VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

Stelling 2020

"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen. En ja, ik zeg bewust verloren gaat. Want alle goede regels ten spijt, er is ook een woud aan regels gecreëerd waarvan noodzaak, effectiviteit en kosten terecht in twijfel getrokken worden", aldus Adfiz-voorzitter Roger van der Linden in zijn toespraak tijdens de Nieuwjaarsbijeenkomst in Bussum.

Dat brengt ons bij de volgende stelling: 'Regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang'.

We zijn weer benieuwd naar uw mening. Stemmen kan HIER.

De meningen waren verdeeld over de stelling van vorige week. Een kleine meerderheid (61 procent) van de respondenten was het eens met de stelling 'VVP-poll: adviseurs onderschatten hun rol in de nieuwe Pensioenwet'. Gezien de omvang en de complexiteit van de materie mag het wellicht ook bemoedigend heten dat vier op de tien financieel dienstverleners hun rol niet overschatten. Maar sowieso blijft staan: er is volop werk aan de winkel.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Schoo - Platter-Schoo FD 15 januari 2024

En trek die aansprakelijkheidsregel door naar elke adviseur, ook die in loondienst, dan kan die hele wft qua advisering in de prullenbak. Scheelt algauw 60 miljoen. Voor verzekeraars en banken en hun productiehonger is de wft een uitstekend instrument. Adviseurs die aansprakelijk zijn zullen echt geen fout product adviseren. Banken en verzekeraars daarentegen zijn hiervan nog steeds gevrijwaard. Kortom afm en wft zijn compleet mislukt.

Paul Schoo - Platter-Schoo FD 15 januari 2024

@Wim. Voor de kleinere kantoren (1-pitters) ZZP is de regeldruk volkomen overbodig. Zij zijn nl. met hun volle privévermogen aansprakelijk voor de geleverde adviezen. Die kijken dus wel 3 keer uit (net als bij het oversteken van de weg) voordat ze een advies uitbrengen. Een betere waarborg van het klantbelang bestaat niet. Alleen wil die stelling er niet in bij de analfabeten die de regeltjes bepaald hebben.

Wim Bremmers - Garantis Vermogens- en Risicoadvies 15 januari 2024

De stelling had m.i. moeten zijn: "Doorgeschoten regeldruk schaadt het klantbelang", want de basis en verdere verbetering van die regeldruk was ooit wel ergens héél goed voor en in het belang van klanten. Een tweede kanttekening is dat het vooral de kleinere advieskantoren treft, de eenmanszaken met name. Grotere kantoren kunnen de regeldruk in personele zin beter opvangen, wat niet wegneemt dat ook voor die kantoren het als een kostenpost geldt. De zelfstandig adviseurs kunnen de bovenmatige druk alleen opvangen door ofwel meer privé tijd in te leveren, ofwel minder klanten te bedienen en/of de klant minder te bedienen. Het klantbelang hoeft in beginsel niet geschaad te worden maar dan kunnen véél minder klanten voor dezelfde omzet worden bediend, ofwel het mindere aantal klanten moet meer gaan opbrengen, dus wordt het werk voor klanten duurder. Is dat schade? Niet per definitie. Automatisering lost ook niet alles op. Het aantal declarabele uren per week, per klant, etc., staat per (zelfstandig) adviseur enorm onder druk. Daarom eens met de stelling als gesteld.

Paul Schoo - Platter-Schoo 15 januari 2024

En ook het onderwijs. En ook de zorg.

Meer over
ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

(Uit VVP 2-2024) Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren....

Modelbrief

Modelbrief

(Adfiz in Ken je vak! VVP 2-2024) Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft Adfiz stappen gezet om het traject collectieve waardeoverdracht te standaardiseren...

Adfiz: convenant ouderen doortrekken naar andere groepen

Adfiz: convenant ouderen doortrekken naar andere groepen

In zijn maandcolumn roept Adfiz-directeur Enno Wiertsema op tot het doortrekken van het onlangs gesloten convenant 'Ouderen en toekomstbestendig wonen' naar andere...

VVP-poll: bedenktijd bij aankoop woning verlengen naar veertien dagen

VVP-poll: bedenktijd bij aankoop woning verlengen naar veertien dagen

Het is weer tijd voor een nieuwe VVP-poll. De NVHP wijst er op dat iemand die online een koelkast koopt veertien dagen bedenktijd heeft tegen drie dagen bij de aankoop...

Advies kan duurzaam gedrag verbeteren

Advies kan duurzaam gedrag verbeteren

(Joerie van Looij, Adfiz, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Duurzame ontwikkeling is één van de grote uitdagingen waar we voor staan. Succes hierin...

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Adfiz trekt het land in om leden én niet-leden te ondersteunen bij actieve provisietransparantie, verplicht bij particuliere schadeverzekeringen vanaf 1 juli....

VVP poll: omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen.

VVP poll: omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen.

De stelling van komende week luidt: 'Omdat een persoonlijk pensioenplan cruciaal wordt onder de Wtp ga ik mijn klanten proactief benaderen'. Deze stelling is ingegeven...

Adfiz wil ruimere variabele beloning

Adfiz wil ruimere variabele beloning

"Dat we vooroplopen qua regels en het toezicht daarop streng is", schrijft Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn, "is niet erg. Maar het moet wel binnen...

Ken je vak! Adfiz: investeren in preventie en klimaatadaptatie

Ken je vak! Adfiz: investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in spelen. Klimaatrisico’s...

VVP-poll: adviseur aansprakelijk voor fout in adviessoftware

VVP-poll: adviseur aansprakelijk voor fout in adviessoftware

Een ruime meerderheid (68 procent) was het eens met de VVP-stelling ‘Actieve provisietransparantie gaat adviseur omzet kosten’. Met 374 stemmers mag...