Yarden presenteert als eerste klantjaarverslag

Yarden, klantjaarverslag 2015

Yarden heeft als eerste financiële dienstverlener een Klantverslag ontwikkeld. Directievoorzitter Ron Bavelaar presenteerde het Klantverslag over 2014 gisterenavond tijdens een bijeenkomst van het New Financial Forum, de kraamkamer van vernieuwing en vitaliteit in de financiële sector.

Het idee voor het Klantverslag ontstond tijdens een eerdere sessie van het New Financial Forum. Tijdens die bijeenkomst vonden een aantal partijen dat er naast een financieel jaarverslag ook een klantjaarverslag moest komen, juist omdat dit de bestaansreden van je bedrijf is. Yarden is de eerste die met een Klantverslag naar buiten komt. Meer partijen zullen volgen. “In zo’n verslag leg je verantwoording af wat je als bedrijf doet voor je klant”, aldus Bavelaar. “Daarbij moet je eerlijk en transparant zijn, zowel de goede als de minder goede zaken durven noemen. Zo’n jaarverslag is in feite de kern van je bedrijf. Mooi ook dat zo’n initiatief ontstaat binnen het New Financial Forum omdat juist het klantbelang ook het hart is van het Forum.”
Bavelaar zei dat hij trots is dat Yarden dit verslag heeft gemaakt en er de komende jaren mee doorgaat. “Zo’n verslag is er niet zomaar. Iedereen binnen je bedrijf is er bij betrokken en iedereen heeft er een mening over: de leden, de Raad van Commissarissen, het bestuur en de compliance-afdeling. Voor je een dergelijk verslag presenteert, zijn er intern heel wat discussies gevoerd over wat er wel en wat er niet in een klantverslag zou moeten staan. Juist die discussies zijn voor een bedrijf uiterst waardevol. Als iemand zou vinden dat iets niet in een klantverslag zou moeten staan, is de vraag gerechtvaardigd: waarom dan niet? Dat zijn goede discussies waar een bedrijf verder mee komt. Mijn eigen mening hierover is heel simpel: je moet alles kunnen vertellen, je moet honderd procent open en eerlijk durven zijn, juist ook over de zaken die niet goed zijn. Bij ieder bedrijf gaat er ook wel eens iets mis. Juist als je hier ook eerlijk over communiceert, kun je zaken sneller en adequater oplossen en ontstaat er ook sneller begrip bij klanten. Als er zaken zijn binnen een bedrijf die je niet in een klantjaarverslag wil of kan opnemen, heb je als bedrijf een issue. Een Klantverslag helpt je om die issues heel helder te maken. Pas als ze helder en bespreekbaar zijn, kun je ze ook oplossen.”
Bavelaar hoopt vooral een inspiratiebron te zijn voor andere financiële dienstverleners. “Voor iedere financiële dienstverlener, beursgenoteerd of niet, is het van belang om de klant altijd op de allereerste plaats te zetten. Wie dat doet, zal zien dat het rendement dan volgt. Dit dient verankerd te zijn bij iedere medewerker en een Klantverslag helpt daarbij. Het is een spiegel voor een onderneming. Zijn je producten en diensten waardevol voor de klant? Ben je eerlijk als er zaken fout gaan? Is iedereen binnen je bedrijf wel met hetzelfde bezig? Begrijpt iedereen dat je iedere dag met elkaar weer bezig bent met dezelfde missie: het zo goed mogelijk bedienen van de klant? Dat is de meerwaarde van een Klantverslag. Ik hoop oprecht dat het navolging gaat krijgen in de sector. Ga er gewoon mee aan de slag. Toen ik het idee omarmde, wist ik ook niet hoe het Klantverslag er uit zou moeten zien. Het krijgt pas vorm en inhoud als je er daadwerkelijk mee aan de slag gaat. Vraag geen toestemming van wie dan ook, maar ga er gewoon voor.”
Bij Yarden sluit het Klantverslag qua vormgeving al volledig aan bij het financieel jaarverslag. Yarden onderzoekt mogelijkheden om de jaarverslagen in de komende jaren nog meer te integreren.

Reactie toevoegen

 
Open brief CFD en Odin aan Dela, Monuta en Yarden

Open brief CFD en Odin aan Dela, Monuta en Yarden

"Wij denken dat de voorlichting aan consumenten veel beter kan en dat de samenwerking met het onafhankelijke intermediair een betere plek verdient op jullie...

MultiSafe publiceert tweede Klantverslag

MultiSafe publiceert tweede Klantverslag

 MultiSafe heeft ook over 2016 een Klantverslag gepubliceerd. Over 2015 publiceerde MultiSafe een Klantverslag in navolging van het voorbeeld van Yarden. Het...

Consument aan roer in nieuwe uitvaartpolis Yarden

Consument aan roer in nieuwe uitvaartpolis Yarden

In de nieuwe Mijn Laatste Wensen uitvaartverzekering van Yarden heeft de consument zelf de regie over de besteding van het uit te keren bedrag. Zo kan hij kiezen...

Yarden publiceert tweede klantverslag

Yarden publiceert tweede klantverslag

Yarden heeft haar tweede klantverslag gepubliceerd, met als centrale thema 'herinneren'. Ron Bavelaar, directievoorzitter van Yarden: "Klanten en leden van...

Allianz en Yarden werken samen

Allianz en Yarden werken samen

Allianz en Yarden bieden één totaaloplossing van verzekeringen rondom overlijden, bestaande uit een orv en een uitvaartverzekering. Serge Evers, directeur...

Yarden ziet klanttevredenheid toenemen

Yarden ziet klanttevredenheid toenemen

Yarden zag haar ledenaantal, netto resultaat en solvabiliteit vorig jaar toenemen ten opzichte van 2014. Ook de overall klanttevredenheid steeg van 7,8 (2014) naar...

Overname guv door Yarden beklonken

Overname guv door Yarden beklonken

Vereniging Gooische Uitvaartverzorging (GUV) en Uitvaartorganisatie Yarden zijn per 1 januari 2016 gefuseerd. GUV blijft onder haar eigen naam actief en gaat verder...

Yarden neemt portefeuille NorthWest over

Yarden neemt portefeuille NorthWest over

Yarden heeft de portefeuille met uitvaartverzekeringen van NorthWest overgenomen. Op 31 december heeft DNB toestemming verleend voor de begin november al aangekondigde...

MultiSafe reikt Klantverslag uit aan Yarden

MultiSafe reikt Klantverslag uit aan Yarden

In navolging van Yarden heeft MultiSafe een Klantjaarverslag uitgebracht. Michael Mackaaij (MultiSafe) overhandigde woensdag 16 december het eerste Klantverslag...

Knab en van Vroonhoven winnaars Financial Marketing Award 2015

Knab en van Vroonhoven winnaars Financial Marketing Award 2015

Knab is door jury en publiek op de Nationale Dag Financiële Marketing uitgeroepen tot winnaar van de Financial Marketing Award 2015. Leslie Hogeveen  nam...