Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s die kunnen voortvloeien uit de keuze voor een bepaalde set voorwaarden, met de klant bespreekt. De Geschillencommissie vindt dit geen overtuigend argument.

De consument heeft in 2020, ter financiering van de aankoop van een bouwkavel, een geldlening afgesloten onder de Basisvoorwaarden en hij wilde graag in 2022, ter financiering van de bouw van de woning op die bouwkavel, een geldlening afsluiten onder de Plusvoorwaarden. Een combinatie van verschillende sets voorwaarden voor financieringen ten aanzien van één onderpand is echter niet mogelijk. De commissie oordeelt dat de bank – in haar hoedanigheid van adviseur – de consument in 2020 niet goed heeft geïnformeerd over de consequenties van de keuze voor de Basisvoorwaarden. De bank moet deze fout herstellen.

De commissie: "In haar hoedanigheid van adviseur is de bank tekortgeschoten, maar in haar hoedanigheid
van geldverstrekker heeft de bank de mogelijkheid om de fout te herstellen."

Tekortgeschoten

De commissie: "De bank was in 2020 op de hoogte van het voornemen van de consument om ook de (beoogde) bouw van de woning te financieren; van een hypothetisch of onaannemelijk scenario was dus geen sprake. De bank – in haar hoedanigheid van adviseur – had de keuze tussen de Basis- en Plusvoorwaarden én de consequentie van die keuze voor de toekomstige financiering met de consument had moeten bespreken. Uit het dossier blijkt niet dat de bank dit gedaan heeft. De bank is op dit punt tekortgeschoten.

"Doordat de aankoop van de grond en de bouw van de woning apart gefinancierd werden, had de bank erop bedacht moeten zijn dat de consument dit als twee leningen zou zien (en niet als leningdelen van dezelfde lening). Van een redelijk handelend en redelijk bekwaam adviseur had verwacht mogen worden dat zij dit goed met de consument zou bespreken."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Guus Strörmann - Witte-Boussen Advies BV 23 april 2024

Bijzonder genoeg is dat deze zaak aan het Kifid moest worden voorgelegd als je (uiteraard) bedenkt dat je eerst de klachtenprocedure bij de bank moet doorlopen.

Verzekeraar mocht premie woning met rieten dak fors verhogen

Verzekeraar mocht premie woning met rieten dak fors verhogen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0353) De verzekeraar heeft de jaarpremie van de woonhuis-verzekering van de consument per de verlengingsdatum verhoogd. De consument acht...

Adviseur mag taxatie niet beïnvloeden

Adviseur mag taxatie niet beïnvloeden

(Kifid-uitspraak GC 2025-0343) De klacht gaat over het advies van de adviseur over de vrijstelling voor overdrachtsbelasting en de bejegening van de consumenten....

Vordering van bijna 70 mille afgewezen

Vordering van bijna 70 mille afgewezen

(Kifid-uitspraak GC 2025-0344) De consument stelt dat de adviseur bij het afsluiten van de overlijdensrisicoverzekering hem ervan had verzekerd dat in geval van...

Uitvoerder rechtsbijstand niet verantwoordelijk voor handelen externe advocaat

Uitvoerder rechtsbijstand niet verantwoordelijk voor handelen externe advocaat

(Kifid-uitspraak GC 2025-0335) De Geschillencommissie oordeelt "dat de uitvoerder niet verantwoordelijk is voor de wijze waarop de door de uitvoerder ingeschakelde...

Adviseur produceert geen gespreksnotities, aansprakelijk voor schade

Adviseur produceert geen gespreksnotities, aansprakelijk voor schade

(Kifid-uitspraak GC 2025-0328) De adviseur heeft de stellingen van de consument onvoldoende gemotiveerd betwist. De Geschillencommissie volgt daarom de stelling...

Consument schakelde terecht zelf advocaat in

Consument schakelde terecht zelf advocaat in

(Kifid-uitspraak GC 2025-0330) De Geschillencommissie oordeelt dat de uitvoerder toerekenbaar tekort is geschoten in de uitvoering van de rechtsbijstand en de advocaatkosten...

Duur avondje sporten...

Duur avondje sporten...

(Kifid-uitspraak GC 2025-0318) De consument heeft schade geleden door diefstal van zijn auto. De zoon van de consument had de auto onder zich toen hij vrijdagavond...

Alleen dekking bij 'enkel moment van onbedachtzaamheid'

Alleen dekking bij 'enkel moment van onbedachtzaamheid'

(Kifid-uitspraak GC 2025-0305) De consument is tijdens een reis met de auto in Turkije (met tussenstops) op enig moment haar handtas verloren, met daarin waardevolle...

Adviseur moet vragen naar studieschuld

Adviseur moet vragen naar studieschuld

(Kifid-uitspraak GC 2025-0300) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling bij het afsluiten van een hypothecaire geldlening voor de aankoop...

Bank hoeft niet actief te vragen naar mogelijk gestegen woningwaarde

Bank hoeft niet actief te vragen naar mogelijk gestegen woningwaarde

(Kifid-uitspraak GC 2025-0301) De Geschillencommissie is van oordeel dat de bank niet gehouden is om bij de consument actief te informeren naar een mogelijk gestegen...