Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine, verzekerd bij de verzekeraar, aansprakelijk voor de aanrijding omdat hij achteruitreed, tegen de rijrichting in, terwijl hij vooruit keek. De verzekeraar heeft de aansprakelijkheid afgewezen. De Geschillencommissie oordeelt dat er onvoldoende aanleiding is om aan te nemen dat de veegmachine een verkeersfout heeft gemaakt waarvoor de verzekeraar aansprakelijkheid moet erkennen. De vordering wordt afgewezen.
De commissie: "De verzekeraar heeft de stellingen gemotiveerd betwist en de consument is er niet in geslaagd in zijn bewijslast om aan te tonen dat de wederpartij achteruit tegen de scooter is aangereden terwijl hij naar voren keek en daarmee een verkeersfout heeft gemaakt. De verzekeraar hoeft de aansprakelijkheid daarom niet te erkennen. Dit betekent dat de klacht ongegrond is en de vordering moet worden afgewezen."
Verzekeraar mag uitgaan van bevindingen expert
De consument heeft ook aangevoerd dat zijn lezing over de toedracht wordt bevestigd door de positie waarin de scooter en de veegmachine ten opzichte van elkaar stonden vlak na de aanrijding. De door de verzekeraar ingeschakelde expert heeft over de toedracht verklaard dat aan de hand van het aangetroffen schadebeeld niet kan worden vastgesteld hoe de schade is ontstaan. De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de bevindingen van een ingeschakelde expert. De consument heeft geen eigen expert ingeschakeld om de bevindingen van de expert te betwisten.
Reactie toevoegen
Meer over
Kifid geeft tips aan financieel dienstverleners
Naar aanleiding van het Jaarverslag 2024, waarin ook veel praktijkverhalen aan bod komen, heeft Kifid een aantal tips opgesteld voor financieel dienstverleners. registreert...
Kifid: meer klachten, helft opgelost met bemiddeling
Voor het tweede jaar op rij stijgt het aantal ingediende klachten bij Kifid. In 2024 heeft Kifid in totaal 3.353 klachtzaken inhoudelijk behandeld en afgerond. In...
Adviseur wekte verkeerde verwachtingen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0289) De consumenten hebben een woning gekocht zonder voorbehoud van financiering. Zij hebben niet het gewenste bedrag kunnen lenen en hebben...
Wil Jacobs versterkt Geschillencommissie Kifid
Wil Jacobs start per 15 mei als lid van de Geschillencommissie Kifid. "De actuarieel-inhoudelijke kennis van Wil Jacobs is van toegevoegde waarde voor de behandeling...
Vakantie liep niet echt op de klippen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0281) Tijdens een autoreis door Canada hebben de consument en zijn gezin door bosbranden de geplande route door de Rocky Mountains met alle...
Verzekeraar hoeft niet te accepteren bij terugkerende slaapproblemen
(Kifid-uitspraak GC 2025-0262) De verzekeraar heeft voldoende onderbouwd dat een redelijk handelend verzekeraar bij kennis van de recidiverende slaapproblemen de...
Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2025
(Uit Ken je vak! VVP 1-2025) De uitspraken van Kifid bevatten regelmatig leermomenten voor financieel adviseurs en verzekeraars. In elk nummer vat VVP een aantal...
(kifid-uitspraak GC 2025-0244) De consument heeft een beroep gedaan op zijn reisverzekering voor vergoeding van de schade door diefstal van bagage uit een door hem...
Geldbelangen: haal artikel 65 uit Kifid-reglement
Stichting Geldbelangen vraagt de minister artikel 65 uit het Kifid-reglement te halen. Voorzitter Rob Goedhart: "Indien u – onverhoopt - het Kifid het recht...
Verplicht advies bij ophogen hypotheek mag
(Kifid-uitspraak GC 2025-0224) De Geschillencommissie stelt vast dat de kosten die de bank heeft gerekend voor advisering over en voor de verhoging van de hypothecaire...