Yarden presenteert als eerste klantjaarverslag

Yarden, klantjaarverslag 2015

Yarden heeft als eerste financiële dienstverlener een Klantverslag ontwikkeld. Directievoorzitter Ron Bavelaar presenteerde het Klantverslag over 2014 gisterenavond tijdens een bijeenkomst van het New Financial Forum, de kraamkamer van vernieuwing en vitaliteit in de financiële sector.

Het idee voor het Klantverslag ontstond tijdens een eerdere sessie van het New Financial Forum. Tijdens die bijeenkomst vonden een aantal partijen dat er naast een financieel jaarverslag ook een klantjaarverslag moest komen, juist omdat dit de bestaansreden van je bedrijf is. Yarden is de eerste die met een Klantverslag naar buiten komt. Meer partijen zullen volgen. “In zo’n verslag leg je verantwoording af wat je als bedrijf doet voor je klant”, aldus Bavelaar. “Daarbij moet je eerlijk en transparant zijn, zowel de goede als de minder goede zaken durven noemen. Zo’n jaarverslag is in feite de kern van je bedrijf. Mooi ook dat zo’n initiatief ontstaat binnen het New Financial Forum omdat juist het klantbelang ook het hart is van het Forum.”
Bavelaar zei dat hij trots is dat Yarden dit verslag heeft gemaakt en er de komende jaren mee doorgaat. “Zo’n verslag is er niet zomaar. Iedereen binnen je bedrijf is er bij betrokken en iedereen heeft er een mening over: de leden, de Raad van Commissarissen, het bestuur en de compliance-afdeling. Voor je een dergelijk verslag presenteert, zijn er intern heel wat discussies gevoerd over wat er wel en wat er niet in een klantverslag zou moeten staan. Juist die discussies zijn voor een bedrijf uiterst waardevol. Als iemand zou vinden dat iets niet in een klantverslag zou moeten staan, is de vraag gerechtvaardigd: waarom dan niet? Dat zijn goede discussies waar een bedrijf verder mee komt. Mijn eigen mening hierover is heel simpel: je moet alles kunnen vertellen, je moet honderd procent open en eerlijk durven zijn, juist ook over de zaken die niet goed zijn. Bij ieder bedrijf gaat er ook wel eens iets mis. Juist als je hier ook eerlijk over communiceert, kun je zaken sneller en adequater oplossen en ontstaat er ook sneller begrip bij klanten. Als er zaken zijn binnen een bedrijf die je niet in een klantjaarverslag wil of kan opnemen, heb je als bedrijf een issue. Een Klantverslag helpt je om die issues heel helder te maken. Pas als ze helder en bespreekbaar zijn, kun je ze ook oplossen.”
Bavelaar hoopt vooral een inspiratiebron te zijn voor andere financiële dienstverleners. “Voor iedere financiële dienstverlener, beursgenoteerd of niet, is het van belang om de klant altijd op de allereerste plaats te zetten. Wie dat doet, zal zien dat het rendement dan volgt. Dit dient verankerd te zijn bij iedere medewerker en een Klantverslag helpt daarbij. Het is een spiegel voor een onderneming. Zijn je producten en diensten waardevol voor de klant? Ben je eerlijk als er zaken fout gaan? Is iedereen binnen je bedrijf wel met hetzelfde bezig? Begrijpt iedereen dat je iedere dag met elkaar weer bezig bent met dezelfde missie: het zo goed mogelijk bedienen van de klant? Dat is de meerwaarde van een Klantverslag. Ik hoop oprecht dat het navolging gaat krijgen in de sector. Ga er gewoon mee aan de slag. Toen ik het idee omarmde, wist ik ook niet hoe het Klantverslag er uit zou moeten zien. Het krijgt pas vorm en inhoud als je er daadwerkelijk mee aan de slag gaat. Vraag geen toestemming van wie dan ook, maar ga er gewoon voor.”
Bij Yarden sluit het Klantverslag qua vormgeving al volledig aan bij het financieel jaarverslag. Yarden onderzoekt mogelijkheden om de jaarverslagen in de komende jaren nog meer te integreren.

Reactie toevoegen

 
Yarden: chatbot beantwoordt vragen over lopende verzekeringen

Yarden: chatbot beantwoordt vragen over lopende verzekeringen

"Het enige dat de chatbot niet doet, is adviseren." Aldus Yarden bij de lancering van een virtuele assistent (VA). "Die rol blijft toebedeeld aan de Yarden-medewerkers...

Voor wie doen we het allemaal?

Voor wie doen we het allemaal?

Financieel dienstverleners willen graag klantgericht zijn. Toch ligt de focus in de terugblik op een jaar nagenoeg alleen op de financiële resultaten. Doe het...

Voor wie doen we het allemaal?

Voor wie doen we het allemaal?

Financieel dienstverleners willen graag klantgericht zijn. Toch ligt de focus in de terugblik op een jaar nagenoeg alleen op de financiële resultaten. Doe...

Yarden: nieuwe afdeling Innovatie & Business Development

Yarden: nieuwe afdeling Innovatie & Business Development

Tjerk de Vries, voorheen manager Commerciële Zaken bij Yarden Uitvaartverzekeringen, is benoemd tot adjunct-directeur Innovatie & Business Development bij...

Yarden biedt Levenstestament

Yarden biedt Levenstestament

Een nieuwe samenwerking tussen Yarden en NuNotariaat.nl maakt het voor iedereen mogelijk om eenvoudig en voordelig online een levenstestament af te sluiten. Serge...

Yarden lanceert advies-app voor adviseurs

Yarden lanceert advies-app voor adviseurs

Yarden heeft YardenPro/Advies gelanceerd, een app die adviseurs ondersteunt bij administratieve handelingen, nieuwe aanvragen en het geven van advies rondom uitvaartkosten...

De plicht om van betekenis te zijn

De plicht om van betekenis te zijn

“Leiding geven aan een bedrijf kan eenvoudig zijn, zolang je missie volstrekt duidelijk en makkelijk te onthouden is. Eén zin volstaat. Alles wat niet...

Consumentenbond: aansluiten bij Yarden Claim niet nodig

Consumentenbond: aansluiten bij Yarden Claim niet nodig

"Aansluiten bij een claimorganisatie, waar een deel van de eventuele opbrengst naar toe gaat, is in dit geval niet nodig." Dat stelt de Consumentenbond naar aanleiding...

Nu Yarden onder vuur claimclub

Nu Yarden onder vuur claimclub

Yarden ligt onder vuur van claimclub Corpocon Legal. In een reactie op de site wijkt Yarden vooralsnog geen meter. Corpocon Legal heeft Yarden Claim opgericht....

Nederlander laks met zorg in laatste levensfase

Nederlander laks met zorg in laatste levensfase

Nederlanders vergeten geld te reserveren voor zorg in laatste levensfase, zo blijkt uit de Yarden Afscheidsmonitor. Uit dit onderzoek van PanelWizard onder...