Vu-studenten pitchen ideeën om vertrouwen te herstellen in financiële sector

VU gastcollege 15 maart 2017

“Er is geen directe link tussen een duurzaam beleid van financiële dienstverleners en het vertrouwen van consumenten. Consumenten verwachten een duurzaam beleid van een bank of verzekeraar, maar gaan zelf voor een lage prijs en hoge kwaliteit van de producten. Een duurzame, groene verzekeraar lijkt bijvoorbeeld weinig kans te hebben als de producten en diensten er duurder door zouden worden. Duurzaamheid zal je daarom wettelijk moeten afdwingen.”

Dit was een van de pitches over vertrouwen in de financiële sector van tweedejaars studenten Bestuurskunde aan de VU Amsterdam. Tijdens de laatste bijeenkomst van het werkcollege Vertrouwen in de financiële sector, dat in totaal zes weken in beslag nam, gingen de studenten naar aanleiding van hun presentaties in dialoog met Ambassadeurs van het New Financial Forum: Boudewijn van Uden (a.s.r.), Michiel Brandt (SVC) en Willem Vreeswijk (VVP) en met Erik van Rietschoten (De Goudse en promovendus op het onderwerp vertrouwen). De presentaties leiden uiteindelijk tot individuele eindscripties. Het aardige is dat niet alleen literatuuronderzoek en interviews met financiële dienstverleners deel uitmaken van de eindscripties, maar ook de input van de Ambassadeurs van het New Financial Forum.

De pitches waren divers. Zo onderzocht een groep het vertrouwen in de accountancy, een beroepsgroep die de afgelopen jaren, net als de financiële sector, grote deuken in het vertrouwen heeft opgelopen. De studenten verwezen onder meer naar een onderzoek van het Financieele Dagblad waaruit blijkt dat het vertrouwen in accountants bij burgers en toezichthouders sinds 2013 is toegenomen, maar afnam bij financiële dienstverleners. Onderzoeksvraag was wat de oorzaak hiervan is: zijn financiële dienstverleners misschien zelf niet integer en vertrouwen zij daarom accountants niet of zijn er andere redenen?

Een andere groep onderzocht wat de belangrijkste factoren voor bedrijven zijn om financiële dienstverleners te vertrouwen. Daarbij werd onder meer onderscheid gemaakt in familiebedrijven, zzp-ers, beursgenoteerde bedrijven. Een factor die het vertrouwen positief beïnvloedt, is financiële transparantie. Sinds pensioenfondsen meer inzicht geven in hun kosten, neemt het vertrouwen toe. Andere factoren die belangrijk zijn: competenties, stabiliteit, integriteit en goede bedoelingen. Bovendien moeten de normen en waarden van een financiële dienstverlener aansluiten bij de normen en waarden in de samenleving. Als je alles goed doet, verbetert je reputatie.

Veel onderzoek was er naar de samenhang tussen mvo en vertrouwen. Belangrijke vraag is wat mvo precies is. Het is in ieder geval meer dan een afdeling in een concern die zich hiermee bezig houdt. Ook is het niet zo dat een duidelijk mvo-beleid direct leidt tot een betere reputatie. Consumenten vinden een mvo-beleid belangrijk, vinden het ook een vereiste dat verzekeraars en banken niet investeren in clusterbommen of kinderarbeid, maar zullen bij de aanschaf van producten of diensten toch altijd eerst kijken naar hun eigen voordeel. Een duurzame financiële dienstverlener hoeft dus niet op meer klanten te rekenen. Triodos Bank is daar wellicht een goed voorbeeld van. De bank is de laatste jaren wel in omvang gegroeid, maar gezien de bankencrisis is de aanwas van nieuwe klanten eigenlijk relatief beperkt gebleven. Als oplossingsrichting zou je moeten onderzoeken of het wettelijk afdwingen van duurzaamheid een optie is.

Hoe verzeker je als bank het vertrouwen, was een andere onderzoeksvraag. Vertrouwen is te stimuleren door leiderschap (visie, richting, goede voorbeeld), beter inspelen op de negatieve berichtgeving in de media en door anders te gaan belonen. Schaf bonussen af, schaf beloningen op basis van targets af, maar beloon werknemers bijvoorbeeld op basis van klanttevredenheid. Dat zijn manieren om de cultuur binnen banken te veranderen. En daarmee maak je wél een brug naar de samenleving.

Op basis van de feedback op de pitches, literatuuronderzoek interviews schrijft iedere student een scriptie. Een selectie van de meest relevante voor de sector wordt in april gepubliceerd op het New Financial Forum.

 

 

Reactie toevoegen

 
Financiële consument moet voorop staan in campagne

Financiële consument moet voorop staan in campagne

"De financiële consument verdient een centrale plaats in deze verkiezingen." Deze conclusie trekt Bart Combée, directeur Consumentenbond na...

Ethiek voor economen: vaar je eigen morele kompas

Ethiek voor economen: vaar je eigen morele kompas

“Vaar op je eigen morele kompas.” Dat was één van de uitkomsten van een debat met economiestudenten van de VU over morele vraagstukken...

Duivelse dilemma’s aan de VU

Duivelse dilemma’s aan de VU

Het New Financial Forum is betrokken bij een begeleidingstraject voor tweedejaars studenten Bedrijfskunde aan de VU Amsterdam. Het gaat om de tutorial ‘Vertrouwen...

Duivelse verzekeringsdilemma's aan de VU

Duivelse verzekeringsdilemma's aan de VU

Hoe gaat een nieuwe generatie om met duivelse dilemma’s in de financiële sector? Dat is de onderzoeksvraag aan tweedejaarsstudenten Bedrijfskunde aan...

Ethiek voor economen: vaar op je eigen morele kompas

Ethiek voor economen: vaar op je eigen morele kompas

“Vaar op je eigen morele kompas.” Dat was één van de uitkomsten van een debat met economiestudenten van de VU over morele vraagstukken...

Vertrouwen in banken nog steeds laag

Vertrouwen in banken nog steeds laag

Het vertrouwen van klanten in banken is stabiel gebleven ten opzichte van vorig jaar, maar is daarmee nog steeds laag. Klanten hebben meer vertrouwen in hun eigen...

Vertrouwen in verzekeraars gedaald

Vertrouwen in verzekeraars gedaald

Het vertrouwen van Nederlanders in verzekeraars is met drie punten gedaald ten opzichte van een half jaar geleden. De vertrouwensindex komt daarmee op een stand...

"Transparantie kan leiden tot minder vertrouwen"

"Transparantie kan leiden tot minder vertrouwen"

"Transparantie kan ook leiden tot daling van vertrouwen in de toezichthouder. Empirisch onderzoek naar de effecten van transparantie op vertrouwen is daarom...

"Bankierseed werkt contraproductief"

"Bankierseed werkt contraproductief"

Twee derde van de mensen die verplicht zijn om de bankierseed af te leggen, vinden niet dat ze hier aan gebonden zijn. Een eed die wordt opgedrongen door de wetgever...

Vertrouwen zakelijke dienstverleners op hoogste niveau sinds crisis

Vertrouwen zakelijke dienstverleners op hoogste niveau sinds crisis

Het ondernemersvertrouwen van zakelijke dienstverleners bereikte begin 2016 het hoogste niveau sinds de eerste meting in 2008. Dit meldt CBS.   Aan het begin...