Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

Adfiz 2024 RvdL speech

"Mijn oproep aan adviseurs, maar zeker ook aan verzekeraars, toezichthouder en politiek is deze: de kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken, maar door kosten te verlagen." Aldus Adfiz-voorzitter Roger van der Linden in zijn speech tijdens de Nieuwjaarsbijeenkomst van de organisatie van financieel adviseurs donderdag in Bussum.

Van der Linden verder: "De waardedrempel nemen we niet weg door alleen maar te praten over de aanschaf van een nieuw financieel product, maar het volledige advies op waarde te schatten. We kampen met een wettelijke definitie van advies die feitelijk een verkoopdefinitie is. Niet gek dat de waarde daarvan niet heel hoog wordt aangeslagen. Maar al het echte advieswerk is in de zin van de Wft misschien wel geen advies, maar is juist waar het om gaat als we het over grip (op de financiën van de klant, red.) vergroten hebben.

"De angstdrempel nemen we niet weg door te waarschuwen voor adviseurs, maar door schaamte over geldzaken, en zeker schaamte over geldproblemen, aan te pakken. We moeten daarvoor als maatschappij misschien wat meer begrip tonen voor het feit dat niet alles altijd eigen schuld is."

Van der Linden riep de overheid op te zorgen voor "betere regelgeving, lagere toezichtskosten, minder assurantiebelasting en de terugkeer van de fiscale aftrekbaarheid van veel advieskosten".

Gamechangers

Van der Linden: "Een sterk sociaal netwerk én laagdrempelige toegang tot professionals, dat zijn naar mijn stellige overtuiging de gamechangers. Die zorgen ervoor dat mensen ook gebruik gaan maken van de mogelijkheden om meer controle over de eigen situatie te nemen.

"Over dat sociaal netwerk ga ik natuurlijk niet. Maar over de laagdrempelige toegang tot professionals heb ik wel degelijk wat te zeggen. Want ja, wij zijn als één van de weinige dienstverleners nog overal aanwezig, in iedere wijk en in ieder dorp. Maar helaas is daarmee niet gezegd dat de toegang voor iedereen gewaarborgd is.

"Jaren van wetgeving hebben de financiële sector gedisciplineerd. Maar als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen. En ja, ik zeg bewust verloren gaat. Want alle goede regels ten spijt, er is ook een woud aan regels gecreëerd waarvan noodzaak, effectiviteit en kosten terecht in twijfel getrokken worden."

Van der Linden riep de sector op zelf ook bij te dragen "door efficiënter te werken, op kantoor en in de keten. Digitalisering helpt hierbij, mits alle deelsystemen goed met elkaar koppelen".

115 jaar

Adfiz bestaat in 2024 115 jaar. Van der Linden zei dat de organisatie onverminderd "ook de maatschappij als geheel wil blijven helpen. Met onze kennis over de dagelijkse praktijk van gewone mensen en gewone ondernemers, de kennis van hun dagelijkse vragen, hun dagelijkse zorgen, hun dagelijkse worstelingen, hun dagelijkse prioriteiten, hun dagelijkse keuzes. En met onze kennis over omgaan met onzekerheden, over het vergroten van grip.

"Noem het financieel advies bij maatschappelijke vraagstukken.

"Dat adviesgesprek is wat ik aanbied aan de beleidsbepalers in Nederland. Nu, morgen en
ook de komende 115 jaar!"

Meerjarenplan 2024-2027

Adfiz presenteerde tijdens haar Nieuwjaarsbijeenkomst haar Meerjarenplan 2024-2027. Het plan leest: "Voor een sterke, duurzame adviessector blijft Adfiz zich richten op de vier kernthema’s: waarde van advies, ruimte om te ondernemen, toegang tot advies, samenwerken in de keten. We bevorderen vooruitgang en groei op deze thema’s op het niveau van de maatschappij, de sector en de vereniging."

Verder leest het plan onder meer: "Klantbehoeften, technologische mogelijkheden en het adviesvak zelf zijn in beweging. De interesse in en bereidheid om te betalen voor preventiediensten neemt toe, waardoor risicomanagement kan doorgroeien. Ook financieel advies gaat de komende jaren nog verder loskomen van productadvies. De meervoudige waarde van advies wordt beter zichtbaar en creëert ruimte voor
dienstverleningsconcepten met directe beloningsvormen, onafhankelijk van de productleverancier. AI gaat impact hebben op het werk van adviseurs en creëert nieuwe vormen van dienstverlening.

"We stimuleren een innovatief klimaat door rust in regelgeving. We brengen leden bijeen om praktische mogelijkheden dienstinnovatie en inzet van AI te verkennen. We maken nieuwe ontwikkelingen zichtbaar voor stakeholders."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Kees Bergman - Kees Bergman Verz. Hyp Pens. 12 januari 2024

Zie mijn reactie bij aan de slag met provisietransparantie. Dit is een beter verhaal, dan het met de muziek vooruit lopen op de vertaalslag van kosten- en provisietransparantie. Dit verhaal verwacht ik van een zichzelf respecterende organisatie als Adfiz en niet het verhaal van de provisietransparantie terwijl die nog niet officieel vorm gegeven is.

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

De GoedIdee VoogdijVerzekerd, een nieuw product van Dazure dat er onder meer voor zorgt dat kinderen goed verzorgd achterblijven na het overlijden van de ouder(s),...

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

"Yes! Voor de tweede keer op rij. Winnaar van het Adfiz prestatie onderzoek. De award ketenefficiëncy", aldus Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. "Super...

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

"Geweldige erkenning voor onze continue drive voor innovatie en duurzaamheid!", aldus Karin Polman, directeur Florius, winnaar in de categorie 'Duurzame ontwikkeling'...

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen....

Aan de slag met provisietransparantie

Aan de slag met provisietransparantie

(Adfiz in Ken je vak! VVP 6-2023) Adfiz biedt uitgebreide ondersteuning bij de implementatie van actieve provisietransparantie. Na jaren van discussie met de...

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Stop met herhaald toetsen van eerder getoetste vakbekwaamheid en breid inhoud toetsing niet uit naar vakbekwaamheid buiten vakgebied financieel adviseur." Aldus...

Bankinformatiepunt.nl: online startpunt voor hulp bij bankzaken

Bankinformatiepunt.nl: online startpunt voor hulp bij bankzaken

De Nederlandse banken en Betaalvereniging Nederland beginnen het nieuwe jaar met een gezamenlijk online startpunt voor alle hulp bij bankzaken: Bankinformatiepunt.nl....

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

(Kifid-uitspraak GC 2023-939) De consument heeft op een gegeven moment zijn contacten met de adviseur beëindigd en via een andere hypotheekadviseur een financiering...

a.s.r., de Vereende en NN genomineerd in categorie Verzekerbaarheid Adfiz-onderzoek

a.s.r., de Vereende en NN genomineerd in categorie Verzekerbaarheid Adfiz-onderzoek

a.s.r., de Vereende en NN zijn genomineerd in de categorie Verzekerbaarheid van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. Adfiz: "De overstromingsdekking van a.s.r. op...