Onbeantwoorde vragen over integriteit en klantbelang centraal

Ozewald Wanrooij

"Ik heb een casus waarbij ik twijfel of dit valt onder integer handelen en klantbelang centraal stellen. In ieder geval heb ik er een slecht gevoel bij. Daarbij zit ik met vragen die ik mijn relatie niet kan beantwoorden en dat voelt niet goed. Wie kan de antwoorden wel geven?", aldus vraagt adviseur Ozewald Wanrooij zich af.

Hoe luidt de casus? Het gaat om een relatie van Neutralis waarvan de arbeidsovereenkomst met ingang van 1 januari aanstaande wordt beëindigd. Om te waarborgen dat hij in januari zijn uitgaven kan blijven betalen, vraagt hij adviseur Ozewald Wanrooij om hem te begeleiden bij het opnemen van een deel van zijn stamrechtlijfrenterekening bij Delta Lloyd Bank. Eind 2011 is de rekening geopend en is er gebruik gemaakt van een deposito van 10 jaar vast tegen 4,35%.

De cliënt wil een deel van de waarde op de rekening omzetten naar een direct ingaande lijfrente bij een andere aanbieder waarvoor hij een verzoek indient bij Delta Lloyd. Hierop wordt hij door Delta Lloyd benaderd en gewezen op de boete. De website vermeldt het volgende: 'U betaalt een boete voor elk jaar dat u uw geld eerder terug wilt. U betaalt 1 procent per jaar over het geld in het deposito. Een deel van een jaar tellen wij als een heel jaar. De boete is maximaal 4,5 procent.'

Wanrooij: "Vervolgens vraagt de relatie mij of ik hem kan uitleggen waarom hij Delta Lloyd een boete verschuldigd is waarop ik Delta Lloyd heb gevraagd dit te motiveren. De reactie die ik heb mogen ontvangen, is dat bij dit product nu eenmaal deze boeteberekening hoort, dat hier niets aan te veranderen is en als de klant zich hierin niet kan vinden hij gebruik kan maken van de klachtenregeling. In plaats van een verwijzing naar de klachtenregeling zou een uitleg klantvriendelijker zijn geweest en mijn relatie moet nu een keuze maken en heeft geen tijd om een klachtenregeling te doorlopen", aldus Wanrooij die nu met vragen zit die hij zijn relatie niet kan beantwoorden.

Vragen

Vraag 1

Delta Lloyd Bank biedt haar klanten op dit moment een deposito met een vergelijkbare looptijd tegen 0,6 procent terwijl mijn cliënt een rente vergoed krijgt van 4,35 procent. "Doordat mijn relatie nu een deel van zijn vermogen opneemt, bespaart dit Delta Lloyd 3,75 procent voor ieder eerder opgenomen jaar. Ondanks deze besparing brengt Delta Lloyd ook nog eens een boete van 1 procent per jaar rekening. Wat zou een reden kunnen zijn dat Delta Lloyd een jaarlijkse compensatie van 4,75 procent wil hebben?"

Vraag 2

Verder geeft Delta Lloyd aan dat als gevolg van een gedeeltelijke opname het gehele deposito gestopt moet worden waardoor relatie zijn rentevergoeding van 4,35 procent ook over het niet opgenomen deel verliest. "Wat zou een reden kunnen zijn waardoor een gedeeltelijke opname niet mogelijk is?"
Vervolgens berekent Delta Lloyd de boete niet alleen over het opgenomen bedrag maar ook over het deel dat nog gewoon bij Delta Lloyd blijft staan. "Loopt Delta Lloyd over dit deel schade op waardoor de boete van 1 procent over dit deel te rechtvaardigen is?

Vraag 3

Ten aanzien van de boeteberekening rekent Delta Lloyd niet met het aantal resterende maanden maar in hele jaren naar boven afgerond waardoor de boete hoger uitvalt. "Wat zou hiervoor een reden kunnen zijn?"

Vraag 4

En tenslotte wordt er onderscheid gemaakt tussen de boeteberekening van deposito’s van voor en van na 17 september 2012. In de deposito’s afgesloten na 17 september wordt er helemaal geen boete in rekening gebracht indien de depositorente hoger is dan de vergelijkingsrente. "Kan iemand mij vertellen waarom juist deze datum het verschil maakt?"

Wanrooij geeft ruiterlijk toe dat zijn kennis in deze tekort schiet. "Ook met het gebruik van mijn boerenverstand kom ik in dit geval niet ver", aldus Wanrooij die antwoorden op de vier vragen graag tegemoet ziet op vvp@nijgh.nl.

Reactie toevoegen

 
ABN Amro geeft Neutralis weer geen antwoord

ABN Amro geeft Neutralis weer geen antwoord

"Wij hebben van ABN Amro een reactie ontvangen naar aanleiding van onze brief van 8 oktober. Helaas heeft 'de bank van vandaag' weer bijzonder veel moeite gedaan...

Neutralis: ABN Amro ontwijkt onze vragen

Neutralis: ABN Amro ontwijkt onze vragen

"Helaas beantwoordt ABN Amro onze vragen slechts gedeeltelijk of ontwijkt ze volledig. Als gevolg hiervan hebben wij een nieuwe brief met vragen opgesteld",...

Neutralis biedt collega\'s gratis orv-tool

Neutralis biedt collega\'s gratis orv-tool

In aansluiting op de eerder ter beschikking gestelde budgettool komt Neutralis Business Consultants nu met de Neutralis OR-Tool. Neutralis: "Aan de hand van...

Neutralis stelt budgettool gratis beschikbaar

Neutralis stelt budgettool gratis beschikbaar

Neutralis stelt haar budgetoverzicht gratis ter beschikking van collega-adviseurs. Het budgetoverzicht is een Excel-bestand dat Neutralis door haar cliënten...

Neutralis: financieel adviseur ten dode opgeschreven

Neutralis: financieel adviseur ten dode opgeschreven

"De consument is niet bereid te investeren in financieel advies en draagt zelf alle verantwoordelijkheid. Productaanbieders verkopen hun producten uitsluitend...

Nieuwe website Neutralis

Nieuwe website Neutralis

Op de vernieuwde website van Neutralis is ondermeer een duidelijker onderscheid aangebracht tussen de dienstverlening van Neutralis Financial Life Planners en Neutralis...

Praktijktips topadviseurs succesvolle nieuwe beloningsmodellen

Praktijktips topadviseurs succesvolle nieuwe beloningsmodellen

VVP organiseert op 6 februari 2012 de praktijkdag 'Beloningstips uit de praktijk', een must go voor adviseurs in transitie. Alle professionele adviseurs in Nederland...