Zomerserie, deel 5: Fred de Jong

Fred de Jong

Op welke ontwikkelingen is het absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen? En hoever zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening? Dat zijn de vragen die VVP Online branchegenoten deze zomer voorlegt. Dit keer Fred de Jong (associate lector Sustainable Finance & Tax bij HAN University of Applied Sciences). “Customer Intimacy als topprioriteit en inspelend op de actuele zorgen en ambities van klanten. daarmee creëer je voor de toekomst bestaansrecht als financieel adviseur.” 

Op welke ontwikkelingen is het absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen? 

Leidend daarin zijn de thema’s die voor klanten van groot belang zijn. Dat zijn in ieder geval duurzaamheid, financiele gezondheid / zorgen en financiering. Financieel adviseurs kunnen nog beter inspelen op de complexiteit en daarmee gepaard gaande onzekerheid die klanten ervaren. Dat geldt zowel voor consumenten als voor ondernemers. Alle grote transities hebben directe financiele gevolgen, dus is het logisch als de financieel adviseur daarop inspeelt.  

Daarnaast zullen adviseurs nog meer hun toegevoegde waarde moeten aantonen. Dat zit vooral in het advies en minder in de transactie van een product. Dat vraagt om een duidelijke positionering van adviseurs in de markt, met name ook waarin je onderscheidend bent ten opzichte van direct writers.  

Juist de impact die je kunt maken als adviseur op de grote maatschappelijke thema’s maakt je relevant en aantrekkelijk voor jonge mensen om te willen werken in deze branche. Het is dus belangrijk dat de branche de handen ineenslaat en haar maatschappelijke betrokkenheid laat zien in woord en daad. 

Hoever zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening? 

Ik denk heel ver. Er ontstaan nieuwe risico’s die verzekerd moeten worden, maar het kan ook zorgen voor een efficiencyslag bij de verwerking van polissen en het administratieve proces. Hoewel AI veel vragen kan beantwoorden, blijft het voorlopig lastig om echt maatwerk en gevoel toe te voegen. Daarom is mijn advies aan adviseurs om veel meer te investeren in de persoonlijke relatie met de klant. Customer Intimacy als topprioriteit en inspelend op de actuele zorgen en ambities van klanten. daarmee creëer je voor de toekomst bestaansrecht als financieel adviseur. De doorgeefluiken of verlengstukken van verzekeraars gaan het meeste last krijgen van AI.  

Zomerserie, deel 1: Jurjen Oosterbaan

Zomerserie, deel 2: Michiel van Vugt

Zomerserie, deel 3: Juffrouw Polis

Zomerserie, deel 4: Jeroen Oversteegen

Reactie toevoegen

 

Reacties

Jeroen de Rijk - DR-Bedrijfsverzekeringen 17 juli 2023

Fred heeft geen idee in hoeverre AI een rol gaat spelen haalt duurzaamheid er voor het gemak ook maar even bij dat klinkt zo lekker. Komt uiteindelijk uit bij de open deur: ken je klant. Niets toe te voegen maar gelukkig geen lans gebroken voor zijn stokpaardje, abo en fee. Hij zal onderhand wel inzien dat hij daarmee de plank volledig heeft mis geslagen.

Meer over
Fred de Jong benoemd tot lector aan de HAN

Fred de Jong benoemd tot lector aan de HAN

Onderzoeker Fred de Jong is benoemd tot associate lector Sustainable Finance & Tax aan de HAN University. Het betreft een deeltijdfunctie. De Jong gaat onderzoek...

BNP Paribas Cardif: "Bewustzijn over hypotheekverzekeringen niet hoog genoeg"

BNP Paribas Cardif: "Bewustzijn over hypotheekverzekeringen niet hoog genoeg"

Uit recent onderzoek in opdracht van BNP Paribas Cardif blijkt dat veel Nederlandse consumenten geen idee hebben waarvoor zij zijn verzekerd met betrekking tot waarschijnlijk...

Scildon: met name huurders beter voorlichten over financiële gevolgen vooroverlijden

Scildon: met name huurders beter voorlichten over financiële gevolgen vooroverlijden

In Nederland overlijden jaarlijks ruim 150.000 mensen. Uit onderzoek dat is uitgevoerd door Fred de Jong en Björn Bierhaalder in opdracht van Scildon blijkt...

Fred de Jong: van zorgplicht naar zorgambitie

Fred de Jong: van zorgplicht naar zorgambitie

"Het moet in onze sector niet alleen gaan over zorgplicht, maar ook over zorgambitie", aldus onderzoeker Fred de Jong. In zijn nieuwe blog 'Zorgambitie als het...

Executive Program Betekenisvol Financieel Adviseren in september van start

Executive Program Betekenisvol Financieel Adviseren in september van start

In september gaat het Executive Program 'Betekenisvol Financieel Adviseren' van start, een programma samengesteld door de Erasmus Universiteit Rotterdam en programmadirecteur...

"Autoverzekeraars moeten kritischer kijken naar polisvoorwaarden"

"Autoverzekeraars moeten kritischer kijken naar polisvoorwaarden"

“Het is hoog tijd dat autoverzekeraars hun polisvoorwaarden kritisch tegen het licht houden.” Aldus Autoverzekering.nl en onderzoeker Fred de Jong in...

Fred de Jong: "Laat nu zien waar je staat als beroepsgroep"

Fred de Jong: "Laat nu zien waar je staat als beroepsgroep"

Laat je expertise zien. Dat is een van de lessen uit de corona-crisis die onderzoeker Fred de Jong aan financieel adviseurs meegeeft in een blog. De Jong: "Zoals...

Van tussenpersoon naar financieel regisseur

Van tussenpersoon naar financieel regisseur

De intermediaire markt krimpt in aantal kantoren. Op dit moment zijn er nog net iets meer dan 6.000 intermediairs actief. Hoewel ze allemaal te boek staan als...

Een mooie schade dankzij Ali

Een mooie schade dankzij Ali

"De afloop van het verhaal is dat onze auto total loss is verklaard. Met Ali heb ik nog veel contact gehad over de nasleep. Altijd vriendelijk en behulpzaam. Dat...

Geef de MKB-er meer financiële grip

Geef de MKB-er meer financiële grip

Binnen de financiële sector wordt veel gesproken over financiële zelfredzaamheid, financiële gezondheid en financieel fit. Daarbij ligt de focus...