Yarden presenteert als eerste klantjaarverslag

Yarden, klantjaarverslag 2015

Yarden heeft als eerste financiële dienstverlener een Klantverslag ontwikkeld. Directievoorzitter Ron Bavelaar presenteerde het Klantverslag over 2014 gisterenavond tijdens een bijeenkomst van het New Financial Forum, de kraamkamer van vernieuwing en vitaliteit in de financiële sector.

Het idee voor het Klantverslag ontstond tijdens een eerdere sessie van het New Financial Forum. Tijdens die bijeenkomst vonden een aantal partijen dat er naast een financieel jaarverslag ook een klantjaarverslag moest komen, juist omdat dit de bestaansreden van je bedrijf is. Yarden is de eerste die met een Klantverslag naar buiten komt. Meer partijen zullen volgen. “In zo’n verslag leg je verantwoording af wat je als bedrijf doet voor je klant”, aldus Bavelaar. “Daarbij moet je eerlijk en transparant zijn, zowel de goede als de minder goede zaken durven noemen. Zo’n jaarverslag is in feite de kern van je bedrijf. Mooi ook dat zo’n initiatief ontstaat binnen het New Financial Forum omdat juist het klantbelang ook het hart is van het Forum.”
Bavelaar zei dat hij trots is dat Yarden dit verslag heeft gemaakt en er de komende jaren mee doorgaat. “Zo’n verslag is er niet zomaar. Iedereen binnen je bedrijf is er bij betrokken en iedereen heeft er een mening over: de leden, de Raad van Commissarissen, het bestuur en de compliance-afdeling. Voor je een dergelijk verslag presenteert, zijn er intern heel wat discussies gevoerd over wat er wel en wat er niet in een klantverslag zou moeten staan. Juist die discussies zijn voor een bedrijf uiterst waardevol. Als iemand zou vinden dat iets niet in een klantverslag zou moeten staan, is de vraag gerechtvaardigd: waarom dan niet? Dat zijn goede discussies waar een bedrijf verder mee komt. Mijn eigen mening hierover is heel simpel: je moet alles kunnen vertellen, je moet honderd procent open en eerlijk durven zijn, juist ook over de zaken die niet goed zijn. Bij ieder bedrijf gaat er ook wel eens iets mis. Juist als je hier ook eerlijk over communiceert, kun je zaken sneller en adequater oplossen en ontstaat er ook sneller begrip bij klanten. Als er zaken zijn binnen een bedrijf die je niet in een klantjaarverslag wil of kan opnemen, heb je als bedrijf een issue. Een Klantverslag helpt je om die issues heel helder te maken. Pas als ze helder en bespreekbaar zijn, kun je ze ook oplossen.”
Bavelaar hoopt vooral een inspiratiebron te zijn voor andere financiële dienstverleners. “Voor iedere financiële dienstverlener, beursgenoteerd of niet, is het van belang om de klant altijd op de allereerste plaats te zetten. Wie dat doet, zal zien dat het rendement dan volgt. Dit dient verankerd te zijn bij iedere medewerker en een Klantverslag helpt daarbij. Het is een spiegel voor een onderneming. Zijn je producten en diensten waardevol voor de klant? Ben je eerlijk als er zaken fout gaan? Is iedereen binnen je bedrijf wel met hetzelfde bezig? Begrijpt iedereen dat je iedere dag met elkaar weer bezig bent met dezelfde missie: het zo goed mogelijk bedienen van de klant? Dat is de meerwaarde van een Klantverslag. Ik hoop oprecht dat het navolging gaat krijgen in de sector. Ga er gewoon mee aan de slag. Toen ik het idee omarmde, wist ik ook niet hoe het Klantverslag er uit zou moeten zien. Het krijgt pas vorm en inhoud als je er daadwerkelijk mee aan de slag gaat. Vraag geen toestemming van wie dan ook, maar ga er gewoon voor.”
Bij Yarden sluit het Klantverslag qua vormgeving al volledig aan bij het financieel jaarverslag. Yarden onderzoekt mogelijkheden om de jaarverslagen in de komende jaren nog meer te integreren.

Reactie toevoegen

 
Lessen uit corona: Wilma de Bruijn (Eurapco) in The New Financial Way

Lessen uit corona: Wilma de Bruijn (Eurapco) in The New Financial Way

"Om vooruit te kunnen in een pandemie is er veel enthousiasme en fantasie nodig. Het is vallen en opstaan. Het belangrijkste is om actie te ondernemen en niet te...

Commentaar VVP: omgekeerde wereld

Commentaar VVP: omgekeerde wereld

Wonderlijk: iets is slecht voor je, maar omdat iets anders nóg slechter is, is het eerste toch goed voor je… Zo redeneert tenminste het Gerechtshof...

Yarden zoekt weer koper na winst in hoger beroep en bloc-zaak

Yarden zoekt weer koper na winst in hoger beroep en bloc-zaak

Verkoop staat weer op de agenda van Yarden, nu de uitvaartverzekeraar het hoger beroep in de en bloc-zaak heeft gewonnen. Yarden: "De uitspraak van het hof bevestigt...

Lessen uit corona: Ron Bavelaar (Univé) in The New Financial Way (1)

Lessen uit corona: Ron Bavelaar (Univé) in The New Financial Way (1)

"Ik geloof niet in een ideale wereld maar wel in solidariteit. Ik stoor me eraan dat er mensen kind van de rekening worden en dat wij in het rijke westen onze aarde...

Dood en begraven?

Dood en begraven?

(Leren van Kifid-uitspraken in Ken je vak! VVP 5-2020) UITVAARTVERZEKERING – Enkele weken nadat de Geschillencommissie toepassing door Yarden van de en bloc-clausule...

Kifid: Yarden mag ook vóór 1993 afgesloten pakketpolis eenzijdig aanpassen

Kifid: Yarden mag ook vóór 1993 afgesloten pakketpolis eenzijdig aanpassen

Vanwege de financiële situatie van Yarden mag de verzekeraar de voorwaarden van de pakketpolis eenzijdig wijzigen, ook als het uitvaartdienstenpakket voor 1993...

DELA ziet af van overname Yarden

DELA ziet af van overname Yarden

Coöperatie DELA staakt haar plan om Yarden Uitvaartorganisatie over te nemen. De gedachte achter deze overname was dat een sterk collectief een verzwakt collectief...

Sociaal Verhaal claimt winst in Yarden-kwestie

Sociaal Verhaal claimt winst in Yarden-kwestie

De polishouders bij Yarden die met hulp van Vereniging Sociaal Verhaal naar de rechter stapten, zijn vrijdag door de rechter in het gelijk gesteld. Sociaal Verhaal:...

Kifid: Yarden mag pakketpolis eenzijdig aanpassen

Kifid: Yarden mag pakketpolis eenzijdig aanpassen

Yarden mag vanwege haar financiële situatie de voorwaarden van de pakketpolis eenzijdig wijzigen, aldus de Geschillencommissie van Kifid in de uitspraken 2020-696...

Consumentenbond: "DELA-garanties in Yarden-zaak voor ons niet voldoende"

Consumentenbond: "DELA-garanties in Yarden-zaak voor ons niet voldoende"

De Consumentenbond heeft Yarden in een brief gesommeerd de versobering van het natura-uitvaartpakket terug te draaien. Volgens de Consumentenbond is die maatregel...