Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

Adfiz 2024 RvdL speech

"Mijn oproep aan adviseurs, maar zeker ook aan verzekeraars, toezichthouder en politiek is deze: de kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken, maar door kosten te verlagen." Aldus Adfiz-voorzitter Roger van der Linden in zijn speech tijdens de Nieuwjaarsbijeenkomst van de organisatie van financieel adviseurs donderdag in Bussum.

Van der Linden verder: "De waardedrempel nemen we niet weg door alleen maar te praten over de aanschaf van een nieuw financieel product, maar het volledige advies op waarde te schatten. We kampen met een wettelijke definitie van advies die feitelijk een verkoopdefinitie is. Niet gek dat de waarde daarvan niet heel hoog wordt aangeslagen. Maar al het echte advieswerk is in de zin van de Wft misschien wel geen advies, maar is juist waar het om gaat als we het over grip (op de financiën van de klant, red.) vergroten hebben.

"De angstdrempel nemen we niet weg door te waarschuwen voor adviseurs, maar door schaamte over geldzaken, en zeker schaamte over geldproblemen, aan te pakken. We moeten daarvoor als maatschappij misschien wat meer begrip tonen voor het feit dat niet alles altijd eigen schuld is."

Van der Linden riep de overheid op te zorgen voor "betere regelgeving, lagere toezichtskosten, minder assurantiebelasting en de terugkeer van de fiscale aftrekbaarheid van veel advieskosten".

Gamechangers

Van der Linden: "Een sterk sociaal netwerk én laagdrempelige toegang tot professionals, dat zijn naar mijn stellige overtuiging de gamechangers. Die zorgen ervoor dat mensen ook gebruik gaan maken van de mogelijkheden om meer controle over de eigen situatie te nemen.

"Over dat sociaal netwerk ga ik natuurlijk niet. Maar over de laagdrempelige toegang tot professionals heb ik wel degelijk wat te zeggen. Want ja, wij zijn als één van de weinige dienstverleners nog overal aanwezig, in iedere wijk en in ieder dorp. Maar helaas is daarmee niet gezegd dat de toegang voor iedereen gewaarborgd is.

"Jaren van wetgeving hebben de financiële sector gedisciplineerd. Maar als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen. En ja, ik zeg bewust verloren gaat. Want alle goede regels ten spijt, er is ook een woud aan regels gecreëerd waarvan noodzaak, effectiviteit en kosten terecht in twijfel getrokken worden."

Van der Linden riep de sector op zelf ook bij te dragen "door efficiënter te werken, op kantoor en in de keten. Digitalisering helpt hierbij, mits alle deelsystemen goed met elkaar koppelen".

115 jaar

Adfiz bestaat in 2024 115 jaar. Van der Linden zei dat de organisatie onverminderd "ook de maatschappij als geheel wil blijven helpen. Met onze kennis over de dagelijkse praktijk van gewone mensen en gewone ondernemers, de kennis van hun dagelijkse vragen, hun dagelijkse zorgen, hun dagelijkse worstelingen, hun dagelijkse prioriteiten, hun dagelijkse keuzes. En met onze kennis over omgaan met onzekerheden, over het vergroten van grip.

"Noem het financieel advies bij maatschappelijke vraagstukken.

"Dat adviesgesprek is wat ik aanbied aan de beleidsbepalers in Nederland. Nu, morgen en
ook de komende 115 jaar!"

Meerjarenplan 2024-2027

Adfiz presenteerde tijdens haar Nieuwjaarsbijeenkomst haar Meerjarenplan 2024-2027. Het plan leest: "Voor een sterke, duurzame adviessector blijft Adfiz zich richten op de vier kernthema’s: waarde van advies, ruimte om te ondernemen, toegang tot advies, samenwerken in de keten. We bevorderen vooruitgang en groei op deze thema’s op het niveau van de maatschappij, de sector en de vereniging."

Verder leest het plan onder meer: "Klantbehoeften, technologische mogelijkheden en het adviesvak zelf zijn in beweging. De interesse in en bereidheid om te betalen voor preventiediensten neemt toe, waardoor risicomanagement kan doorgroeien. Ook financieel advies gaat de komende jaren nog verder loskomen van productadvies. De meervoudige waarde van advies wordt beter zichtbaar en creëert ruimte voor
dienstverleningsconcepten met directe beloningsvormen, onafhankelijk van de productleverancier. AI gaat impact hebben op het werk van adviseurs en creëert nieuwe vormen van dienstverlening.

"We stimuleren een innovatief klimaat door rust in regelgeving. We brengen leden bijeen om praktische mogelijkheden dienstinnovatie en inzet van AI te verkennen. We maken nieuwe ontwikkelingen zichtbaar voor stakeholders."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Kees Bergman - Kees Bergman Verz. Hyp Pens. 12 januari 2024

Zie mijn reactie bij aan de slag met provisietransparantie. Dit is een beter verhaal, dan het met de muziek vooruit lopen op de vertaalslag van kosten- en provisietransparantie. Dit verhaal verwacht ik van een zichzelf respecterende organisatie als Adfiz en niet het verhaal van de provisietransparantie terwijl die nog niet officieel vorm gegeven is.

Adfiz publiceert positionpaper over sleutelrol adviseurs Nederlands zorgverzekeringsstelsel

Adfiz publiceert positionpaper over sleutelrol adviseurs Nederlands zorgverzekeringsstelsel

De Commissie Zorg & Inkomen van Adfiz publiceert het 'Positionpaper Sleutelrol van de verzekeringsadviseur in het Nederlandse zorgverzekeringsstelsel'. Hierin...

Adfiz in Advies in Cijfers 2024-2025: adviesdrempels slechten

Adfiz in Advies in Cijfers 2024-2025: adviesdrempels slechten

Op de website van Adfiz is de publicatie Advies in Cijfers 2024-2025 verschenen. Advies in Cijfers is een jaarlijkse publicatie van de adviseursorganisatie, waarin...

Antoon Bosma, oud-voorzitter NBvA, overleden

Antoon Bosma, oud-voorzitter NBvA, overleden

Op 26 augustus overleed Antoon Bosma, oud-voorzitter van de NBvA (later met de NVA opgegaan in Adfiz).  Bosma is 83 jaar geworden. De crematieplechtigheid zal...

Website Onderlinge ’s-Gravenhage WCAG-proof

Website Onderlinge ’s-Gravenhage WCAG-proof

Als een van de eerste levensverzekeraars heeft Onderlinge ‘s-Gravenhage (OG) haar website WCAG-proof gemaakt. OG: "Er is aankomende regelgeving voor digitale...

Adviseurs laten zich piepelen

Adviseurs laten zich piepelen

(Uit VVP-special De Waarde van Advies 2024) De financiële consument is niet bereid te betalen voor advies. Mensen die minder financieel geletterd zijn, snappen...

Adfiz: "BAZ goed doordacht geheel"

Adfiz: "BAZ goed doordacht geheel"

Adfiz betitelt het Wetsvoorstel basisverzekering arbeidsongeschiktheid zelfstandigen (BAZ) als een goed doordacht geheel. In haar reactie op de internetconsultatie...

Ken je vak! Adfiz: open norm transparantieregels geeft ruimte

Ken je vak! Adfiz: open norm transparantieregels geeft ruimte

(Adfiz in Ken je vak!, VVP 3-2024) Sinds 1 juli 2024 geldt de verplichte actieve transparantie bij nieuwe schadeverzekeringen voor particulieren. Adviseurs moeten...

Uniform uitvraagformulier WGA-ERD geactualiseerd en fors afgeslankt

Uniform uitvraagformulier WGA-ERD geactualiseerd en fors afgeslankt

Het uniform uitvraagformulier WGA-ERD is weer geactualiseerd en tegelijkertijd handzamer gemaakt. Adfiz: "In de loop der jaren zijn er de nodige toevoegingen gedaan...

"Waanidee dat consumenten het allemaal makkelijk zelf kunnen en willen"

"Waanidee dat consumenten het allemaal makkelijk zelf kunnen en willen"

In zijn nieuwe maandcolumn fileert Adfiz-directeur een aantal misvattingen over financieel adviseurs. Daaronder "het waanidee dat consumenten het allemaal makkelijk...

Blessing in disguise?

Blessing in disguise?

(Enno Wiertsema, Adfiz, in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Adviseurs moeten consumenten per 1 juli 2024 vóór het afsluiten van een nieuw contract...