Bankinformatiepunt.nl: online startpunt voor hulp bij bankzaken

Euro's 50 via Pixabay

De Nederlandse banken en Betaalvereniging Nederland beginnen het nieuwe jaar met een gezamenlijk online startpunt voor alle hulp bij bankzaken: Bankinformatiepunt.nl. Deze website is voor mensen die hun bankzaken niet of beperkt zelfstandig kunnen regelen en nadrukkelijk ook voor iedereen die deze groep daarbij ondersteunt.

Onderwerpen die op de website aan bod komen, zijn onder meer: simpele uitleg over belangrijke alledaagse bank- en betaaldiensten, waaronder het gebruik van een betaalpas, een bedrag overmaken en contant geld opnemen; oplossingen op maat, bijvoorbeeld voor mensen die moeite hebben met lezen of voor mensen die geen computer of smartphone hebben, mensen die alsnog digitaal vaardig willen worden of voor mensen met een specifiek digitaal vraagstuk; locaties in de buurt en telefonische hulpverlening waar men terecht kan voor persoonlijke mondelinge hulp bij bankieren en betalen, zowel collectief als van afzonderlijke banken.

Bankinformatiepunt.nl is ontwikkeld in nauwe samenwerking met de Alliantie Digitaal Samenleven. De website voldoet aan hoge toegankelijkheidsnormen voor mensen met beperkingen. Daartoe is de website onder meer uitvoerig getest met ervaringsdeskundigen, gebruikers die zelf tot de doelgroepen behoren. De komende maanden wordt de website aangevuld met meer afbeeldingen en met video’s, om mensen die dat nodig hebben nog beter te helpen.

Bankinformatiepunt.nl is het nieuwste initiatief van de bankensector binnen het gezamenlijke programma Toegankelijk Bankieren dat begin 2023 werd gelanceerd.

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Website Onderlinge ’s-Gravenhage WCAG-proof

Website Onderlinge ’s-Gravenhage WCAG-proof

Als een van de eerste levensverzekeraars heeft Onderlinge ‘s-Gravenhage (OG) haar website WCAG-proof gemaakt. OG: "Er is aankomende regelgeving voor digitale...

Adviseurs laten zich piepelen

Adviseurs laten zich piepelen

(Uit VVP-special De Waarde van Advies 2024) De financiële consument is niet bereid te betalen voor advies. Mensen die minder financieel geletterd zijn, snappen...

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (5): Carola Wijkamp-Hermsen

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (5): Carola Wijkamp-Hermsen

Carola Wijkamp-Hermsen, sinds 1 november 2023 directievoorzitter van de Vereende, staat centraal in de vijfde aflevering van de podcastserie ‘De rol van financiële...

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

"Mijn oproep aan adviseurs, maar zeker ook aan verzekeraars, toezichthouder en politiek is deze: de kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder...

Toekomstagenda aangeboden aan Tweede Kamer

Toekomstagenda aangeboden aan Tweede Kamer

De Tweede Kamercommissie voor Binnenlandse Zaken ontving dinsdag de Toekomstagenda en de vacaturetekst voor een minister voor Regiozaken. RegioBank bood dit...

Meer oog voor toegankelijkheid financieel advies

Meer oog voor toegankelijkheid financieel advies

Minister Kaag wil onderzoeken wat de motieven van consumenten zijn om wel of geen financieel advies in te winnen. Dat schrijft zij in haar Beleidsagenda voor de...

Niet alleen ouderen worstelen met digitaal bankieren

Niet alleen ouderen worstelen met digitaal bankieren

2,6 miljoen volwassen Nederlanders voeren niet al hun bankzaken geheel zelfstandig uit. Dat blijkt uit onderzoek van DNB. De toezichthouder heeft oorzaken en oplossingen...

AFM: "Toegang tot financiële dienstverlening niet vanzelfsprekend"

AFM: "Toegang tot financiële dienstverlening niet vanzelfsprekend"

De AFM roept in een nieuw rapport de financiële sector op om onderzoek te doen onder moeilijk bereikbare doelgroepen en kennis uit te wisselen om de toegankelijkheid...

"Zorgverzekeraars moeten wel tegengas geven bij contractering"

"Zorgverzekeraars moeten wel tegengas geven bij contractering"

“Ik maak mij zorgen over de polarisatie in het debat over de zorg en de contractering.” Aldus Dirk Jan van den Berg, voorzitter Zorgverzekeraars Nederland,...

Minister in gesprek met verzekeraars over toegankelijkheid levensverzekeringen

Minister in gesprek met verzekeraars over toegankelijkheid levensverzekeringen

"Wanneer nieuwe feiten leiden tot nieuwe risico-inschattingen, zou dit niet tot gevolg moeten hebben dat bepaalde groepen worden uitgesloten van een levensverzekering."...