VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.
"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen. En ja, ik zeg bewust verloren gaat. Want alle goede regels ten spijt, er is ook een woud aan regels gecreëerd waarvan noodzaak, effectiviteit en kosten terecht in twijfel getrokken worden", aldus Adfiz-voorzitter Roger van der Linden in zijn toespraak tijdens de Nieuwjaarsbijeenkomst in Bussum.
Dat brengt ons bij de volgende stelling: 'Regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang'.
We zijn weer benieuwd naar uw mening. Stemmen kan HIER.
De meningen waren verdeeld over de stelling van vorige week. Een kleine meerderheid (61 procent) van de respondenten was het eens met de stelling 'VVP-poll: adviseurs onderschatten hun rol in de nieuwe Pensioenwet'. Gezien de omvang en de complexiteit van de materie mag het wellicht ook bemoedigend heten dat vier op de tien financieel dienstverleners hun rol niet overschatten. Maar sowieso blijft staan: er is volop werk aan de winkel.
Reactie toevoegen
Reacties
Paul Schoo - Platter-Schoo FD 15 januari 2024
En trek die aansprakelijkheidsregel door naar elke adviseur, ook die in loondienst, dan kan die hele wft qua advisering in de prullenbak. Scheelt algauw 60 miljoen. Voor verzekeraars en banken en hun productiehonger is de wft een uitstekend instrument. Adviseurs die aansprakelijk zijn zullen echt geen fout product adviseren. Banken en verzekeraars daarentegen zijn hiervan nog steeds gevrijwaard. Kortom afm en wft zijn compleet mislukt.
Paul Schoo - Platter-Schoo FD 15 januari 2024
@Wim. Voor de kleinere kantoren (1-pitters) ZZP is de regeldruk volkomen overbodig. Zij zijn nl. met hun volle privévermogen aansprakelijk voor de geleverde adviezen. Die kijken dus wel 3 keer uit (net als bij het oversteken van de weg) voordat ze een advies uitbrengen. Een betere waarborg van het klantbelang bestaat niet. Alleen wil die stelling er niet in bij de analfabeten die de regeltjes bepaald hebben.
Wim Bremmers - Garantis Vermogens- en Risicoadvies 15 januari 2024
De stelling had m.i. moeten zijn: "Doorgeschoten regeldruk schaadt het klantbelang", want de basis en verdere verbetering van die regeldruk was ooit wel ergens héél goed voor en in het belang van klanten. Een tweede kanttekening is dat het vooral de kleinere advieskantoren treft, de eenmanszaken met name. Grotere kantoren kunnen de regeldruk in personele zin beter opvangen, wat niet wegneemt dat ook voor die kantoren het als een kostenpost geldt. De zelfstandig adviseurs kunnen de bovenmatige druk alleen opvangen door ofwel meer privé tijd in te leveren, ofwel minder klanten te bedienen en/of de klant minder te bedienen. Het klantbelang hoeft in beginsel niet geschaad te worden maar dan kunnen véél minder klanten voor dezelfde omzet worden bediend, ofwel het mindere aantal klanten moet meer gaan opbrengen, dus wordt het werk voor klanten duurder. Is dat schade? Niet per definitie. Automatisering lost ook niet alles op. Het aantal declarabele uren per week, per klant, etc., staat per (zelfstandig) adviseur enorm onder druk. Daarom eens met de stelling als gesteld.
Paul Schoo - Platter-Schoo 15 januari 2024
En ook het onderwijs. En ook de zorg.
Meer over
Adfiz organiseert vanaf maart zeven bijeenkomsten voor leden verspreid over alle regio's. Tijdens deze Adfiz in de Regio-bijeenkomsten praat Adfiz-directeur Enno...
(Uit VVP 5-6 2024) Wat is hot en wat is not in verzekeringsland? VVP Actueel op de korrel duikt er weer in. Met dit keer als boodschap: een bubbeltje mag best...
Finfin van Adfiz gaat veranderen
Finfin van Adfiz gaat veranderen. Adfiz: "Het gebruik van onder meer de vragenmodule loopt al geruime tijd terug. Bovendien bleek vorig jaar uit onderzoek van het...
Adfiz: Handboek Zorgverzekeringswet bijgewerkt
Adfiz heeft haar Handboek Zorgverzekeringswet bijgewerkt. Het document wordt meestal tweemaal per jaar ge-update. Rond Prinsjesdag worden de meest recent bekend...
Cruciale rol adviseur bij relatiebeëindiging
(Adfiz in Ken je vak! VVP 5-6 2024) In het hypotheekgesprek komen veel onderwerpen aan de orde. De klant wil uiteraard alles weten over onderwerpen als de mogelijke...
Oproep Adfiz nieuwjaarspeiling
Deelname aan de Adfiz nieuwjaarspeiling staat nog tot eind volgende week open. Klik HIER om deel te nemen. In januari doet Adfiz altijd een nieuwjaarspeiling onder...
NN grote winnaar Adfiz Prestatie Onderzoek 2025
Nationale-Nederlanden is de grote winnaar van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2025. NN won twee van de vier categorieën (Duurzame ontwikkeling en Ketenefficiency)...
Adfiz-voorzitter: “Geef ons ons vak terug; laat ons de klant écht helpen”
"Geef ons professionals ons vak terug; laat ons de klant écht helpen.” Dat was de oproep van Adfiz-voorzitter Roger van der Linden in zijn nieuwjaarsspeech...
Adfiz introduceert geassocieerd partnerschap
"Adfiz wil onder de vlag van het geassocieerd partnerschap structureel samenwerken met bedrijven en organisaties die een bijdrage leveren aan een sterke en duurzame...
Adfiz en OvFD: verhoging examenleges veel te fors
Adfiz en OvFD maken bezwaar tegen de voorgestelde verhoging van 70 naar 85 euro van de leges voor het Wft- en PE-examen en het voorstel de mogelijkheid te creëren...