Woekerpolishouder vangt bot

Kantoor Kifid

Een hersteladvies hoeft volgens de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) niet per se in te houden dat de oorspronkelijke doelstelling alsnog wordt gehaald.

De Geschillencommissie in Uitspraak 2016-325: "Consument stelt dat Aangeslotene tijdens de looptijd van de Verzekering heeft nagelaten de verzekering aan te passen. Volgens Consument zou daarbij moeten gelden dat het oorspronkelijke voorbeeldkapitaal van 61.267 euro genoemd in de offerte op de einddatum van de verzekering gegarandeerd wordt uitgekeerd bij een vrijwel gelijkblijvende premie.en de overlijdensrisicodekking te beperken tot 90 procent van de opgebouwde waarde met een losse dekking voor het verschil met de huidige dekking van 61.000 euro, annuïtair dalend met 4 procemt, zoals gewenst door Consument. De Commissie verwijst in dit kader ook naar het per 18 juli 2015 in werking getreden artikel 81b Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen en het ter uitvoering van dat artikel in de Nadere Regeling gedragstoezicht financiële ondernemingen opgenomen artikel 8:1. Uit deze artikelen blijkt geenszins een zo vergaande verplichting als door Consument in het onderhavige geval beschreven."

De zaak betrof een houder van een beleggingsverzekering van Allianz gesloten in 2005 ter aflossing van een hypothecaire geldlening. De consument klaagde onder meer over de kosten, de premie voor de overlijdensrisicodekking en het ontbreken van een hersteladvies. De Geschillencommissie is echter van oordeel dat Allianz voldoende informatie over de kosten en de premie voor de overlijdensrisicodekking heeft verschaft. Ook is voldaan aan de zorgplicht inzake een hersteladvies. De vorderingen van de consument worden afgewezen.

Reactie toevoegen

 
Dijsselbloem dringt aan op hersteladvies

Dijsselbloem dringt aan op hersteladvies

 "Ik roep adviseurs die hun klanten nog niet hebben voorzien van gratis hersteladvies op dit in ieder geval bij klanten met beleggingsverzekeringen die...

AFM biedt stappenplan hersteladvies woekerpolis

AFM biedt stappenplan hersteladvies woekerpolis

Financieel adviseurs die hun klanten willen helpen met mogelijke financiële gevolgen van beleggingsverzekeringen kunnen gebruik maken van een stappenplan dat...

Nn: geen beloning hersteladvies \'woekerpolis\'

Nn: geen beloning hersteladvies \'woekerpolis\'

Nationale-Nederlanden biedt het intermediair geen extra vergoeding voor hersteladvies 'woekerpolissen'. "De adviseur heeft destijds immers een vergoeding ontvangen...