Leren van kifid-uitspraken

Uit dit dossier

Ken je vak! VVP 2-2025: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2025: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2025) De uitspraken van Kifid bevatten regelmatig leermomenten voor financieel adviseurs en verzekeraars. In elk nummer vat VVP een...

VVP 5-6 2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

VVP 5-6 2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

VVP 5-6 2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken. De samenvatting Hypotheken wordt u aangeboden door de NVHP. Financieringsvoorbehoud Op dit moment worden...

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken, Ken je vak! VVP 6-2023) Reikwijdte advies bij nieuwbouw HYPOTHEKEN – De consumenten wenden zich op enig moment...

Hoe luidt de opdracht?

Hoe luidt de opdracht?

HYPOTHEKEN – De consument heeft contact gezocht met zijn adviseur. Hij geeft aan zijn hypothecaire lening bij zijn geldverstrekker te willen verhogen voor...

Eensporig rentebeleid binnen groep

Eensporig rentebeleid binnen groep

HYPOTHEKEN – De wetgever wil geen ‘lokkertjes’ op het gebied van hypotheekrente. Omdat te voorkomen bepaalt artikel 81a Bgfo het volgen - de:...

Geen tegenvordering

Geen tegenvordering

HYPOTHEKEN – Het kan verleidelijk zijn. De klant stelt de adviseur aan-sprakelijk en gaat naar Kifid, maar de adviseur heeft eigenlijk ook nog wel een appeltje...

Mogen verhuren is gunst, geen recht

Mogen verhuren is gunst, geen recht

(Rubriek Ken je Vak! in VVP 3, 2023) HYPOTHEKEN – De consument is het niet eens met het feit dat de bank hem geen toestemming geeft zijn woning, waarvoor...

Online acties vragen van consument extra aandacht

Online acties vragen van consument extra aandacht

(Rubriek Ken je vak! in VVP 3, 2023)  COMMUNICATIE – De digitale ontwikkelingen stellen consumenten in staat om, vaker dan in het verleden mogelijk was,...

Smartengeld alleen in bepaalde gevallen

Smartengeld alleen in bepaalde gevallen

SMARTENGELD – De consument voert aan dat zij door het handelen van de adviseur veel stress heeft gehad en daardoor ziek en arbeidsongeschikt is geworden. Zij...

Instructies fabrikant nauwgezet opvolgen

Instructies fabrikant nauwgezet opvolgen

INBOEDELVERZEKERING – De afvoerslang van de wasmachine is losgeschoten bij de eerste wasbeurt nadat de consument de wasmachine had geïnstalleerd, waardoor...

Heeft erfgenaam recht van inzage hypotheek overledene?

Heeft erfgenaam recht van inzage hypotheek overledene?

HYPOTHEKEN – De broer van de overleden zus verzoekt de bank informatie te verstrekken over twee hypothecaire geldleningen van zijn zus. De bank weigert deze...

Verhuizen is niet blijven wonen waar je woont

Verhuizen is niet blijven wonen waar je woont

HYPOTHEKEN – De zeer op leeftijd zijnde consument ziet de uitkeringen van zijn lijfrenteverzekeringen eindigen en voorziet dat zijn besteedbaar inkomen te...

Hoedanigheid of doel?

Hoedanigheid of doel?

HYPOTHEKEN – Een consument koopt als particulier een bedrijfspand. In het kader van de financiering van dit pand heeft de consument een klacht over de financieel...

Leren van Kifid-uitspraken (VVP 06-2022)

Leren van Kifid-uitspraken (VVP 06-2022)

(Leren van Kifid-uitspraken, Ken je vak! VVP 06-2022) PRIVACY – De consument heeft met een beroep op het recht op vergetelheid gevorderd dat haar hele dossier...

Uitkering AOV bestendig inkomen?

Uitkering AOV bestendig inkomen?

HYPOTHEKEN – De consument geniet een inkomen uit AOV. Zij vraagt een verhoging van haar hypotheek aan voor 30.000 euro. De aanbieder weigert dit met als argument...

Rekening houden met verbouwplannen

Rekening houden met verbouwplannen

HYPOTHEKEN – De adviseur adviseert en bemiddelt bij een hypothecaire geldlening. De Geschillencommissie stelt vast dat de adviseur op dat moment al wist of...

Kifid is er niet voor weigering aangaan relatie

Kifid is er niet voor weigering aangaan relatie

HYPOTHEKEN – Omdat de kosten van hun in aanbouw zijnde woning (fors) zijn gestegen, vragen consumenten een aanvullende hypothecaire geldlening aan van 201.500...

Opleiding telt

Opleiding telt

ZORGPLICHT – De Geschillencommissie maakt bij het beoordelen van de vraag of een adviseur de zorgplicht heeft gschonden onderscheid naar de mate van opleiding...

Vroeger opstaan

Vroeger opstaan

REISVERZEKERING – Dan had de klant maar eerder moeten opstaan om in alle vroegte het busje in te pakken voor de wintersportvakantie in plaats van de avond...

Niet normaal

Niet normaal

INBOEDEL – Anders dan de Geschillencommissie, is de Commissie van Beroep van oordeel dat een minishovel niet behoort tot de normale huishoudelijke inboedel....

Kifid niet voor klachten over aankoopmakelaar

Kifid niet voor klachten over aankoopmakelaar

HYPOTHEKEN – In deze klacht is de adviseur opgetreden als zowel aankoopmakelaar als adviseur en bemiddelaar bij het verkrijgen van een hypothecaire geldlening....

De redelijk handelend adviseur

De redelijk handelend adviseur

HYPOTHEKEN – Indien adviseur en consument ervoor kiezen om niet in detail overeen te komen welke prestatie de adviseur moet leveren, dan mag de consument...

Geldverstrekker hoeft niet te wijzen op lagere risicoklasse

Geldverstrekker hoeft niet te wijzen op lagere risicoklasse

HYPOTHEKEN – Met grote regelmaat dienen consumenten klachten bij de Geschillencommissie in over het feit dat de geldverstrekker hen niet op eigen initiatief...

Events

VVP Kennisevent Pensioen & Vermogen

11 februari 2026 - 11 februari 2026

Lees meer
Quote van de dag
Juist nu er veel meer gedigitaliseerd kan worden, maak je als adviseur het verschil met persoonlijk contact, uitleg en een goed gesprek.

Juist nu er veel meer gedigitaliseerd kan worden, maak je als adviseur het verschil met persoonlijk contact, uitleg en een goed gesprek.

Maaike Verhoef (Advies met M.I.N.T.) in Special Slimmer Adviseren

Stelling

Ik promoot bij mijn klanten duurzaam schadeherstel

VVP 3-2025
VVP 3-2025

In VVP 3-2025 onder meer een interview met Johan Meijer van J.J. Meijer Assurantiën en Shelter Advies, bij wie de klant en nog meer de mens er achter echt op de eerste plaats komt. Bijzonder is verder dat hij klanten bij voorkeur op zijn motorfiets bezoekt.

In de nieuwe VVP uiteraard nog meer inspiratie. Richardo Cruz Fortes (Expat Mortgages) roept op te kiezen voor verrijking: voor lef, diversiteit en menselijkheid. Jack Vos (Onesurance) laat zien hoe je als adviseur waarde blijft toevoegen in dit AI-tijdperk. “In een wereld die steeds slimmer wordt, is jouw voorsprong dat je nog mens bent. Gebruik dat.”

Ken je vak! biedt weer volop praktijkinformatie. Zo geeft Annemieke Postema (AOVdokter en RADI AOV) tips over hoe je je als adviseur het beste kunt opstellen als je op bezoek gaat bij een zieke klant.

In het katern Innovatieve Producten komen liefst vijf topadviseurs aan het woord over innovatie (Alpina Group, HeinenoordZicht Groep, De Hypotheker, Ideële Verzekeringen, en Meijers Assurantiën). Durf te dromen, schrijft een van de adviseurs. Verder: dankzij AI kan een kind de was doen. Of toch niet?

Bekijk de inhoud
Special Slimmer Adviseren 2025
Special Slimmer Adviseren 2025

In de VVP-special Slimmer Adviseren 2025 volop praktijktips om slimmer te adviseren. Met als doel uiteraard als adviseur meer tijd en persoonlijke aandacht voor de klant te hebben

Vijf voormalige winnaars van de VVP Advies Award en andere adviseurs beschrijven welke slimme keuzes zij maken. AI, op tal van fronten inzetbaar, is daarbij nu al niet meer weg te denken. Al blijft het échte advies – gelukkig maar – mensenwerk. Dat vindt zelfs AI!

AI en marketing vormen een gouden combinatie, aldus een rondetafel met Marcel van Dijk (MarshBerry), Christian Mulder (HeinenoordZicht Groep), Milco Poppe (Yellow Hive), Erik de Voogd en Jack Vos (Onesurance).

Enno Wiertsema, directeur Adfiz, pleit voor slimmer adviseren door slimmer te leren.

Er zijn meer kansen dan AI. In de special aandacht voor onder meer diversiteit, financiële planning, actief klantbeheer.

Bekijk de inhoud
Nieuwsbrief
Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief!
 
Special Business Support 2025
Special Duurzaam Advies 2025
Special De Waarde van Advies 2024
Special Business Innovation 2024
Special Duurzaam Advies
Special Digitale Innovatie
Special Financieel Vitaal
Special Actief Klantbeheer 2022
Special Samen Sterker / Innovatie 2022
Special Fusies & Overnames 2022
Special Adviesvak als cruciaal beroep
Special Duurzaam Adviseren
Special Business Support
ARAG-special Vertrouwen op het recht
Special Bijzondere Risico's
Special Verzekerd van je huis!