Zomerserie, deel 2: Michiel van Vugt
Op welke ontwikkelingen is het absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen? En hoever zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening? Dat zijn de vragen die VVP Online branchegenoten deze zomer voorlegt. Dit keer Michiel van Vugt (commercieel directeur NNEK, voorzitter Stichting Actief Klantbeheer). “AI geeft ons meer tijd voor de menselijke factor.”
Op welke ontwikkelingen is het absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen?
Financiële rust! Recent bleek uit AFM-onderzoek dat een groot deel van de Nederlanders geen goed pensioen opbouwt. De inflatie is nog steeds hoog en de nieuwe belastingregels zorgen voor vragen. Allemaal zaken waar consumenten onrust door kunnen ervaren en daar moeten we op blijven inspelen. Hoe beter we als groep professionals financiële rust bieden, hoe relevanter we blijven.
De laatste jaren is de participatiemaatschappij in volle glorie ontstaan. Of het nu gaat om minder mogen lenen, zelf zorgen voor pensioen of het inkopen van zorg. We moeten meer zelf regelen. De rol van de financieel adviseur was zelden zo belangrijk als vandaag. Het goede nieuws is dat we de laatste jaren veel vertrouwen hebben opgebouwd door onze adviezen over onder meer de hypotheek, verzekeringen en vermogensopbouw. Nu is het tijd dat vertrouwen verder te laten groeien door de lijfrentemogelijkheden te bespreken, een zorgplan te maken en mensen een appeltje voor de dorst te laten creëren.
Speel dus zeker in op de Wtp, de hoge inflatie en de wettelijke veranderingen die er zijn, maar doe vooral een ding. Wees actief! Hoe meer je aan klantbeheer doet, hoe beter de financiële situatie wordt van je klant en van jou als adviseur. Een klassieke win-win-situatie dus.
Hoever zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening?
AI zal zeker een groot deel van ons werk makkelijker maken, omdat veel informatie en basale kennis aangereikt wordt door tools. Dit is een zegen voor de financieel adviseur van de toekomst, omdat de echte toegevoegde waarde zit in het gesprek, de relatie en de verbinding. Dat is iets dat wij de komende jaren nog steeds zullen blijven zoeken. AI geeft ons meer tijd voor de menselijke factor. Dit is fijn, want de meeste adviseurs die ik ken, genieten juist van de inhoudelijke gesprekken met klanten.
De kans is dat AI ook echt goede adviezen kan geven. Deze zullen dan rationeel zijn en op het oog het beste voor de klant. Het is echter nog altijd zo dat we onze eigen wensen hebben die niet altijd helemaal rationeel zijn. Om die te herkennen en waar te maken zal de menselijke adviseur belangrijk blijven.
Zomerserie, deel 1: Jurjen Oosterbaan
Reactie toevoegen
Meer over
Praktijktips Pensioen & Vermogen kennispartners
In de aanloop naar het VVP-event Pensioen & Vermogen vraagt VVP sprekers en kennispartners om praktijktips. Praktijktips kennispartners Mark Dukers (directeur...
Actief klantbeheer is dat de klant zich gezien en gehoord voelt
Actief klantbeheer stond de voorbije jaren weer meer op het netvlies van adviseurs, maar dreigt door de (hypotheek)drukte weer naar de achtergrond te verdwijnen....
VVP Ondernemersdag: bouwstenen voor succesvolle adviesbedrijven
Ondernemen is meer dan geld verdienen, het is ook van betekenis willen zijn voor je klanten, medewerkers en samenleving in het geheel. Dat was de boodschap van de...
Michiel van Vugt: blijf adviseur!
“Blijf adviseur! Het kan verleidelijk zijn om te leveren waar een klant om vraagt en het daarbij te laten. Zeker in tijden van drukte is dat ook te verklaren....
VVP Ondernemersdag praktijktips Michiel van Vugt: blijf adviseur
VVP vraagt sprekers en kennispartners van de VVP Ondernemersdag op 4 december naar ondernemersuitdagingen en praktijktips. Michiel van Vugt (NNEK, Stichting Actief...
(Uit katern Inkomen, VVP 4-2024) Daalt de waarde van de belegging, dan is de klant meer verzekerd en andersom. Dat is de korte samenvatting van het Beleg &...
Kennissessie Dazure/NNEK VVP Event Inkomen: creëer bewustzijn!
Daalt de waarde van de belegging dan is de klant meer verzekerd en andersom. Dat is de korte samenvatting van het Beleg & Beschermplan, een online tool van...
Middelgrote kantoren boeken vooruitgang in actief klantbeheer
Middelgrote kantoren hebben afgelopen jaar aanzienlijke vooruitgang geboekt in hun volwassenheidsniveau als het gaat om actief klantbeheer. Dat concludeert de Stichting...
Serie Actief Klantbeheer (9): succesverhalen delen
"In de dynamische wereld van financieel advies is actief klantbeheer een cruciale factor voor zowel particulieren als financieel adviseurs. Onderzoek laat zien dat...
Serie Actief Klantbeheer (1): rol adviseur in vermogensadvies
In de complexe wereld van financiën en vermogensopbouw is het niet langer voldoende voor financieel adviseurs om slechts passieve dienstverlening te bieden....