Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

Document via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s die kunnen voortvloeien uit de keuze voor een bepaalde set voorwaarden, met de klant bespreekt. De Geschillencommissie vindt dit geen overtuigend argument.

De consument heeft in 2020, ter financiering van de aankoop van een bouwkavel, een geldlening afgesloten onder de Basisvoorwaarden en hij wilde graag in 2022, ter financiering van de bouw van de woning op die bouwkavel, een geldlening afsluiten onder de Plusvoorwaarden. Een combinatie van verschillende sets voorwaarden voor financieringen ten aanzien van één onderpand is echter niet mogelijk. De commissie oordeelt dat de bank – in haar hoedanigheid van adviseur – de consument in 2020 niet goed heeft geïnformeerd over de consequenties van de keuze voor de Basisvoorwaarden. De bank moet deze fout herstellen.

De commissie: "In haar hoedanigheid van adviseur is de bank tekortgeschoten, maar in haar hoedanigheid
van geldverstrekker heeft de bank de mogelijkheid om de fout te herstellen."

Tekortgeschoten

De commissie: "De bank was in 2020 op de hoogte van het voornemen van de consument om ook de (beoogde) bouw van de woning te financieren; van een hypothetisch of onaannemelijk scenario was dus geen sprake. De bank – in haar hoedanigheid van adviseur – had de keuze tussen de Basis- en Plusvoorwaarden én de consequentie van die keuze voor de toekomstige financiering met de consument had moeten bespreken. Uit het dossier blijkt niet dat de bank dit gedaan heeft. De bank is op dit punt tekortgeschoten.

"Doordat de aankoop van de grond en de bouw van de woning apart gefinancierd werden, had de bank erop bedacht moeten zijn dat de consument dit als twee leningen zou zien (en niet als leningdelen van dezelfde lening). Van een redelijk handelend en redelijk bekwaam adviseur had verwacht mogen worden dat zij dit goed met de consument zou bespreken."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Guus Strörmann - Witte-Boussen Advies BV 23 april 2024

Bijzonder genoeg is dat deze zaak aan het Kifid moest worden voorgelegd als je (uiteraard) bedenkt dat je eerst de klachtenprocedure bij de bank moet doorlopen.

Klant vordert vergeefs 330.000 euro van hypotheekadviseur

Klant vordert vergeefs 330.000 euro van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0344) De consument verwijt de adviseur dat hij haar een overbruggingslening met een variabele rente heeft geadviseerd terwijl hij wist dat...

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

(Rubriek 'Jouw vakbekwaamheid' door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 2-2024) Een klant neemt gedurende zijn leven meerdere financiële beslissingen, maar voor...

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...