Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Euro's nieuw via Pixabay

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024)

Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig

AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig is wanneer de mate van waarschijnlijkheid van schade zo groot is, dat de dader zich naar maatstaven van zorgvuldigheid van de gedraging had moeten onthouden. Het feit dat consument struikelde over zijn eigen voeten, zonder dat hij daarbij meer risico nam dan normaal, is geen gedrag waarbij de kans op schade zo groot was dat hij zich hiervan had moeten onthouden. De commissie oordeelt dat de verzekeraar geen dekking hoeft te verlenen voor de schade aan het tapijt nu geen sprake is van een onrechtmatige gedraging, maar van een ongelukkige samenloop van omstandigheden. De klacht van de consument is ongegrond, zijn vordering (3.200 euro) wordt afgewezen.

De klacht van de consument betrof het niet vergoeden door de verzekeraar van de schade aan het tapijt. De schade ontstond doordat de consument struikelde over zijn eigen voeten en daarbij tegen een bijzettafeltje met drink- en etenswaren stootte, dat daardoor omviel. – Uitspraak GC 2024-0161

'Duurzame drager' in Mijn-omgeving

BEROEP - Vanwege het principiële karakter mag Achmea toch beroep aantekenen tegen Kifid-uitspraak GC 2023-0988, waarin de Geschillencommissie oordeelt dat het verstrekken van de voorwaarden via een Mijn-omgeving niet voldoet aan het verstrekken op een duurzame drager.

Het financieel belang van de klacht waarover de Geschillencommissie had te beslissen, is minder dan 25.000 euro. Er is dan eigenlijk geen beroep mogelijk tegen de uitspraak.

Naar het oordeel van de voorzittervan de Commissie van Beroep van Kifid bevat de uitspraak van de Geschillencommissie “diverse oordelen over rechtsvragen die ook van belang zijn voor andere, vergelijkbare zaken. Deze rechtsvragen betreffen onder meer de toepasselijkheid en naleving van de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan consumenten, de aard van de relevante bedingen uit de polisvoorwaarden, het begrip ‘duurzame drager’ en de daaraan te stellen eisen en de sancties die passend zijn, indien niet (volledig) is voldaan aan nationale regels waarin de bepalingen van de genoemde Richtlijn zijn uitgewerkt. Een en ander rechtvaardigt dat de klacht van de consument in beroep wordt behandeld”. – Uitspraak CvB 2024-0019

Psychische schade vergoed

PSYCHISCHE SCHADE - In verband met de zeer kwetsbare situatie van de consument is voldoende aannemelijk dat hij psychische schade heeft geleden door de gang van zaken, in verband waarmee de Commissie van Beroep - anders dan de Geschillencommissie - een schadevergoeding van 5.000 euro toekent.

De CvB: “Uit de door de consument overgelegde stukken blijkt dat bij hem sprake is van een zeer ernstig belast verleden, spanningen door discriminatie door verschillende leidinggevenden bij de politie, PTTS-gerelateerde klachten als gevolg van werk-gerelateerde gebeurtenissen en een trauma als gevolg van een zwaar verkeersongeluk. Hieruit volgt dat de consument zich in een uiterst kwetsbare situatie bevond ten tijde van de onrechtmatige gedraging van de uitvoerder. In voldoende mate is komen vast te staan dat sprake is van een aantasting van de persoon en dat de pre-existente problematiek van de consument door het onrechtmatig handelen van Stichting Univé Rechtshulp is verergerd, in die zin dat zijn psychisch lijden daardoor is vergroot. Het causale verband tussen de schending van de AVG en het psychisch letsel is voldoende komen vast te staan.”

De consument vorderde schadevergoeding wegens onrechtmatige gegevensverstrekking door Stichting Univé Rechtshulp aan de officier van justitie. Vast staat dat de gegevensverstrekking door Stichting Univé Rechtshulp in strijd was met artikel 6 AVG, nu de vordering van de officier van justitie tot gegevensverstrekking gericht was aan Univé Schade. De schadevordering wordt grotendeels afgewezen wegens het ontbreken van causaal verband. - Uitspraken GC 2023-0226 en CvB 2024-0018

Reactie toevoegen

 
Waar rook is...

Waar rook is...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0764) De consument heeft een claim ingediend op zijn inboedelverzekering vanwege een drietal schroeischades. De verzekeraar heeft dekking...

Kifid definitief niet open voor ondernemers

Kifid definitief niet open voor ondernemers

De nieuwe minister van Financiën Heinen acht openstelling van Kifid voor ondernemers niet nodig, is te lezen in een verzamelbrief moties en toezeggingen op...

Diefstalgevoelige spullen horen in handbagage

Diefstalgevoelige spullen horen in handbagage

(Kifid-uitspraak GC 2024-0748) De consument heeft een beroep gedaan op haar reisverzekering omdat haar laptop en sporthorloge uit haar koffer zijn gestolen. De verzekeraar...

Aansprakelijkheidsverzekeringen toegevoegd aan Kifid Kennis

Aansprakelijkheidsverzekeringen toegevoegd aan Kifid Kennis

Kifid heeft aan de reeks Kennis een themadocument toegevoegd over de aansprakelijkheidsverzekering: ‘Ik voel me rot over schade die ik heb verooraakt maar...

Hypotheekadviseur mocht afgaan op e-mail van de bank

Hypotheekadviseur mocht afgaan op e-mail van de bank

(Kifid-uitspraak GC 2024-0738) Op basis van een e-mail van de bank verkeerde de adviseur in de veronderstelling dat zijn (namens de consument gedane) verzoek om...

Hypotheekadviseur laat veel steken vallen

Hypotheekadviseur laat veel steken vallen

(Kifid tussenuitspraak GC 2024-0730A) De consumenten hebben op advies van de adviseur hun hypothecaire geldlening overgesloten. Zij hebben zich nadien beklaagd over...

Van 'dreigbrief' verzekeraar geen sprake

Van 'dreigbrief' verzekeraar geen sprake

(Kifid-uitspraak GC 2024-0713) De consument heeft van de verzekeraar een brief ontvangen waarin, kort gezegd, staat dat hij meer dan gemiddeld een beroep op zijn...

Klacht aan diggelen...

Klacht aan diggelen...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0711) De consument heeft een beroep gedaan op de inboedeldekking van zijn Woonverzekering nadat een kastje met daarin een verzameling Swarovski...

Klager gaat nat

Klager gaat nat

(Kifid-uitspraak GC 2024-0689) De douchecabine in de badkamer van de consument is midden in de nacht kapot gesprongen. De consument heeft de verzekeraar verzocht...

Beleggingsverzekering: adviseur schond nazorgplicht

Beleggingsverzekering: adviseur schond nazorgplicht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0688) De Geschillencommissie meent dat van de adviseur had mogen worden verwacht dat hij in ieder geval tijdens een gesprek met de consument...