VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

Stelling 2020

"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen. En ja, ik zeg bewust verloren gaat. Want alle goede regels ten spijt, er is ook een woud aan regels gecreëerd waarvan noodzaak, effectiviteit en kosten terecht in twijfel getrokken worden", aldus Adfiz-voorzitter Roger van der Linden in zijn toespraak tijdens de Nieuwjaarsbijeenkomst in Bussum.

Dat brengt ons bij de volgende stelling: 'Regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang'.

We zijn weer benieuwd naar uw mening. Stemmen kan HIER.

De meningen waren verdeeld over de stelling van vorige week. Een kleine meerderheid (61 procent) van de respondenten was het eens met de stelling 'VVP-poll: adviseurs onderschatten hun rol in de nieuwe Pensioenwet'. Gezien de omvang en de complexiteit van de materie mag het wellicht ook bemoedigend heten dat vier op de tien financieel dienstverleners hun rol niet overschatten. Maar sowieso blijft staan: er is volop werk aan de winkel.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Schoo - Platter-Schoo FD 15 januari 2024

En trek die aansprakelijkheidsregel door naar elke adviseur, ook die in loondienst, dan kan die hele wft qua advisering in de prullenbak. Scheelt algauw 60 miljoen. Voor verzekeraars en banken en hun productiehonger is de wft een uitstekend instrument. Adviseurs die aansprakelijk zijn zullen echt geen fout product adviseren. Banken en verzekeraars daarentegen zijn hiervan nog steeds gevrijwaard. Kortom afm en wft zijn compleet mislukt.

Paul Schoo - Platter-Schoo FD 15 januari 2024

@Wim. Voor de kleinere kantoren (1-pitters) ZZP is de regeldruk volkomen overbodig. Zij zijn nl. met hun volle privévermogen aansprakelijk voor de geleverde adviezen. Die kijken dus wel 3 keer uit (net als bij het oversteken van de weg) voordat ze een advies uitbrengen. Een betere waarborg van het klantbelang bestaat niet. Alleen wil die stelling er niet in bij de analfabeten die de regeltjes bepaald hebben.

Wim Bremmers - Garantis Vermogens- en Risicoadvies 15 januari 2024

De stelling had m.i. moeten zijn: "Doorgeschoten regeldruk schaadt het klantbelang", want de basis en verdere verbetering van die regeldruk was ooit wel ergens héél goed voor en in het belang van klanten. Een tweede kanttekening is dat het vooral de kleinere advieskantoren treft, de eenmanszaken met name. Grotere kantoren kunnen de regeldruk in personele zin beter opvangen, wat niet wegneemt dat ook voor die kantoren het als een kostenpost geldt. De zelfstandig adviseurs kunnen de bovenmatige druk alleen opvangen door ofwel meer privé tijd in te leveren, ofwel minder klanten te bedienen en/of de klant minder te bedienen. Het klantbelang hoeft in beginsel niet geschaad te worden maar dan kunnen véél minder klanten voor dezelfde omzet worden bediend, ofwel het mindere aantal klanten moet meer gaan opbrengen, dus wordt het werk voor klanten duurder. Is dat schade? Niet per definitie. Automatisering lost ook niet alles op. Het aantal declarabele uren per week, per klant, etc., staat per (zelfstandig) adviseur enorm onder druk. Daarom eens met de stelling als gesteld.

Paul Schoo - Platter-Schoo 15 januari 2024

En ook het onderwijs. En ook de zorg.

Meer over
Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Voor het komende jaar 2024, aldus de Adfiz Nieuwjaarspeiling, verwachten zo’n 25 procentpunt meer kantoren een groei te noteren dan de realisatie over 2023....

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...

VVP-poll: personalised pricing draagt nu al bij aan onverzekerbaarheid van consumenten met een hoger risico.

VVP-poll: personalised pricing draagt nu al bij aan onverzekerbaarheid van consumenten met een hoger risico.

Maar liefst 93 procent van de 200 respondenten was het eens met de stelling van afgelopen week: 'Regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang'. Duidelijk dat...

5, 4, 3, 2, 1, go!

5, 4, 3, 2, 1, go!

Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

De GoedIdee VoogdijVerzekerd, een nieuw product van Dazure dat er onder meer voor zorgt dat kinderen goed verzorgd achterblijven na het overlijden van de ouder(s),...

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

"Yes! Voor de tweede keer op rij. Winnaar van het Adfiz prestatie onderzoek. De award ketenefficiëncy", aldus Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. "Super...

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

"Geweldige erkenning voor onze continue drive voor innovatie en duurzaamheid!", aldus Karin Polman, directeur Florius, winnaar in de categorie 'Duurzame ontwikkeling'...

Aan de slag met provisietransparantie

Aan de slag met provisietransparantie

(Adfiz in Ken je vak! VVP 6-2023) Adfiz biedt uitgebreide ondersteuning bij de implementatie van actieve provisietransparantie. Na jaren van discussie met de...

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

"Mijn oproep aan adviseurs, maar zeker ook aan verzekeraars, toezichthouder en politiek is deze: de kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder...