Colofon
VVP, Kennis en inspiratie voor financieel adviseurs
Uitgegeven door:
VVP Nederland
Wapendragervlinder 29, 3544 DL Utrecht
Uitgever: Willem Vreeswijk, willem@vvponline.nl
Formule: Kennis- en inspiratiemagazine specifiek gericht op onafhankelijke financieel adviseurs.
VVP heeft als missie ‘adviseurs helpen adviseren’. Wij geloven in het toenemend maatschappelijk belang van onafhankelijk advies in Nederland.
Verschijningsfrequentie: zes maal per jaar inspirerende en ondernemende bewaareditie, inclusief het kenniskatern 'Ken je vak!', en enkele exclusieve specials met een verdieping op een adviesonderwerp
E-mail: vvp@vvponline.nl
Hoofdredacteur: Willem Vreeswijk (06-10630149), willem@vvponline.nl
Redacteur: Toon Berendsen (06-12907930), toon@vvponline.nl
Senior account manager/Traffic: Sara Hattink (06-81180656), sara@vvp-online.nl
Abonnementenservice: Sara Hattink, sara@vvp-online.nl
Abonnementsprijs binnenland: € 175,-*
ATP-abonnement: € 63,-*
* prijzen zijn exclusief BTW
Events
Quote van de dag
Aangezien de meesten pas aan kinderen willen denken in een stabiele woon- en leefsituatie lijkt onze toekomstige generatie het kind van de rekening te worden”
Wim Flikweert (ING)
Stelling
Verlagen eigen risico zorgverzekering goed plan
Laatste reacties
- 12-09-2024 01-07-2023: De beide Kamers zijn akkoord met de WTP. Pensioenuitvoerders...
- 12-09-2024 Ambtelijke prietpraat en amateurisme!. Maar whats new? 6-9 maanden...
- 10-09-2024 Door Professor Wansink heb ik mijn kantoor kunnen starten in...
- 10-09-2024 Ik heb in de jaren negentig regelmatig met professor Wansink...
VVP 03-2024
Wees geen ‘Sam de Schademan’, stelt Martin Koot (MoneyView) in VVP 3-2024. Advies hoort het verdienmodel te zijn van de financieel adviseur. Ook deze VVP barst weer van de voorbeelden van adviseurs voor wie actieve provisietransparantie überhaupt geen issue is, omdat zij uitgaan van klant in plaats van product. “De vraag of een provisieverbod goed is of niet, past niet bij ons adviseurs op sneakers”, aldus Pieter IJdo van Ferzekerd.
Uiteraard ook in deze VVP rubrieken als Actueel op de korrel, Ken je vak!, Vrouw en Advies en Duurzaam advies in de praktijk.
Onno Bloemers (First Day Advisory Group) gaat op zoek naar de duurzame toekomst van verzekeren.
In het katern Hypotheken schetsen leidende adviesketens kansen op de hypotheekmarkt en weerlegt Ronald Tiemessen (Eigen Huis Geldzaken) de ChatGPT-prompt dat de waarde van hypotheekadvies wordt overschat.
Bekijk de inhoudSpecial De Waarde van Advies
De waarde van financieel advies is onmiskenbaar, maar het blijft belangrijk haar uit te dragen. Actieve provisietransparantie, schrijft Adfiz in de VVP-special De Waarde van Advies 2024, kan in die zin zelfs worden gezien als een blessing in disguise.
Brancheorganisaties Adfiz en NVHP, toezichthouder AFM en kennispartners ARAG, Avéro Achmea, Nationale-Nederlanden en Nh1816 stellen in de special vast dat de rol van de financieel adviseur onverminderd groot is. Belangrijk is wel dat adviseurs meebewegen met maatschappelijke en technologische ontwikkelingen.
De adviseurs die in de special aan het woord komen, zijn Coen van Ham (Vanbreda Risk & Benefits), Maurice van den Hemel (business consultant), Ron Heuts (ZekerHeuts), André van Luijk (Bureau van Luijk) en Barbara Stoopman (Nouveau Consultancy). Zij geven onder meer voorbeelden van situaties waarin hun advies het verschil maakte.
Bekijk de inhoudSpecial Duurzaam Advies
Duurzaamheid is een onderdeel van modern ondernemerschap. Iedere adviseur zal actie moeten ondernemen. Aldus Kees Dullemond (INSVER) in de special Duurzaam Advies 2024, een nauwe samenwerking van VVP en het instituut voor verduurzaming van de financiële sector. De special barst van de tips, praktijkinfo en handige checklists om verduurzaming in het eigen bedrijf vorm te geven én om de klant aan het verduurzamen te krijgen.
Adviseurs Mieke Dadema, Thomas Paardekooper, Alexander Vugts, André Vugts en Paul Burger vertellen hoe zij duurzaam advies in de praktijk brengen. “Duurzaamheid draait om duurzame relaties”, aldus Dadema.
Verder bijdragen van onder meer Adfiz (‘Advies kan duurzaam gedrag verbeteren”), Fred de Jong (“Duurzaam advies aan mkb is integraal”) en het Verbond van Verzekeraars (“Deze transitie gaat alle klanten raken”).
In een rondetafel stellen kennispartners AnsvarIdéa/Turien &Co.,Evi Van Lanschot, INSVER, MainPlus, Obvion: “De wereld verandert, dat is een gegeven, maar wij kunnen nu samen al de richting bepalen.”
Bekijk de inhoud