"Waarom wil Loket Hersteladvies niet samenwerken met adviseur?"

Nico van Koesveld nieuw 2016

Het Loket Hersteladvies Beleggingsverzekeringen zou volgens hem moeten samenwerken met de financieel adviseur maar dat gebeurt nu niet, stelt financieel adviseur Nico van Koesveld.

 

Van Koesveld zegt helemaal achter het Loket Hersteladvies te staan, juist omdat hij op deze manier efficiënt klanten kan helpen die van andere, meestal niet meer bestaande kantoren afkomstig zijn (zijn eigen klanten heeft Van Koesveld al vanaf 2008 geholpen). Van Koesveld: “Als zo’n klant binnen stapt met het verzoek om een hersteladvies, zeg ik: ‘Ga naar het Loket Hersteladvies Beleggingsverzekeringen en kom terug met de bevindingen. Dan kijk ik er ook nog naar en stuur eventueel bij.’”

Van Koesveld zou graag zien dat hij met het Loket kan overleggen over het hersteladvies. “Zodat we samen tot het meest ideale advies voor de klant komen. Maar ik kom bij het Loket niet binnen. Ik kan bij elke aanbieder in Nederlanden overleggen over het advies, maar niet bij het Loket. Non-samenwerking dus, terwijl adviseurs en verzekeraars juist zouden moeten samenwerken.

“Juist de financieel adviseurs ook kunnen zorgen voor instroom bij het loket. Als wij dit niet gaan dragen, dan dooft het uit als er geen media-aandacht meer is. Of is dat soms de opzet, is het Loket voor het Verbond niet meer dan een verplicht nummer?”

Van Koesveld vraagt zich ook af of de verzekeraars liever niet hebben dat adviseurs het werk van het loket beoordelen. De kans is toch dat de adviseur het advies verfijnt, waardoor de verzekeraar meer werk heeft of de klant zelfs ziet vertrekken naar een concurrent. Het principe van het loket is dat de klant hersteladvies krijgt, maar nooit naar een andere verzekeraar wordt omgezet.


Niet de bedoeling
Het Loket Hersteladvies is een initiatief van het Verbond van Verzekeraars. Het Verbond verwijst nog eens nadrukkelijk naar het oorspronkelijke uitgangspunt: “Het adviesloket is opgezet om de (eind)klanten te helpen die niet bereikt zijn door hun verzekeraar of adviseur, of die niet tevreden zijn met het door deze partijen gegeven advies. De adviseur heeft primair als taak de klant zelf een hersteladvies te geven – en daarom kan het loket niet door de adviseur worden gebruikt. Het is niet de bedoeling dat een adviseur namens zijn klanten het gesprek gaat voeren met het loket.”

.


 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Peter Veldhuizen - 28 juli 2016

Hersteladvies betaalt door V(kartel)vVerzekeraars..... Je blijft in een hoek drukken. Wees zakelijk, sportief en transparant en kom nu eindelijk eens met een correct uitgevoerdcompensatie voorstel. Aanraken, afmaken en betalen is genoegdoening voor de consument. Bij verzekeren e.d. is eigenlijk niet de oplossing, maar domweg meer aflossen per maand. Ook de banken (ook vaak eigenaar van de verzekeraars) hebben de koppelverkoop met hypotheken gestimuleerd. Banken moeten soepeler zijn met het verlengen van de duur van de hypotheek. Uiteraard moet de consument wel worden gewezen op de max duur van de renteaftrek (30 jaar) Met de huidige rentetarieven van 10/15/20 jaar vast, hoeft niemand eigenlijk in de problemen te komen. Welke ongebonden adviseur geeft er na 1-1-2017 nog hypotheek en leven advies? Verzekeraars en de banken moeten nu echt opschieten. (De AFM krijgt hierdoor weer een probleem bij.)

Eigen kracht

Eigen kracht

De onafhankelijk financieel adviseur krijgt de erkenning die hij of zij verdient. Juist in deze tijd van onzekerheid is de adviseur de aangewezen vertrouwenspersoon...

VVP zelfstandig verder: hét platform voor de financieel adviseur

VVP zelfstandig verder: hét platform voor de financieel adviseur

De betrokkenheid van de sector bij de vakpers is groot. Dat bleek maar weer eens bij de officiële hergeboorte van uw vakblad, na de overname door hoofdredacteur...

Social media = gewoon delen

Social media = gewoon delen

Op social media zit je als financieel adviseur niet voor jezelf, maar voor je klant; hij wordt er beter van. Aldus nico van koesveld, directeur-eigenaar van van...

Robot nog lang geen adviseur

Robot nog lang geen adviseur

‘Omarm een robot, ga voor advies’. Dat was het motto van de VVP Dag van het Topadvies 2018. De deelnemers kregen tal van tips hoe ze als financieel...

Adviestip: gebruik de kracht van social media

Adviestip: gebruik de kracht van social media

"Hoe maak je als kleinere speler in de financiële sector optimaal gebruik van social media. Niet alleen is social media een belangrijk informatiekanaal richting...

Omarm een robot, ga voor advies!

Omarm een robot, ga voor advies!

VVP organiseert op 20 juni 2018 op Landgoed De Horst in Driebergen Zeist (De Baak) voor de vierde keer de Dag van het Topadvies. Dit maal onder de titel: 'Omarm...

Zelfstandige krijgt geen goede aov

Zelfstandige krijgt geen goede aov

Verzekeraars zouden meer out of the box moeten denken. Dat vindt Bas Schumacher, directeur-eigenaar van Welkom bij BAS in Bilthoven. “Het kost al moeite...

Zeven vragen aan adviseur Frits Poirot

Zeven vragen aan adviseur Frits Poirot

  1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Mijn drijfveer in mijn werk is het persoonlijk contact met mensen. Iedere klant brengt een eigen...

Zeven vragen aan... Dennis Jansen

Zeven vragen aan... Dennis Jansen

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Mijn rol als financieel adviseur en directeur van Koopwoning Service Financieel in Huissen kun je vergelijken...

Ga ervan uit dat alles mogelijk is

Ga ervan uit dat alles mogelijk is

Denk out of the box, kijk over de schutting, ga ervan uit dat alles mogelijk is. Dat zijn enkele van de tips die directeur en mede-oprichter Cliff Hoffman van...