Woekerpolishouder vangt bot

Kantoor Kifid

Een hersteladvies hoeft volgens de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) niet per se in te houden dat de oorspronkelijke doelstelling alsnog wordt gehaald.

De Geschillencommissie in Uitspraak 2016-325: "Consument stelt dat Aangeslotene tijdens de looptijd van de Verzekering heeft nagelaten de verzekering aan te passen. Volgens Consument zou daarbij moeten gelden dat het oorspronkelijke voorbeeldkapitaal van 61.267 euro genoemd in de offerte op de einddatum van de verzekering gegarandeerd wordt uitgekeerd bij een vrijwel gelijkblijvende premie.en de overlijdensrisicodekking te beperken tot 90 procent van de opgebouwde waarde met een losse dekking voor het verschil met de huidige dekking van 61.000 euro, annuïtair dalend met 4 procemt, zoals gewenst door Consument. De Commissie verwijst in dit kader ook naar het per 18 juli 2015 in werking getreden artikel 81b Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen en het ter uitvoering van dat artikel in de Nadere Regeling gedragstoezicht financiële ondernemingen opgenomen artikel 8:1. Uit deze artikelen blijkt geenszins een zo vergaande verplichting als door Consument in het onderhavige geval beschreven."

De zaak betrof een houder van een beleggingsverzekering van Allianz gesloten in 2005 ter aflossing van een hypothecaire geldlening. De consument klaagde onder meer over de kosten, de premie voor de overlijdensrisicodekking en het ontbreken van een hersteladvies. De Geschillencommissie is echter van oordeel dat Allianz voldoende informatie over de kosten en de premie voor de overlijdensrisicodekking heeft verschaft. Ook is voldaan aan de zorgplicht inzake een hersteladvies. De vorderingen van de consument worden afgewezen.

Reactie toevoegen

 
Adviseur te kijk gezet op twitter na vragen 515 euro voor hersteladvies

Adviseur te kijk gezet op twitter na vragen 515 euro voor hersteladvies

Social media zijn niet meer weg te denken, zelfs de AFM meldde zich in een Twitter-discussie eind vorige week over een adviseur die 515 euro vroeg voor een hersteladvies....

Woekerpolis.nl: "kwaliteit hersteladviezen slecht"

Woekerpolis.nl: "kwaliteit hersteladviezen slecht"

De kwaliteit van hersteladviezen woekerpolissen is slecht. Dat stelt de Vereniging Woekerpolis.nl. De vereniging in het persbericht waarin ze schrijft dat haar Woekerpolismeldpunt...

"communicatie rondom hersteladvies vanaf eerste begin fout"

"communicatie rondom hersteladvies vanaf eerste begin fout"

De communicatie rondom hersteladvies was vanaf eerste begin fout, stelt directeur Annette van de Wetering in haar column op www.delametelkaar.nl.   Van de...

Hersteladvies: nog lange weg te gaan

Hersteladvies: nog lange weg te gaan

Slechts 17 procent van de adviseurs heeft inmiddels al zijn klanten met een woekerpolis benaderd voor hersteladvies. Dat blijkt uit AFM-onderzoek. De AFM roept in...

Woekerpolissen: AFM slaat verzekeraars hard om oren

Woekerpolissen: AFM slaat verzekeraars hard om oren

Zeer teleurstellend. Zo noemt de AFM het dat verzekeraars de streefcijfers met betrekking tot het zoeken naar oplossingen voor lopende beleggingsverzekeringen niet...

Garantiepolis niet zomaar opgeven

Garantiepolis niet zomaar opgeven

Volgens de AFM zijn er adviseurs die bij hersteladvies adviseren een beleggingsverzekering met garantie om te zetten naar een beleggingsfonds zonder garantie. De...

Toine heijmans gaat hersteladvies vragen

Toine heijmans gaat hersteladvies vragen

Redacteur Toine Heijmans, die zaterdag Reaal-directeur Seada van den Herik in een Volkskrant-interview het vuur na aan de schenen legde over zijn Reaal-woekerpolis,...

Conservatrix biedt hulp bij hersteladvies

Conservatrix biedt hulp bij hersteladvies

Conservatrix organiseert workshops die adviseurs ondersteunen bij het geven van hersteladvies. Volgens Conservatrix leven er bij adviseurs veel vragen rondom het...

ODIN roept AFM op te stoppen met promoten gratis hersteladvies

ODIN roept AFM op te stoppen met promoten gratis hersteladvies

Stichting ODIN heeft in een brief aan de AFM zeven aanbevelingen gedaan om het woekerpolisdossier een impuls te geven. René Graafsma, voorzitter van Stichting...

Afm: klant met beleggingspolis moet in actie komen

Afm: klant met beleggingspolis moet in actie komen

Van de ruim een miljoen Nederlandse huishoudens die zeker weten een beleggingsverzekering te hebben, tast een belangrijk deel in het duister over hun polis. Dit...