbinding. Dat is wat ik de aanbieders en adviseurs voor 2019 toewens." Dat stelt Jurjen Oosterbaan Martinius (Bureau DFO), die de VVP-reeks...